torsdag 30 maj 2013

Ny reseplanerare för Skåne

När jag började cykelpendla  mellan Malmö och Lund var jag inte helt hundra på var jag skulle cykla. Den bästa kartan som fanns var Google Maps som funkat ganska bra, men ibland är det lite svårt att hitta cykelbanor och bra vägar att cykla. Kommunerna hade (och har) vars en ganska bra cykelkarta på papper, men det räcker liksom inte riktigt om man vill cykla lite länge och som turist kan det vara rätt jobbigt att ha en massa olika kartor att släpa på.

När jag kom i kontakt med projektet Öresund som cykelregion började jag lobba rätt hårt för att det borde finnas en digital cykelkarta för Skåne eller i varje fall en digital karta i varje kommun. Det gick så långt att jag tillsammans med en tidigare kartchef på Eniro började skissa på en regionsövergripande karta. Orken och tiden räckte dock inte till och jag hörde dessutom att man hade tankarna att göra en sådan inom Öresund som cykelregion.

Idag fick jag beskedet! En cykelplanerare för Skåne lanseras, Bike Öresund. Vilken trevlig nyhet. Det är alltså inte bara en karta, utan en reseplanerare. Google har försök gör en sådan, men misslyckats ganska fatalt tycker jag om jag jämför deras rutter med min verklighet. Det finns en bra cykelkarta i OpenCycleMap, men det är ”bara” en karta. Hur är då den nya reseplaneraren?


Jag provade att lägga in lite olika sträckor som jag brukar eller brukade cykla för att se om reseplaneraren valda samma vägar som jag gör. Jag har rätt många års erfarenhet av cykelvägarna i Malmö och Lund och har riktigt bra lokalkännedom, vilket kanske är lite orättvist. Men, döm av min förvåning, reseplaneraren och jag var nästan smärtsamt överens om rutterna, både vad det gäller den snabbaste och den ”tryggaste” vägen. Ett stort plus i kanten där.

Visst, det finns ju en hel del saker övrigt att önska. Kartsnittet är lite ålderdomligt när man inte ens kan zooma med scrollhjulet på musen eller dubbelklicka med musen på kartan. Man kan inte heller välja flygbilder, utan endast karta. Kanske är man extremt bortskämd med kvaliteten på kartorna i Google maps, men man ska inte nöja sig med mindre idag.


Hur som helst tycker jag detta är ett stort steg framåt och jag hoppas att någon håller tag i utvecklandet av denna tjänst. Klarar inte regionen själv göra det, tycker jag att de ska ge hela tjänsten till en annan aktör som är villig att ta sig an det. In och testa och lämna feedback, länk för att göra det finns på första sidan.

Testa dina rutter. Är ni överens, du och reseplaneraren?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails