Jag jobbar dagligen med omställningen till hållbara
transporter genom att vara projektledare inom två stora EU-projekt. Det är ett
ganska tillfredsställande arbete. Resultaten gör att vi får en trevligare och
renar miljö, städerna får ut enorma sociala vinster och de ekonomiska
fördelarna är slående positiva. Det gäller att få med alla tre ben av
hållbarhetskonceptet, något som man tyvärr allt för ofta missar i många
”hållbarhetsprojekt”.
När man ser dessa resultat blir man helt matt i kroppen när
man tänker på vilka oerhört konstiga beslut som tas ibland. Som t.ex. att bygga
2 mil motorväg för 28 miljarder kronor (eller egentligen 45 miljarder medräntor). Att det finns en stark opinion mot ett sådant tok-bygge kan man ju
förstå. Att det däremot blir en opinion mot att t.ex. bygga en expresscykelväg
(cykelautostrada, supercykelväg, velostrada eller vad ni nu vill att det heter)
mellan Malmö och Lund för 50 miljoner är svårare att förstå. Visst, den mot-opinionen
är inte jättestor, men den finns där och argumenten jag oftast hör att man
borde lägga pengarna på något bättre, som t.ex. skola. Jag kan hålla med till viss
del, skolan skulle verkligen behöva mer pengar, men då är det kanske just
cykelvägar vi ska satsa på.
Jag har tidigare skrivit om kostnaden för att bygga cykelvägvs. bilväg, en cykelväg kostar i Sverige i snitt 2 miljoner kronor per
kilometer, medan det kostar 45 miljoner kronor per kilometer motorväg. D.v.s.
man får en kilometer motorväg för en perfekt expresscykelväg mellan Malmö och
Lund. Tar man detta och lägger till det man sett i Danmark, nämligen att
samhällsekonomiskt tjänar man €0.23 för varje cyklad kilometer, medan det
kostar samhället €0.16 för varje körd kilometer. Matematiken är enkel.
Ska vi nu bara prata ekonomi, eftersom det ofta är det
argumentet som kommer upp, kan vi vidare titta på en studie som gjordes av
organisationen Sustrans i Storbritannien. Där såg man att ökningen på 18% av
antalet cykelresor på det nationella cykelnätverket mellan 2010 och 2011
innebar en samhällsekonomisk vinst på c:a 5 miljarder. Det är mycket pengar
det.
Så, kontentan av det hela borde ju vara att man kanske inte
borde använda ekonomi som ett argument mot cykelinfrastruktur, utan i stället
mot monstruösa vägbyggen där pengarna förmodligen gör mycket mer nytta i skola
och vård. Förbifart Stockholm luktar rätt illa för skattebetalarna och jag
gissar att det inte kommer bli bättre luft efter att den är byggd. För byggd
blir den förmodligen ändå eftersom de flesta partierna verkar överens om
dinosauriebygget. Min gissning är att det gubbdammiga projektet nu innehåller
så mycket prestige att det blir extremt svårt att backa.
Cykla aktivt.
Hur går det annars med velostradan? Sitter den fast i samma beslutsfattarträsk som utbyggnaden av 4-spår mellan Malmö och Lund?
SvaraRaderaJadu, bra fråga. Det tar tid sånt här. Jag har inte hört något på ett tag nu, men jag tror att alla kommunerna är ense om att den ska till. Jag tror man väntar på Trafikverket och utbyggnaden av spåren mellan Arlöv och FLackarp.
SvaraRadera