tisdag 22 mars 2011

Test av cykelbelysning - Reelight

En pryl på cykeln som jag anser vara ganska viktig och dessutom lag att man har, är belysning. För ett tag sedan fick jag nya lampor till cykeln när jag ställde upp på en intervju. Dom kom sjukt lägligt eftersom jag nyss hade knäckt av min baklampa.
Lamporna jag fick var av modellen små batterifria diodlampor som drivs av magnetisk induktion. När jag fick dom i min hand var min första tanke, ”NEJ, jag vill inte ha blinkande lampor”, men så fel jag hade. Dessa har ett konstant sken! Mer om detta lite senare.

Lamporna är av märket Reelight och finns i två utföranden, med fast sken och med blinkande sken. Mina är av modellen med fast sken, vilket jag gillar eftersom jag inte kan med blinkande lampor, men det är väl kanske en smaksak. Lamporna monteras fast på hjulaxeln genom att man klämmer beslaget mellan framgaffeln/ramen och muttern till hjulet. Jag var först lite tveksam att dom skulle funka på min cykel eftersom jag har snabblås på hjulen och därmed inte två muttrar. Det visade sig dock inte vara några som helst problem. Lamporna skruvar man sedan på beslaget med två skruvar och två avlånga magneter fästes på ekrarna på hjulen. Jag har haft dom på cykeln nu i lite mer än en månad och dom har fått utstå både regn och snö och dom funkar felfritt fortfarande.

Hur man trivs med olika utrustning på cykeln är ju givetvis högst individuellt, men om jag väldigt kort ska lista för och nackdelar med dessa lampor ser det ut som följande:

Minus:
  • Jag tycker inte riktigt om att lamporna sitter nere vid navet på hjulen. Jag vill gärna ha dom över hjulet. Detta för att jag tror man syns bättre då, men jag kan ha fel.
  • Lamporna lyser inte upp utan är enbart för att synas, vilket kan vara en nackdel på mörkare partier där belysning saknas eller är dåligt.
  • Lamporna går inte enkelt att plocka av. Jag får för mig att dom kommer få fötter om ett tag, men det återstå att se.
  • För min del tycker jag dom är åt h-e för dyra. Modellen med fast sken ligger en bra bit över 400:- i handeln, vilket är ganska saftigt. Det är klart, man sparar in det på batteribyte, men SÅ ofta behöver man inte byta batteri.
  • Framlampan slår i vissa typer av cykelställ. Enkelt att lösa, ställ cykeln någon annanstans, men ibland är det störigt.
Plus:
  • Lamporna är små och väldigt diskreta.
  • Bra sken som syns på håll.
  • Dom sitter fast med bra beslag och verkar sitta stabilt i sitt läge.
  • Lampan lyser konstant och utan att det tar kraft från cyklingen.
  • Det finns inga batterier som tar slut.
  • Lätta att montera och fungerar förmodligen på att typer av cyklar (kanske inte lådcyklar).

På det hela taget tycker jag att dessa lampor är mycket bra och jag tror absolut att jag skulle införskaffa likadana igen om jag blev tvungen p.g.a. av att dom gick sönder, jag bytte cykel eller att dom blev stulna. Detta trots det ganska höga priset.

Är det någon av er läsare som har liknande lampor hade det varit intressant att höra era tankar. Eller kanske är det så att det finns någon annan typ av belysning som kan vara värt att lyfta fram här på bloggen? Skriv en kommentar eller maila mig på joreduff(at)gmail(dot)com.

Cykla lugnt!

6 kommentarer:

  1. Jag har satt upp dem på flera av mina cyklar men den i de olika nya varianterna så att man slipper ha av dem i navet. Fästa i cykelkorg, pakethållare m.m. Går att beställa på nätet (reelights hemsida), men priset är mastigt. Priset är svårt att motivera men jag är så himla trött på alla dessa batteridrivna med urusel kvalitet. Bleknar, spricker, läcker batterisyra m.m. och den ständiga oron om de funkar, att jag hittar dem m.m.

    SvaraRadera
  2. Jag har kört med dessa i snart ett år. De är verkligen superbra. Men, man ser ingenting med dom. De är bara för att synas.

    SvaraRadera
  3. Jag har haft mina i några år och är nöjd. Inget motstånd, inga batterier, inga sladdar, krånglar aldrig, funkar alltid, behöver aldrig någon tillsyn. Sen tidigare har jag, på samma cykel, en vanlig dynamo på framhjulet och batterilyse bak.

    Möjligen kan någon påstå att man inte syns med bara reelights och reflexer men då tror jag att de inte ser sig för, eller kör för fort.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerna. Det verkar vara idel gott betyg för dom här. Med all rätt tycker jag. Jag gillar dom mer och mer för varje dag som går.

    SvaraRadera
  5. För den som önskar att vara lite ekonomisk, finns ju faktiskt reelight-lampor på ebay (uk). Där kostar de från ca 200kr och uppåt, nya.
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A5788&rt=nc&_nkw=reelight&_dmpt=UK_SportsLeisure_Cycling_Bike_Lights&_trksid=p3286.c0.m14&_sop=2&_sc=1

    Själv tror jag att jag skall köra på reelight, eftersom mina normala baklyktor inte fungerar i kylan. vilket beror på att batterierna blir slöare.
    En lampa bak på hjälmen, en bak på pakethållaren, en på sadelstolpen och två på cykelväskan - men vad hjälper det när de blinkar svagt?
    Detta är för i övrigt den jag har bak på hjälmen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64508

    Framifrån syns jag emellertid alltid:
    http://www.dealextreme.com/p/mj-836-ha-iii-ssc-p7-2-mode-900-lumen-led-bike-light-set-4-18650-44676

    SvaraRadera
  6. Jag köpte mina Reelight SL150 från http://cykellykta.se/ för 279 kr. Fungerar skitbra och snabb leverans i Sverige. Mycket billigare än andra ställen.

    De skruvas fast på hjulet, så tror inte att de får fötter. Var en av anledningarna till att jag köpte dem, att inte få cykellampan stulen hela tiden.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails