Idag var det ett regnigt Malmö man fick cykla igenom, men det gav bara luften en extra liten vår-touch. Trots det ganska trista vädret syns det tydligen att våren börja komma och att folk drar fram cyklarna från förråden, för det är strid ström på cykelbanorna.
Idag har vi haft nätverksträff på jobb. Otroligt intressanta och inspirerande männiksor man har privilegiet att arbete med. Det finns allt från de små företagarna som har nya smarta lösningar på problem som man knappt visste fanns, men som gör en enorm skillnad, till stora mastodonter som faktiskt jobbar ganska hårt för att vi ska ställa om samhället till ett mer hållbart sätt att leva. Ett av dessa är Schneider Electrics som sysslar med bl.a. energistyrning. Schneider Electrics presenterade i dagarna en undersökning de gjort bland 200 stora företag och kommuner. Det visar sig att bara inom den offentliga sektorn, skulle man kunna spara 3,7 miljarder kronor på energieffektivisering. Det är som representanten för Schneider Electrics på träffen idag så, det är ganska många lärartjänster eller sköterskor i vården.
Nå, för att komma till det jag hade i tankarna idag. Efter att ha läst om hur tufft Stockholm stads cykelansvarige, Krister Isaksson, har det, var det lite kul att idag läsa om att Stockholm nu verkar tänka om. Nu är det dags för cyklisterna i Stockholm att få samma behandling och beaktning som bil- och kollektivtrafik. Det låter väl bra! Då återstår att se hur bra dom lyckas. Planen är att man ska förbättra beläggning och underhåll, bredda underdimensionerade sträckor och knyta ihop cykelnätet, precis dom saker som skulle kunna göra en stad till en bra cykelstad. Krister säger också att Stockholm är decennier efter städer som Köpenhamn och Amsterdam, vilket inte kommer som någon chock. Jag tycker det dock är glädjande att man äntligen verkar ha förstått att det nu är läge att sätta fart på utbyggnaden av cykelinfrastrukturen. Kanske är det för att luften i Stockholm börjar bli riktigt dålig på sina ställen och halterna av partiklar ligger långt över gränsvärdena? Detta är ju dock inte unikt i Stockholm och jag har skrivit om det innan.
Det är skönt att se att fler och fler städer verkar fatta att det inte längre håller att ha städer som är byggda för att man ska köra bil. Dels med tanke på Peak oil och de stigande bränslepriserna, men också med tanke på hälsan.
Cykla lugnt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar