tisdag 8 mars 2011

Malmö är verkligen inte ute och cyklar.

Idag var det riktigt gott väder i Malmö och cykelbanorna var torra och fina, jag tror minsann de var sopade också, för allt flöt så fint. Det enda som störde lite var den ständiga Skånska vinden, men det får man ju leva med.

Idag i Sydsvenskan kan man läsa om Malmös senaste projekt i att bygga ut cykelinfrastrukturen. Det handlar om att bygga cykelbana längs Nobelvägen. Det ska ske i olika etapper och beräknas vara klart 2015. Redan idag är första etappen klar och den enda gången jag har cyklat förbi där kändes det helt ok, en cykelbana helt enkelt. Cykelbanan blir en dubbelriktad bana på ena sidan av vägen, det är ju absolut bättre än inget och jag ska inte klaga över det, även om jag gärna ser att man bygger cykelbanor på båda sidorna av vägen.

Nåväl, att ha en cykelbana längs Nobelvägen är ju egentligen inte så konstigt. Det man kan fråga sig är varför detta inte gjorts tidigare, speciellt eftersom en av korsningarna på Nobelvägen är den absolut sämsta i Malmö när det kommer till avgaser och framförallt buller. Detta har jag skrivit om tidigare och konsekvenserna av detta när det kommer till de ekonomiska och hälsomässiga aspekterna. Dessutom har det ju funnits cykelväg längs Nobelvägen tidigare. Då gick cykelbanan i mitten av vägen och var kantat av en trädallé, ungefär som Kungsgatan i Malmö ser ut idag. Man tog bort denna cykelväg då trafiken norrifrån ner till Trelleborg skulle gå genom Malmö via Nobelvägen. Idag har man ju både en inre och en yttre ringväg, men man har inte gjort något för att återställa Nobelvägen till den stadsgata som den faktiskt är.

Idag är Nobelvägen dubbelfilig med parkering på båda sidorna och en bred refug i mitten. Det är en hastighetsbegränsning på 50, men jag tycker nog att det brukar gå lite fortare där, vilket även mätningar visar. När man nu bygger om den kommer man göra avsmalningar på visa ställen för att få ner hastigheten och parkeringsplatserna längs gatan kommer försvinna på vissa sträckor. Dessutom kommer man bredda mittrefugen för att få plats med trädplanteringar. Detta är inte fel tänkt med tanke på hur mycket folk som bor kring Nobelvägen. Den absoluta majoriteten av byggnader längs vägen är bostadshus.

Ja, Malmö tar ytterligare ett steg mot att bli en bättre cykelstad och därmed också en mer hållbar stad. Det känns ganska bra med tanke på vad som händer med t.ex. olje- och därmed också bensinpriset. Att vi befinner oss i eller förbi Peak oil börjar bli ganska uppenbar för de flesta, även om alla inte vågar eller helt enkelt vägrar tro på det. Detta syns om inget annat att vi i Sverige blint fortsätter öka vår konsumtion av olja.

För min del tycker jag dock att man fegar lite när man ska bygga om och planerar saker och ting. Varför inte göra vara lite radikala och faktiskt förändra ordentligt? Teknikerna och lösningarna finns redan på många ställen i världen, det är bara att plocka det gottigaste och verkligen sätta Malmö på kartan, något man i och för sig är på god väg att göra redan.

Cykla lugnt!

5 kommentarer:

  1. Jag håller med. Väldigt bra med cykelbana på Nobelvägen men jag önskar att den var mer genomtänkt.

    När en cyklar söderut och korsar Sallerupsvägen tar ju cykelbanan vid och en vill gärna upp på den för att slippa prejas in i de parkerade bilarna. Men här blev det så fel. Det finns nämligen ingen påfart till cykelbanan härifrån utan en måste fortsätta en bit in på Nobelvägen innan tillfälle ges. Ja det ska sägas, det är en låg trottoar vid korsningen Nobelvägen/Sallerupsvägen som det går att komma uppför men vägen blockeras samtidigt av cyklister och fotgängare som står och väntar på grönt för att ta sig österut.

    Det är ju den allra första stumpen av cykelbanan så det kanske kan räknas som ett måndagsexemplar och att resten kommer vara mycket mer genomtänkt.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Daniel.

    Det du beskriver är ju tyvärr ett ganska vanligt problem i vårt avlånga land. Det är dessutom precis sådana saker som våra stadsplanerare och projekterare missar när de anlägger de nya cykelbanorna. Jag tror detta mycket beror på att de kanske inte tänker på hur cyklisterna rör sig fullt ut. Även om de är måna om cyklister och verkligen vill göra det bra och lättare för oss så tror jag det är lätt att fastna i sina normer när man sitter vid planeringsbordet.

    Att vägen blockeras av andra cyklister och fotgängare är ju en annan utmaning. Visst kan man bygga cykelbanorna lite smartare för att minska detta problem, men till syverne och sist så handlar det mycket om trafikvett från cyklister och fotgängare, att helt enkelt placera sig på ett smart sätt för att inte stå i vägen. I Sverige, eller i varje fall i Malmö och Lund är vi extremt dåliga på det. Jämför man med t.ex. Köpenhamn och olika platser i Holland ser cykelmönstret lite annorlunda ut. Det hänger nog dock ihop med att vi inte är helt vana vid att det finns mycket cyklister och att det ny är mycket lättare att cykla i vår stad. Förhoppningsvis kommer det att lösa sig med tiden när folk börjar komma in i cykeltänket, inte bara de som planerar, utan även de som nyttjar cykelbanorna.

    SvaraRadera
  3. Varje gång jag sätter mig på cykeln i Malmö tänker jag att jag ska uppföra mig, att jag inte ska brusa upp och hytta med näven åt folk som beter sig dåligt i trafiken. Att möta fotgängare som ställer sig mitt på cykelbanan med ett leende istället för med en sladd och ett ont öga. Vissa dagar går det bättre, andra dagar går det sämre. Men jag tycker mig också märka, vilket jag tror du har påpekat tidigare i bloggen, att folk börjar använda det sunda förnuftet mer och mer i trafiken. Det kan dock vara så tråkigt att jag ser det beteendet för att jag letar efter det.

    Angående konstruktionsmissar: jag blir förbluffad. För det måste ju vara så att de vid planeringen faktiskt har tänkt både en och två gånger på möjliga scenarion som kan utspela sig i en korsning. Jag vägrar tro att stan planeras slumpmässigt. Jag försöker därför komma på den logiska förklaringen till varför det inte finns en påfart till cykelbanan på Nobelvägen vid Sallerupsvägen (eller så gör det det men jag har missat den). Vad kan den vara?

    SvaraRadera
  4. Cool post. Don't understand everything but it was interesting to see Nobelsgatan once had bike path down the middle. I'm reading this blog to practice my Swedish. Thanks for all your work!

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar Severin. It's nice to hear that you enjoy my blog. Also, it is quite funny that you practice your swedish that way. I'll try to be as correct as I can. ;)

    Daniel, det KAN ju vara så att du tittar mer efter det goda beteendet, men jag tror faktiskt att det blir fler och fler som börjar bete sig på ett vettigt sätt, speciellt bland cyklister och fotgängare. Jag tror helt enkelt detta beror på att det är många fler som cyklar regelbundet nu och "lär" sig de oskrivna regler som finns och behövs. Det blir lite av en critical mass effekt av det där nöden tvingar fram det goda beteendet, just p.g.a. att det är nödvändigt. Sen finns det alltid undantag och rötägg, det finns det inom allt, överallt och kommer nog alltid att finnas.

    Vad det gäller stadsplaneringen tror jag precis som du att det nog ligger en hel del tanke bakom, men som jag sa i förra kommentaren så tror jag att många har lätt att fastna i de gällande normerna. Normer som är framtagna för hur trafiken ser ut och har sett ut de senaste åren (eller kanske t.o.m. historiskt ibland). Det kan vara svårt att bryta dessa beteenden, speciellt så fort som utvecklingen sker. En vän till mig som har mycket stadsvetenskap i bagaget berättade en gång för mig att förändringarna i världen idag går för fort för att planerare och samhällsvetere ska "hänga med". Våra system är uppbyggda och finjusterade efter en viss takt så att säga. Idag är "takten" mycket högre och man har inte hunnit med riktigt. Om det ÄR så vet jag inte, men jag har en känsla av att det absolut kan vara så. Vill du ha svar på specifikt varför det är så på Nobelvägen som du beskriver tycker jag du ska skriva och fråga, annars ska jag försöka luska lite i hur det är tänkt.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails