onsdag 23 mars 2011

Car-light och car-free.


Idag var det riktigt schysst cykelväder. Sol, c:a 10 grader och blåsigt. Cykelbanorna var fulla med pendlare i morse. Min trotjänare har tagit mig genom Malmö flera gånger om idag och det är alltid stärkande att få hoppas på cykeln mitt på dagen för att dra iväg till ett möte.

Idag figurerar jag i en artikel på den amerikanska bloggen Loving the bike. Det är Darryl som för ett tag sedan sökte folk som levde ”car-free” eller ”car-light”. Vid första anblick reflekterade jag inte över det, men vid lite eftertanke är det ju faktiskt det jag är, car-light. Ni som läser min blogg hyfsat kontinuerligt vet att jag kör bil ibland, men det är sällan och blir allt mer sällsynt. Det behövs helt enkelt inte. I USA definierar vissa ”car-light” som att bara ha en bil. I Sverige ser det lite annorlunda ut och jag skulle tro att det är ganska många svenskar som kan titulera sig ”car-light-living”.

En av frågorna jag fick av Darryl var vilket råd jag skulle ge en person som ville leva mer ”car-free” eller ”car-light”. Det enkla svaret är, ”bara gör det!”. Det är inte så svårt och det underlättar faktiskt otroligt mycket i många sammanhang.

Nåväl, läs artikeln på www.lovingthebike.com, den är absolut läsvärt, även om man hoppar över mitt namn. Dessutom visar den första bilden i artikeln (den som jag visar här ovan) PRECIS hur vägarna ska se ut i våra städer; cykelväg och lite vid sidan plats för bilen, lite på nåder, så som cykeln ofta hanteras idag.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails