måndag 14 mars 2011

God cykel-karma


Idag är det runt 6 grader, mulet och lite småregn. En helt grym dag att cykla med andra ord. På väg mot stadshuset idag fick det bli genvägen genom stan, d.v.s. på gatorna. Längs Kronborgsvägen och vidare förbi Triangeln. En sträcka som är sjukt trafikerad och ofta ganska hektisk, men idag flöt liksom trafiken smidigt och det var ett skönt samspel mellan bilisterna och mig.

Jag var idag inbjuden till en workshop inom projektet ”Öresund som cykelregion”. Workshopen var startskottet för en kampanj som gäller god cykel-karma. Denna kampanj är en delad satsning mellan Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad. Detta betyder att de event som kommer gå av stapeln kommer ske i alla dessa fyra städer, så håll utkik.

Vad innebär då projektet som vill skapa god cykel-karma? Jo, det syftar till att öka kunskapen hos cyklister om vilka regler som gäller vid cykling och hur man bör samspela med sina medtrafikanter. Det handlar inte så mycket om pekpinnar och riktlinjer, utan mer om hur man som cyklist kan bete sig för att underlätta och förbättra sin cykling och på samma gång skapa en bra stämning i trafiken. Det handlar om att räcka ut handen för att visa var man ska, visa stopptecken, stanna vid stopp-plikt, att cyklister ska lämna företräde när de kör ut på en väg o.s.v.

I gruppen som var där idag var en del av dom som planerar och genomför utbyggnaden av cykelinfrastrukturen i Malmö. Det var även två med från Testbedstudio i Malmö, inspirerande och trevliga människor som jag verkligen tror kan lyfta framcyklingen bra. Det var kul att lyssna på dessa människor och jag hoppas jag kommer träffa dom många gånger igen.

Var detta slutar får vi se i vår, men intressant kommer det bli och jag ska försöka hålla er läsare så uppdaterad jag kan. Håll även koll på Twitter-flödet här ute till höger, ibland hinner man helt enkelt inte med ett blogginlägg. På twitter hittar ni Malmö – Lund på cykel som @malmolund.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails