Lördag, sol och ett par plusgrader. Lördag innebär långtur i löpspåret, så det är inte mycket att be för. Det är bara att snöra på skorna och ge sig ut. Ska sanningen fram ska det bli väldans skönt efter ett par dagars vila. Dessutom gör vädret att den sista snön smälter bort, vilket i sin tur betyder att det inte är omöjligt att cyklandet till jobb återupptas nästa vecka efter en LÅNG vinter i Skånska mått mätt.
Jag tänkte fortsätta lite där jag slutade igår när det gällde två moderaters kritik mot Miljöpartiets förslag att lägga ner det statliga bilforskningsföretaget Fouriertransform. Jag höll till viss del med i kritiken eftersom jag inte tror att det går att rationalisera bort bilarna på någon kortare tid och att en fortsatt utveckling skulle innebära att man kan få en miljövänligare bilpark. Idag kom dock en replik från Karin Svensson Smith i en artikel som går att läsa i Miljöaktuellt. Som vanligt är Karin påläst och skarp i sitt argumenterande. Givetvis är kritiken mot Fouriertransform ett steg i att pressa fram en omfördelning av pengarna, bort från det skrymmande och ohållbara bilkörandet till det mer slimmade och miljösparande kollektivåkandet. Nå, om kollektivtrafiken är miljövänligare och smidigare låter jag vara osagt så länge.
Jag gillar radikala försök till att ändra strukturella fel i vårt samhälle. Detta kan vara ett av dom, om man skulle gå vidare och driva på dessa tankar, vilket oftast är ganska svårt vad jag förstår inom politiken. Det som från början är radikalt och nytänkande slutar ofta som en liten fingervisning och rekommendation i slutänden. Dessutom hade det varit trevligt om man hade satsat mycket mer pengar på totalt andra lösningar inom städerna, och då pratar jag inte om spårvagnar och rälsbussar, utan om ännu t.ex. cykel, fotgängare eller kanske andra lösningar. Kanske du som läser har någon ny spännande ide?
Det finns även andra belägg för att minska biltrafiken från städernas centrala delar. Idag i Sydsvenskan skriver man om problemet med trafikbuller i städerna, vilket beräknas kosta över en miljard varje år bara i Skåne. En undersökning som gjort av Miljösamverkan Skåne, visar att problemen med buller har ökat mellan åren 2004 och 2008. Buller gör att kroppen frisätter stresshormoner, vilket bidrar till blodtryckssjukdom och som i längden kan leda till hjärtinfarkt. Detta är idag ett stort problem för folkhälsan, enligt Maria Albin som är överläkare och docent vid Lunds Universitet. I Malmö är en av de bullrigaste platserna korsningen mellan Nobelvägen och Amiralsgatan. Som cyklist måste jag reflektera lite över det och det är faktiskt en av dom platserna i Malmö där det inte finns en cykelbana så långt ögat når. I dessa delarna av Malmö är cyklisterna hänvisade till smågator inne bland bostadshusen. Kanske det är något att fundera över för trafikplanerarna i Malmö?
Nja. Kanske har Karin Svensson Smith rätt i det hon säger. Vi vill kanske inte att bilarna ska utvecklas så mycket mer. Kanske vill vi lägga pengarna på att hitta nya lösningar på transportproblemen så att vi inte fastnar i dåtiden. Som hon säger, använda vår spetskompetens inom järnvägs- och kollektivtrafikområdena för att leda utvecklingen och inte fortsätta med en industri som kanske har framtiden bakom sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar