Igår var jag sugen på att dra fram cykeln för att idag bege mig de 2,5 milen till jobb eftersom våren var i Malmö. Men så lätt skulle det inte vara. Idag var det vinter igen med ett par grader under nollan och riktigt jobbig Skåne-vind. Det fick bli cykeln till bussen i stället. När jag parkerar min cykel på Södervärn är jag alltid lika illa till mods. Jag tror det är ett av de ställen i Malmö där det stjäls och förstörs flest cyklar i Malmö. Man tycker att det borde finnas något sätt att komma runt detta.
Döm av min förvåning, när jag läser i dagen GP så ser jag att Göteborgs stad har tagit tag i saken och vill få bort cykelparkeringarna från gatan. Vad innebär detta då? Jo, i en rapport från Trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret ska cykelparkering i möjligaste mån ske på ”kvartersmark”. Enligt förslaget ska
”Cykelplatser för boende och besökande alltid ordnas på kvartersmark. Platserna ska ha väderskydd och det ska vara möjligt att låsa in eller fast cykeln, heter det. Platserna ska finnas i nära anslutning till bostadens entré. ”
Det låter ju grymt bra. Att det ska finnas möjlighet att alltid ha sin cykel i väderskydd och med möjligheten att låsa fast den. Trevligt! Då var det utfunderat vid hemmen, men om man cyklar till sitt arbete eller skola då? Jo, det har de också funderat ut och även här ska cyklarna parkeras på kvartersmark och förslaget säger att
”Även cykelplatser för sysselsatta, med arbete eller studier, bör ordnas på kvartersmark, "helst inomhus för att främja ett flexibelt resande där man tryggt kan lämna kvar cykeln under natten eller i skydd av ogynnsam väderlek".”
Låter inte helt fel det här. Man har också funderat över hur man ska hantera handeln i de centrala delarna av staden. Här är det ett större problem eftersom det inte finns så mycket kvartersmark.
Det hela är fortfarande ett förslag och ligger på politikerna att besluta. Ska bli intressant att följa upp hur det går för Göteborg i detta.
Att cykelparkering kan utgöra ett stort problem är inget nytt. Detta upptäckte man när man skulle bygga om Centralstationen i Malmö inför byggandet av en metro. Man fick ta bort den stora cykelflotte man byggt på kanalen, men ersatte denna med en annan, ännu större. En bra lösning som verkar fungera. Dessutom hittade jag att Malmö stad har tagit fram en ”bok” som heter ”Cykelparkeringshandbok för Malmö”. Ehh… Är det sådant mina skattepengar går till? Hade det inte varit bättra att bygga till på cykelbanorna i stället?
Stort seminarium om cykling i öresundsregionen idag. Liten artikel i skånskan idag och förhoppningsvis på någon blogg snart. Mycket flum som känns som bortkastade pengar istället för att agera.
SvaraRaderaOj, det har jag helt missat. Läser inte Skånskan tyvärr. Ska börja med det. Men som du säger, det är ofta en massa flum och prat och väldigt lite verkstad, men man får hoppas och arbeta vidare. Tack för din kommentar!
SvaraRaderaSynd du missade hela skånes och danmarks cykelplanerings elit var på plats. Du verkar vara en vettig kille som har en bra blogg med vettiga inlägg!
SvaraRaderaHär är en länk till artikeln: http://www.skanskan.se/article/20100304/MALMO/703049887/1057/*/nytt-projekt-ska-gora-cykeln-poppis
Ja, det var verkligen synd. Hade varit trevligt att lyssna aktivt lite på folket som håller på med det. Får väl hålla bättre utkik i fortsättningen!
SvaraRaderaKul att du gillar min blogg. Tack!
För en gångs skull har jag skiljaktig mening ;-) tycker att regleringen försöker löser problem som egentligen inte finns.
SvaraRaderaLäs mer på
http://cykelidag.se/2010/03/05/missforstadd-eller-missriktad-regleringsiver/
Hehe... Ivan, det var ju för väl att det var NGT vi inte är ense om. Jag tycker väl i och för sig att du har rätt i att man försöker lösa ett problem som inte finns, men jag tycker i varje fall att det är bra att man "tänker cykel". Läste ditt inlägg lite löst när du skrivit det, ska titta lite närmare på din åsikt.
SvaraRadera