tisdag 2 mars 2010

Minskning av bilparkens utsläpp, men egentligen inte.

Jag vågar mig till att säga att det börjar kännas att våren närmar sig i Skåne. Mycket av snön är borta; vägar, cykelbanor och trottoarer är fria från snö och man börjar ana gräs på vissa ställen. Det tog väl två dagar för snön att smälta undan, så nu är det mycket vatten och lera på sina ställen. Men det har väl också sin charm på sätt och vis.

Idag läste jag på Miljöaktuellt att regeringen stolt har gått ut med att koldioxidutsläppen från svenska bilar har minskat. Det låter ju otroligt lovande, men sen läser man vidare och ser att det är som vanligt inte riktigt hela sanningen. Utsläppen per bil har minskat mellan 2008 och 2009, från 174 till 164 gram per kilometer. Man ser också att minskningen blir större för varje år och man tror att en ökad miljöstyrning av fordonsskatten kan vara ett steg på vägen, enligt Staffan Widlert som är generaldirektör på Transportstyrelsen. Sammantaget har koldioxidutsläppen från vägtrafiken i Sverige minskat med 1% under förra året, vilket bl.a. beror på mer energieffektiva bilar och mer miljöanpassat bränsle (som dock fortfarande är fossilt till stor del). Detta har dock motverkats av att biltrafiken i Sverige har ökat, vilket i sin tur gör att Sverige ligger 10% över målet om att ha oförändrat utsläpp mellan 1900 och 2010, vilket gör att miljömålet inte kommer nås.

För min del är detta inte ett spår förvånande. Miljömål stoltseras det gärna med, men hur många uppfylls egentligen? Dock finns det personer som verkar förstå vad som krävs, hoppet är bara att det får något gehör och personer som uttalar sig som vägverkets generaldirektör, Lena Erixon, orkar driva vidare och inte tappar fokus. Hon säger:

"– Det kommer även krävas en ny syn på samhälle och transportsystem där bilen har mindre roll som transportmedel och där tillgänglighet skapas i effektiv och tillförlitlig kollektivtrafik och förbättrade möjligheter till cykling."

Det låter inte helt fel för oss som har insett hur bra cykeln är som transportmedel. Nu gäller det bara att fortsätta hoppas och inte sluta trycka på för att verkligen få till en förbättring i tillgängligheten och tillförlitligheten i cykeltrafiken och kollektivtrafiken. Vad görs i era orter/städer? Vad säger politikerna och vad gör dom faktiskt av det dom säger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails