Idag blev det åter cykeln till jobb. 2,5 mil i 2,5 grader. Dessutom i stort sett vindstilla och sol. Kan faktiskt knappt bli bättre. Cykelturen föregicks dessutom av en STOR kram av dottern och sambon innan jag gick ut genom dörren. Helt enkelt en fantastisk start på dagen!
Idag presenterade de fyra partiledarna den nya satsning på infrastruktur. Regeringen kommer satsa 482 miljarder på att förstärka infrastrukturen i landet. Det låter ju inte helt fel. De största satsningarna kommer att ske i storstadsregionerna, d.v.s. Stockholm, Göteborg och Öresund.
För oss skåningar görs ju redan stora investeringar i Citytunneln, där det bl.a. ingår en ombyggnad av Malmö Central. Till Skåne kommer det gå c:a 19 miljarder och några av satsningarna är:
- Ytterligare en förbindelse till Danmark ska utredas
- Ytterligare sträckor av motorväg mellan Malmö och Kristianstad.
- Utbyggnad av järnvägen för Pågatågen, denna gång mellan Malmö och Trelleborg.
Satsningarna beräknas vara från i år till 2021.
Jaha, det här låter väl hyfsat bra. Men jag ser fortfarande inga radikala förändringar i sättet att se på transporter och förflyttning av människor. Det är fortfarande väldigt mycket motorväg och tunnlar i satsningarna. Det skapas mycket ny sysselsättning, den saken är nog klar, men det hade varit trevligt att se en utveckling av idéer när det gäller infrastrukturen i vårt land. Det känns inte som den funkar speciellt bra nu (beror ju klart vad man jämför med), varför då bygga på gamla idéer?
Som Maud Olofsson säger, ”Man kan inte stå i köer och inte komma fram till arbetet”. Jag håller med. Jag står inte i köer, inte med min cykel och oftast inte med buss. På bussen får jag lite arbete gjort och på cykeln får jag frisk luft och träning, vilket betyder att det blir mer tid över till annat jag tycker är kul och framförallt mer tid till familj och vänner. Jag sätter fortfarande mitt hopp till projektet Öresund som cykelregion och ska följa det med spänning.
Läs mer om regeringens satsning på
DN, Sydsvenskan, SvD, Mats perspektiv, Aftonbladet
Det är alldeles för mycket motorväg i det där paketet. Jag vet inte var Maud Olofsson brukar köra men den som rest i världen lite grann inser att vi i Sverige egentligen inte har några kapacitetsproblem på våra vägar. De köer som finns uppstår vid rusningstrafik in i de större städerna och inga motorvägar i världen kan bygga bort detta. Det finns bara en lösning och det är att locka över resenärerna till kollektivtrafik. Med tanke på vad motorvägarna kostar att underhålla så borde det inte byggas en enda mil till. Och höghastighetståg som resten av Västeuropa satsar på har man inte ens orkat göra förstudier på. Skamligt är ordet.
SvaraRaderaJag håller helt med dig Ivan. Jag påpekade för en av våra regionspolitiker att jag "läser infrastruktur, men ser bara motorväg. Vad hände med cykeltransport, kvävedioxid utsläpp, ljudföroreningar o.s.v.". Svaret blev som väntat. Det är inte inräknat i detta paketet. Är det inte det tycker jag att det är åt h-e för mycket pengar för något som kommer kosta multum att underhålla och inte vara i närheten av att lösa problemet. Precis som du säger kan det inte t.ex. Maud rest särskilt mycket i landet eller utanför. Det är mycket sällan köer ute på vägarna. Köerna bildas när man ska in i tätorterna och städerna.
SvaraRaderaEnig med er 3 ovan, behövs nytt för att rädda klimat, buller osv.
SvaraRaderaMagleva minitåg (klicka) är mkt billig, minskar ensamt glob. CO2-utsläpp 80%, helt ljudlös.
I menyn välj "BYGGEN, se Tåg, Förbifart",..
Ta med cykel/liten elbil i skytteln, ger port-port-resa, med hälsoeffekt:
I menyn välj "HÄLSA -ger vanor".
Se FILM längre ner.