Den långa cykelturen mellan Malmö och Lund lyser fortfarande med sin frånvaro och det känns inte bra. Jag måste säga, med handen på hjärtat, att jag saknar min långa pendling till jobb. De 5 milen känns ibland tunga och långa på morgonen när man ska ge sig iväg, men efter några pedaltramp känns det bra i hela kroppen. Idag skulle jag tagit en tur in till Lund, men en sjuk dotter satte stopp för det. En dag hemma med dottern slår i och för sig allt, även om stackaren är lie krasslig.
Handelns utredningsinstitut (HUI) har gjort en skoj utredning på uppdrag av Växsjö. Här har man tittat på cyklisters inverkan på centrumhandeln och det var minsann inga dåliga siffror. Om man nu tror på att en ständig tillväxt och ökad konsumtion kan rädda världen och öka välfärden, kanske man ska börja snegla lite mer åt cyklisterna. Detta ger också ett starkt femte argument för att cykeln är ett otroligt bra fordon, på alla sätt (1, 2, 3, 4).
Utredningen visar att cyklande konsumenter handlar för c:a 300 miljoner om året, därtill kommer 40 miljoner som spenderas på kafé- och restaurangbesök. Andelen som väljer att cykla till centrum är 29 %, vilket är näst mest efter de som väljer bilen (35 %). Dock är det absolut flest, 65 %, som väljer ett miljövänligt sätt och här är cykel och kollektivtrafiken inräknade.
Enligt Henrik Vestin på HUI, har det länge varit en fokus på bilister när man planerar handeln med stora parkeringsytor och parkeringsgarage. Dock, fortsätter han, har trenden börjat sväng när allt fler väljer cykeln för att transportera sig. Han poängterar också att utredningen bara täcker Växsjö, men också att Växsjö är en ganska typisk svensk stad och att man skulle kunna applicera detta sätt att tänka i de flesta städer.
Som Malmöbo är man förunnad en otroligt trevlig cykeltur i princip vart man än ska ta sig, sen är ju Malmö lite av en lillebror till Köpenhamn också, cykelns mecka nummer ett. Dock blir man lite förundrad när man ska ta sig till ett av de oräkneliga köpcentrumen som ligger runt Malmö. Här finns det enorma parkeringar och/eller parkeringshus, men cykelställen är fortfarande ganska få, under öppen himmel och ofta konstigt placerade. Lite bättre är det på det senaste tillskottet, Entré, men långt ifrån bra. Ska bli intressant att se vad som händer med Emporia när det öppnar. Emporia ligger vid Malmö Arena dit det går cykelväg, dock väldigt ogenomtänkt och snirklig. När detta område byggdes har man definitivt tänk ”bil” och cykelvägarna har som vanligt fått den sträckningen där det finns plats och inte ”stör” för mycket, en kostig satsning av Malmö.
Cykeln tar alltså ytterligare ett steg framåt i att vara en oerhört viktig pusselbit i städerna. Framförallt gäller ju detta när vi måste gå mot ett mer ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart samhälle. Det blir också smärtsamt påtagligt när man läser och funderar kring frågor som t.ex. peak oil och vattenbrist (peak H2O?). Under sådana scenarier, eller bara genom att titta på världens ekonomier, förstår man att en ekonomiskt hållbar strategi måste utarbetas, samtidigt som de socialt hållbara frågorna måste befästas och inte bara sopas under mattan, t.ex. integrationspolitiken och jämställdhetsfrågorna. När man läser eller tänker på ordet hållbar utveckling är det många som tänker miljö. Inte mig emot, eftersom jag anser att miljön vi lever i är otroligt viktig och väldigt oumbärlig för oss, men det finns även de två andra begreppen inom konceptet hållbar utveckling. Alla goda ting äro tre, eller vad heter det?
Nåväl. Nästa gång du går ut genom dörren så hoppa på cykeln. För om du går ut ska du förmodligen transportera dig någonstans och då är cykeln helt formidabel!
Cykla lugnt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar