onsdag 20 oktober 2010

Pendling i Malmö och framtidens trafik.

Just nu jobbar jag i Malmö, men måste ändå cykla genom hela stan för att komma fram. Dessutom börjar jag lite tidigare nu, vilket gör att jag hamnar mitt i rusningstrafiken. Det är en helt ny och ganska spännande upplevelse. Det är mycket bilar på gatorna och cyklister överallt. För det mesta funkar det bra, men så plötsligt kommer det en stolle med mobilen i en handen och ciggen i andra; direkt en fara för alla runt omkring. Den annars ganska schyssta rytmen och stämningen på cykelbanan förvandlas plötsligt till en irriterad och ganska djungelliknande plats. När stollen är ur vägen återgår allt till sin lugna lunk. Även om merparten av cyklister faktiskt verkar börja fatta att man måste visa hänsyn, titta sig över axeln och räcka ut handen när man svänger är det fortfarande för många som kör runt i sin egna lilla värld och ställer till det. Jag hoppas att dessa marodörer minskar i antal inom en snar framtid; försvinna helt lär de nog aldrig göra.

Ytterligare en sak som kan vara värd att nämna är att MP har fått hand om en ny kommunalrådspost, framtidens trafik, där ett långsiktigt hållbart trafiksystem ska förverkligas. Tänker man på det förslag som MP la fram tidigare i år bådar det gott om man gillar cyklar och vill att cyklingen ska få lite större plats i städerna. Så, nu får vi se hur mycket som låg bakom det där förslaget, handlingskraft eller bara tomma politiska ord. Dessutom driver MP frågan om spårvagnar i Malmö ganska hårt, vilket kanske är bra med tanke på vilken belastning det är på stadens kollektivtrafik idag. Jag hoppas dock att när man in sin iver över att få igång byggandet av spårvagnar glömmer bort de andra trafikanterna, som fotgängare och cyklister. Jag gissar dock att det är bilarna som kommer att få maka på sig för de nya spåren, men cykelöverfarter och liknande ska bli intressant att se hur de hanterar.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails