tisdag 26 oktober 2010

Politikers krav på cyklister

I morse var det ruskigt kallt att hoppa på cykeln på väg till jobb, men det är alltid lika skönt att få röra lite på benen när man ger sig iväg. Det tar inte många tramptag förrän man fått upp någon slags värme och man börjar piggna till. Cykelbanorna var lika fulla som de varit under hela året, ett klart sundhetstecken i vår stad, dessutom hade jag dagen till ära cykelhjälm på huvudet. ;)

Nåväl. Två av de senaste inläggen här på bloggen har handlat om kravet på cykelhjälm som kommunstyrelsen i Sölvesborg väntas klubba igenom. Reaktionerna från er läsare var blandade och intressanta, både här på bloggen, men väldigt många per mail. Eftersom det verkade röra upp känslorna hos många (mycket mer än jag någonsin hoppades tro på) bestämde jag mig för att skriva ett litet mail till de berörda i Sölvesborgs kommunstyrelse, närmare bestämt kommunstyrelsens ordförande och de båda vice ordförande. Mailet löd som följer:


Hej Helen, Per-Olov och Jeppe.

Jag heter Marcus xxx och driver bloggen Malmö-Lund på cykel där jag skriver om cykling i samhället specifikt och trafiksäkerhet och infrastruktur generellt. Jag såg igår i media (Sydsvenskan och Svenska Dagbladet) att ni tänkte klubba igenom ett krav på att anställda i kommunen ska ha cykelhjälm bland annat. Det kan vara lite knapphändig information eftersom det kommer från media, så ni får gärna vidareinformera om jag har fel.

Anledningen till att jag skriver till er är för att ett krav på cykelhjälm är väldigt ogenomtänkt. Vill man att personalen ska cykla mindre och ta kollektivtrafik eller bilen i stället så är det en bra tanke, men vill man föra fram cykeln som det fantastiska transportmedel som det är och få sina anställda att cykla mer måste man tänka om. Det finns en rejäl hög med forskning och studier som visar att krav på cykelhjälm får folk att sätta cykeln och får cykling att framstå som något farligt, vilket också det är helt fel. När jag skrev mitt blogginlägg om detta fick jag ganska tydliga reaktioner från mina läsare, dels på bloggen, men mest över mail och Facebook. Jag kontaktade också en av de mest kända cykelkännarna i världen, Mikael Colville-Andersen, från Danmark som under två års tid jobbat med ämnet. Svaren han ger är entydiga och svåra att tala emot.

Jag skulle gärna vilja veta vad som ligger bakom ert beslut till att införa detta krav och faktiskt nästan vädja till er att inte klubba igenom det. Att skylla på trafiksäkerhet fungerar inte och att föra fram cykeln som ett hållbart transportmedel i vår allt mer ansträngda värld är ett måste som de flesta börjar inse.

Lite länkar till studier och mer läsning:

Malmö - Lund på cykel: http://malmolundpacykel.blogspot.com/
European Cyclists Federation: http://www.ecf.com/3500_1
Britisk CTC: http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=4688
The Bicycle Helmet Research Foundation: http://www.cyclehelmets.org/
Fransk FUBICY: http://www.fubicy.org/spip.php?article191

Ha en bra dag!
--
Mvh Marcus

Malmö - Lund på cykel
http://malmolundpacykel.blogspot.com




Jag har fortfarande inte hört något från någon av dessa, vilket kanske inte är SÅ förvånande. Det är väl ganska upptagna människor, som kanske inte direkt har tid att svara på dumma frågor från lilla mig. Men, jag tror jag ska påminna de med ytterligare ett mail, mycket för att jag är genuint intresserad av vad de baserar beslutet på och hur de tänker, men kanske mest för att jag känner att det gav mycket reaktioner och det skulle vara schysst mot er läsare att kunna ge mer info. Speciellt eftersom reaktionerna och tycket inför detta beslut varierar väldigt mycket. Vi får se vart det leder.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails