måndag 4 oktober 2010

Dö i soffan eller lev på cykeln

Det blir inte mycket cykel till Lund nu eftersom jag sitter mycket hemma och jobbar. Dock blir det en hel del cyklande inne i Malmö. Det är en lite annorlunda upplevelse än att pendla mellan Malmö och Lund. Avstånden är mindre och man behöver fokusera så mycket på att bevara kraft för att orka hela vägen och sedan tillbaka igen. De senaste dagarna har det dock varit otroligt blåsigt och det ger ju en extra dimension på cyklingen.

Idag satt jag och läste igenom domen mot Andreas Grass (Lunds tingsrätt, mål: B 3272-10), cyklisten i Lund som blev åtalad för att ha blivit påkörd av en bilist (som dessutom blev frikänd trots smitning). När jag läste igenom tingsrättens bedömning tänker jag samma sak som jag ofta gör när jag reflekterar över cykling, att regler och lagar som gäller för cykling är otroligt luddiga. Jag har vid många tillfällen tidigare skrivit om cyklisters brist på kunskap om vilka regler som gäller för cyklister i trafiken. När man läser igenom det kapitel som gäller cykel i Trafikförordningen blir man inte heller så himla klok på vad som gäller. Jag har hela tiden hävdat att det är brutalt konstigt att Andreas Grass blir åtalad och ännu mer uppåt väggarna när han döms till böter. Dock blir man kanske inte så förvånad, speciellt inte när man läser domen. I domen kan man läsa:

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 6 § trafikförordningen döms till penningböter.

Vidare, enligt trafikförordningen gäller:

3 kap. 6 § 2 st trafikförordningen innebär att cyklister inte behöver använda cykelbana, om det av något skäl är bättre – underförstått mer trafiksäkert – att cykla på körbana.

och slutligen

Sammanfattningsvis, och även med hänsyn till vad Andreas Grass har anfört i övrigt, kan det inte anses ha varit lämpligare att använda vägbanan i stället för cykelbanan. Åtalet mot Andreas Grass är således styrkt. Påföljden bör bestämmas till penningböter.


Alltså får Andreas Grass 500:- i böter. Ja, man kan inte säga så mycket. Det är tingsrättens tolkning av trafikförordningen. Däremot kan man ifrågasätta förordningens utformning. Eftersom cyklandet i Sverige ökat lavinartat och (de flesta) politiker vill att man ska öka andelen cyklister mycket mer, kanske det är läge att se över reglementet också. Så som trafikförordningen är skriven nu är det lätt att inse att cyklisterna alltid setts som något som kan finnas där bilar kör, likt fotgängare. Detta måste det bli ändring på eftersom det på vissa ställen idag inte är bilar som är dominerande, utan cyklar.

Vidare bör man också göra det tydligare vad som gäller ute på våra gator. Redan idag finns det många bra lösningar, bl.a. cykelboxar vid trafikljus och speciella cykelfält ute på körbanan. Detta gör att cyklisterna syns bättre i trafiken och dessutom har fått den plats de behöver. Sen kan man alltid bättra på sådana lösningar t.ex. genom att ge cykelfälten en annan färg än asfaltsgrå, t.ex. blått som man har på många ställen i världen.

Ytterligare en sak som kan underlätta för cyklister (såväl som för bilister) i trafiken är att man slutar dela upp de båda i två grupper. Cyklister och bilister är fordon i trafiken. Inte mer och inte mindre. I en mycket bra artikel jämför Erik Sandblom (skribent på Ecoprofile) trafiken med en fest; det blir så kul som man gör det, varken mer eller mindre. Tänkvärt och ack så sant.

Hur som helst. Hoppa på cykeln och få fem extra år att leva. Tydligen är det farligare att ligga på soffan än att cykla!

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade artikeln!

    Angående Andreas Grass så är det lustigt att de valde ordet "lämpligt". Det lämpliga hade varit att inte meja ner andra trafikanter. Det är verkligen ynkligt att skuldbelägga offret med hjälp av paragrafrytteri.

    Jag hoppas det här ska leda till att cykelbanor inte längre ska vara obligatoriska. Motorvägar är ju inte obligatoriska för bilister.

    SvaraRadera
  2. Jag hängde också upp mig på ordet lämpligt. Det där är otroligt godtyckligt och som du säger är risken att paragrafrytteri tar över.

    Jag hoppas att det blir lite ändring i Trafikförordningen. Så som det är nu är det alldeles för otydligt och jag hoppas att cykeln kan få samma status som bilen i trafiken.

    SvaraRadera
  3. Har nyligen blivit bilägare igen efter några års uppehåll. Har hunnit pendla lite med bilen när det inte varit läge att cykla.
    Fick än en gång bekräftat att väldigt få cyklister verkar förstå hur dåligt de syns i trafikmiljön, i synnerhet om de är svartklädda och saknar både ljus och reflexer.

    Rent allmänt kan jag konstatera (både då jag går, cyklar och kör bil), att som vanligt beter sig folk i alla trafikantgrupper huvudlöst påfallande ofta. Fotgängare vinglar runt på cykelbanan och knallar ofta rakt ut utan att se sig för, cyklister kör på fel sida och sms-ar samtidigt, bilister ignorerar väjningsplikten i förhållande till cyklister etc.

    Egentligen är det konstigt att det inte händer fler olyckor.

    SvaraRadera
  4. Snuten, jag håller med om att inbland känns det lite konstigt att det inte händer mer olyckor än vad det gör. Man ser ju dagligen helt huvudlösa handlingar av trafikanter, oavsett om det är cyklister, bilister eller fotgängare. Jag har funderat en del på hur man skulle kunna bättra på detta, men jag undrar om det finns något bra svar. Så länge det finns en stor andel trafikanter med "här-är-jag-och-jag-måste-fram-till-varje-pris-och-dessutom-är-det-min-mänskliga-rättighet-att-ha-en-lur-i-örat"-mentalitet så är det svårt. Men skam den som ger sig och hopp måste man ha.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails