Nu är det verkligen slutet på sommaren i Skåne. De senaste dagarna har det varit ganska vindstilla, sol och c:a 10 grader. Helt underbart att glida runt på cykeln i stan. Idag regnar det dock, men vad gör det när det finns regnkläder? I vilket fall som helst verkar inte strömmen av cyklister minska i Malmö vilket är trevligt att se.
Idag vill jag visa en riktigt schysst film som visar cyklandet i Köpenhamn. Filmen hittade jag på Klotets hemsida (SR) och är i samband med en intervju med Till Koglin som doktorerar på LTH i Lund. I hans avhandlingsarbete jämför han cyklandet i Köpenhamn och Stockholm. Till säger att 25% - 29% av alla transporter i Köpenhamn sker med cykel, medan siffran i Stockholm enbart är mellan 4% och 8%, vilket Till menar beror mycket på politik och på traditionen i landet. På Klotets hemsida kan man också lyssna på en intervju med Till.
I filmen kan man se en del beteenden som, enligt mig, gärna hade fått smitta av sig till Sverige från Köpenhamn. Bl.a. kan man på många ställen se att cyklisterna räcker ut handen och ser sig över axeln när de ska svänga, dessutom räcker de upp handen när de ska stanna, något som gör det otroligt mycket säkrare och tydligare för andra cyklister, vilket gör att cyklandet blir säkrare. En annan sak, som man kan se efter c:a 1:20 in i filmen är hur man gör vi vänstersväng i en korsning med trafiksignal. I Sverige vinglar många gånger cyklisterna ut i vänsterfilen bland bilarna, men i Köpenhamn håller man till höger, cyklar fram till högerkanten på den korsande vägen och väntar där till det blir grönt. Lite svårt att förklara med ord, men det syns bra i filmen.
I Köpenhamn går det väldigt fort när man cyklar, vilket gör att det kan vara lite läskigt och svårt för en ovan cyklist att ta sig fram. Detta gör också att det förmodligen finns ett större behov av att följa de regler som finns för cyklister, skrivna eller outtalade. Dock tror jag mycket att skillnaden mellan Danmark och Sverige i cyklingen ligger, precis som Till påpekar, på en politisk nivå. Hade man verkligen haft ambitionen och viljan att öka cyklandet i Sverige så hade man satsat mer på det. Men, man är väldigt fast i tanken att alla ska kunna köra bil överallt och att det är det som är frihet. Denna tanke är lockande, men konstig på många sätt. Tänker man lite utanför denna 70-talsram så ser man att cykeln faktiskt ger en ännu större frihet.
Håll tillgodo med filmen och cykla lugnt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar