lördag 16 oktober 2010

Osynlig cykelhjälm, kan det vara något?

Igår blev det första cykelturen till Lund på ett bra tag. Det var 5 grader, vindstilla och sol, bättre förutsättningar är väl svårt att hitta. Dock fanns två frågetecken; för det första var det länge sedan sist och jag är lite ur form, för det andra har jag en grym förkylning. Men, sånt har inte hindrat mig fött, är man ur form är det bara att köra på, formen kommer ju inte tillbaka på något annat sätt och när det gäller förkylningar, så länge inte det är halsont, försvinner med träningen. Antingen blommar den ut och man blir ordentligt förkyld så man bli av med den, eller så försvinner den. Cykeln blev det i varje fall och jobbigt var det, men värt vartenda andetag. Jag har helt klart saknat cykelpendlingen!

Idag tänkte jag lyfta fram innovativa två tjejer som under ganska många år nu har arbetet på något riktigt fräckt; en osynlig cykelhjälm. Jo, den ska vara osynlig. Hur går det nu till frågar vän av ordning! Enkelt, det är en krage med airbag teknik. Idén kom när Anna Haupt och Terese Alstin gjorde sitt examensarbete och skulle ta fram en cykelhjälm. Ett enkätsvar som fick de båda tjejerna att tänka till var, att den skulle vara osynlig.

Hjälmen, som egentligen är en krage, bygger på samma teknik som en airbag i en bil. Den utvecklas i två steg, först runt nacken för att stabilisera och sedan runt huvudet. En av de största utmaningarna var att få hjälmen att utveckla sig vid en verklig krock och inte annars, t.ex. när man böjer sig efter ett par nycklar eller stöter till en vägg.

Bilden är från denna bloggen.

Eftersom cykelhjälmens vara eller icke vara är ett hett debattämne i cykelkretsarna kan man kanske tänka sig en ny dimension av diskussionerna här. Ett argument att använda cykelhjälm är ju givetvis att det är en billig livförsäkring om man skulle krocka och slå huvudet. Dock finns det motargument till detta som säger att det är ytterst sällan man faktiskt slår i huvudet när man trillar. Tvärtom kan cykelhjälm avskräcka folk att cykla till en början eftersom många aldrig skulle ta på sig en cykelhjälm av fåfänga, men framför allt för att cykelhjälmen på något sätt ändå insinuerar att cykling skulle vara farligt, något som faktiskt inte alls stämmer. Som jag skrivit innan har jag alltid cykelhjälm när jag pendlar eftersom det är en billig livförsäkring, jag blir trött och mister en del koncentrationsförmåga och den skyddar en del mot vind och sol.

Hur som helst gillar i varje fall jag idén med en osynlig cykelhjälm i form av en krage. Det ska bli kul att se hur den ser ut när den släpps. Priset på den nya cykelhjälmen är hemligt fram till på tisdag.

Cykla lugnt vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails