onsdag 20 oktober 2010

Huvudlöst krav på cykelhjälm

Med tanke på att jag är lite väl inaktiv i skrivandet nu, så är det lite gött att det kommer två inlägg på samma dag. Orsak? Cykelhjälmen.

Idag på lunchen hade vi en liten diskussion om cykelhjälm. En kollega funderade över om hon kanske skulle testa ta cykeln från Lund till jobbet i Malmö i stället för bussen. Heja dig! utropade jag. Dock var hon inte säker eftersom hon då behövde införskaffa en cykelhjälm. Well, man behöver ju faktiskt inte det. Jag har, som jag sagt innan, cykelhjälm när jag kör mellan Malmö och Lund av tre anledningar. För det första blir jag ganska trött och tappar helt naturligt lite fokus vilket ökar risken för misstag. För det andra skyddar det mot en del vind och för det tredje funkar hjälmen som en bra solskärm. När jag enbart cyklar inne i Malmö har jag sällan eller aldrig hjälm. Anledning? Vet inte, det bara är så. Tyck vad du vill om det och döm mig om du känner för det, men så är det.

Då blir jag lite trött när man kan läsa att kommunfullmäktige i Sölvesborg kommer klubba igenom att det ska bli obligatoriskt för kommunens anställda att ha cykelhjälm och inte få prata i mobil bakom ratten. VARFÖR i hela friden ska man tvinga de anställda till cykelhjälm? Jag misstänker att en del av de som cyklar utan hjälm idag kanske kommer ställa cykeln och ta bussen eller bilen i stället. Dessutom skulle inte jag ta på mig hjälmen av rena principskäl. Det är ju helt huvudlöst! Speciellt när kommunstyrelsens vice ordförande, Per-Olov Larsen, säger att det är ur ren trafiksäkerhetssynpunkt. Hrmm… Det kan väl diskuteras. Egentligen borde de införa hjälmtvång för bilister, tillsammans med förbudet att prata i mobil, om man nu vill att personalen ska vara säkra i trafiken.

Att förbjuda mobilprat bakom ratten köper jag. Sverige är väl det enda landet i EU som det fortfarande är tillåtet att prata i mobil utan handsfree? Men jag skulle vilja förlänga den tanken och kanske förbjuda mobiltelefonen även bakom styret. Det är väl inte mer korkat att kräva det än att kräva cykelhjälm? Dessutom är cyklister som SMSar och pratar i mobil extremt trafikfarliga. Så, om Per-Olov Larsen och kommunstyrelsen vill prata om trafiksäkerhet kanske de ska fundera ett steg längre och inte klubba igenom bestämmelser som bara är halvdana och förmodligen orsakar mer debatt och irritation än vad det gör nytta. Skärpning nu för tusan. Gör något vettigt när det gäller cyklingen och inte massa tomma tok-beslut som varken gör från eller till när det kommer till trafiksäkerheten!

Cykla lugnt!

14 kommentarer:

  1. Hjälm, då helst en "hockeyhjälm" kan vara lämpligt för cyklister i åldern 5 till 10 år.
    Därefter behöver man ingen hjälm. Fånigt att se
    gamla människor som cyklat i 60 år utan hjälm och nu tror att de behöver en hjälm, p g a all
    skrämselpropaganda. Det är viktigare hur du cyklar.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Anonym!

    Visst är det så att det som avgör hur trafiksäkert man färdas på cykeln är hur man beter sig. Om alla eller i varje fall många fler hade följt regler och faktiskt cyklat ordentligt hade det varit i princip helt ofarligt att cykla. Inte för att det är speciellt farligt som det är, men ändå...

    SvaraRadera
  3. Om det inte varit oktober hade jag trott att det var 1 april. Jag blir nästan lite rädd... Det här riktigt läskigt. På riktigt.

    Även mobilförbud i bil skrämmer mig. Poängen är väl att man ska vara uppmärksam i trafiken. Att äta hamburgare, dadda med sina barn eller läsa kartan är precis lika farligt - om inte farligare - som att prata i mobil i bilen med båda händerna på ratten och headset i öronen.

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar Linn!

    Visst är det skrämmande. Som sagt helt huvudlöst och det skapar bara mer barriärer i trafiken än vad det ger en ökad trafiksäkerhet.

    Vad det gäller mobil så vidhåller jag att det inte är så bra att prata i mobil när man kör. Används handsfree kanske jag kan köpa det. Men som jag skrev, hjälm på bilförare är egentligen bättre än på cyklister eftersom det skulle öka säkerheten mer relativt sett.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att dom även skall kräv att man kör laglydigt, att man följer trafikreglerna, att man inte begår brott osv.

    Pinsamt dåligt beslut tycker jag, man skäms ju.

    SvaraRadera
  6. Sölvesborg borde kräva att man sköter sin skatteinbetalninng också och att man betalar TV-avgiften också.

    Skärp er Sölvesborg, ta bort kravet och det nu.

    SvaraRadera
  7. Det som är mest skrämmande av allt är att det nu är så vedertaget att allt ska bestämmas för medborgarna att folk har börjat tappa förmågan att tänka efter själva.

    SvaraRadera
  8. Tack för kommentarerna!

    Visst är det lite tossigt. Det borde vara ett krav att man följer lagar när man sitter i åtminstone kommunstyrelser och riksdagen, annars ska man ut, inget snack. Sen håller jag också med om att man ibland känner att folk tappat förmågan att reflektera och tänka själv. Vi har under ganska lång tid kämpat ganska hårt för att behöva göra så lite som möjligt. Det är ganska gött att vi har ett bekvämt liv idag, men det har också sitt pris. Vad priset är kan man bara spekulera om, men jag har mina aningar.

    SvaraRadera
  9. Cykelhjälm är rent nonsens. Det som skyddar är att använda hjärnan när man kör. Själva hjälmen kan möjligen minska skrubbsår men det är inte därför NTF propagerar för den. Det man påstår är att den skyddar hjärnan. Det är inte sant. Hjärnan skvalpar runt inuti huvudet oavsett hur mycket man sätter utanpå huvudet. Det är detta skvalpande som är ett problem vid pisksnärtskador när en bil körs på bakifrån.

    SvaraRadera
  10. I förslaget till resepolicy står också att de som cyklar i tjänsten ska ha cykelhjälm på sig. Det handlar alltså rent konkret om taxan för kommunens olycksfallsförsäkringar, så naturligtvis kan de kräva att de som cyklar i tjänsten har hjälm. Om de anställda sedan inte använder cykelhjälm på fritiden eller när de reser till och från arbetet har ju däremot kommunen inget med att göra.

    Varför referear du inte till källan för nyheten - SKTF-tidningen på nätet?

    SvaraRadera
  11. Tack för kommentaren Hemlige!

    Det jag opponerar mig emot är kravet på cykelhjälm eftersom det får cykling att framstå som farligt, vilket det inte är och att ett sådant krav minskar andelen cyklister i trafiken, något som man verkligen inte vill om man menar allvar med att skapa en hållbar stadsmiljö.

    Gäller inte olycksfallsförsäkringen även resan till och från jobb? Jag tror t.o.m. att den gäller om man skulle ta en tur in om ICA och handla på vägen hem.

    Jag visste inte att den tidningen hade skrivit det och mitt inlägg var bara en snabb reaktion på dagstidningarnas artiklar. Jag ska givetvis kolla på källan du anger och kanske skriva ytterligare om saken. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  12. Det är ju lätt att säga "nämen jag kraschar aldrig" tills den dag du blir påkörd eller ramlar.

    Använd din knopp och skydda den, då har du åtminstone förberett dig lite grann.

    Och dessutom tror jag inte att ditt försäkringsbolag blir så glada på dig om du nu skulle skada dig och det framkommer att du inte brydde dig om hjälm. Hoppsan, ingen ersättning?

    SvaraRadera
  13. Nu kommer jag in med en duktigt sen kommentar men jag förstår inte att du blir så upprörd över att man kräver att folk och fä ska ha cykelhjälm?

    Jag vet att jag är någorlunda säker i trafiken och är inte någon våghals som kör fort när det är dolda korsningar etc. Men trots min försiktighet är jag övertygad om att det är någon annan som kommer klanta till det och skada mig.

    Visst, jag är svensk, trygghetsnarkoman och vågar mig inte utanför dörren utan skottsäkerväst och hockeyhjälm men förstår du min poäng? Nog för att du är störst, smartast och mest försiktig men det är inte dig du borde vara rädd för. Det är alla klantskallar som du råkar ha runt dig som är farliga.

    Jag packar gärna in hjärnan i ett lager till med skydd när jag ska ut och cykla, trots att jag kör trike och anser välttrisken som minimal.

    David

    SvaraRadera
  14. Tack för kommentaren David. Sent finns inte alltid i bloggvärlden, speciellt inte när det gäller cykling. ;)

    Upprörd och upprörd. Jag har själv hjälm ibland när jag cyklar och precis som du säger, mycket för att man inte vet hur andra agerar i trafiken. Dock har det visats så infernaliskt många gånger att hjälmtvång minskar andelen som cyklar. Eftersom de flesta är ense om att vi vill ha fler som cyklar så är det ju lite kontraproduktivt. Dessutom tar fler och fler på hjälmen självmant. Varför då inför en massa regler som riskerar att få icke önskvärda konsekvenser. Jag är inte emot hjälm, jag är emot tvång.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails