måndag 2 augusti 2010

Trafiksäkerhet utan farthinder är som soppa utan buljong

Första dagen på jobb idag efter en liten semester och alltså den första cykelturen till jobb på ett tag. Ohyggligt skönt var det trots regntung luft och total avsaknad av syre. Det är dock tur att jag får energi och ork att jobba mer effektivt av cyklingen, annars hade nog denna måndag varit ganska mycket tyngre.

Hade ett intressant samtal med en person i helgen. Personen är väldigt bilburen och jag skulle bli väldigt förvånad om jag någonsin såg honom sitta på en cykel, jag tror inte ens han äger en. Han ser därför trafiksituationen lite annorlunda mot mig som cyklar mycket. Det finns många saker som vi inte ser lika på, men förmodligen ännu fler som vi inte delar åsikt om. Personen jobbar på Trafikverket och är väl insatt i hur infrastrukturen för trafiken fungerar. En av sakerna där våra åsikter skiljer sig mycket åt är hur man ska behandla biltrafiken inne i städerna. Enligt mig bör man minimera biltrafiken inne i de centrala delarna av en stad, medan han är övertygad om att en stadskärna kommer att dö om biltrafiken försvinner, för att folk då inte tar sig in till de centrala delarna för att t.ex. handla. Här motiverar han det med att man istället kör till de stora köpcentrerna som finns i utkanten (och dom är sjukt många runt Malmö och Lund). Jag är inte så säker på detta. Må hända att det kan vara så att människorna som bor i sovorterna bara kör in till köpcentrerna och inte vidare, men i de centrala delarna bor mycket människor och det är väldigt många redan idag som tar sig in till stan med buss eller cykel. Det tror jag knappast kommer minska om man skulle minska möjligheten för bilar (t.ex. i form av ändrade parkeringsnormer).

En sak som vi är ense om dock är att många av cyklisterna ibland även är bilister. Dessutom är det många av de bilister som kör som tokar och hatar cyklister och de som cyklar som tokar och då hatar bilister. Jag har fått kommentarer, bl.a. på min artikel i Expressen, att många cyklister kör för fort och inte kan trafikreglerna. Hör man vad polisen säger så är det dom med körkort som oftast bryter mot trafikreglerna när dom sitter på cykelsadeln, ska man kanske kunna bli av med körkortet om man inte följer reglerna även som cyklist?

Det som vi är mest ense om är att oavsett på vilket sätt man rör sig i trafiken så ska säkerheten vara det som är absolut högst prioriterat, därefter kommer allt annat. Då är det lustigt att se uttalanden som:

Är inte hindren till för trafiksäkerheten?

– Jo, det finns fördelar. Men på dessa genomfartsleder finns det ingen måtta på antalet farthinder.

Det är kommunfullmäktigledamot Lars-Anders Espert som svarar på detta sätt i Sydsvenskan idag. Han tycker det är för mycket farthinder i Arlöv och Burlöv. Jag vet inte riktigt var han menar, för tar man vägen mellan Malmö och Lund, genom Arlöv, Burlöv och Åkarp så är där två små rondeller och ett farthinder (i Åkarp vid en cykelöverfart). Det finns farthinder vid utfarterna från smågator till genomfartsleden, men det är väl förmodligen för att bilarna som kommer från smågatorna inte ska fara ut på genomfartsleden i hög fart. Vidare säger han att det förstör flytet i trafiken och att de boende klagat på för mycket avgaser. Farthinder SKA störa trafiken, de ska stoppa upp och hindra bilar från att köra för fort och för att hjälpa alla trafikanter att hinna skapa sig en bild av trafiken innan man kör vidare. Vad det gäller avgaser så vet jag inte heller om Lars-Anders har rätt. Om jag inte har helt fel för mig så innebär Eco-driving (som man lär ut på körskolorna) att man ska gasa på snabbt och distinkt till önskad fart för att på så sätt minska utsläppen, precis vad man gör vid farthinder. Däremot köper jag hans kritik mot farthinder på EN punkt, det ökar bullret från biltrafiken, vilket är ett stort problem i Burlöv. Nä du Lars-Anders, om du nu vill Burlövs väl, bör du kanske lobba lite mer för att minska biltrafiken totalt sett och se till att cykel- och gångbanor förbättras oerhört mycket, för Burlöv är en riktigt sunkig kommun att cykla i, ett riktigt ångesthål. Om man sätter sig på cykeln genom Arlöv och Burlövs kommun (vilket jag förmodar att alla kommunpolitiker i Burlöv gör varje dag) har man minst 20 ”farthinder” och 3 ställen där man måste korsa vägen. Tar man därtill Hjärup (i Lunds kommun) som har man ytterligare korsande av vägar och farthinder. DET om något stör trafikrytmen!

Ha en underbar dag och cykla lugnt.

1 kommentar:

  1. Actually...
    En person som innehar körkort men bryter mot en regel som cyklist kan få körkortet indraget. Dte är dock inte så lätt att bli av med ett körkort. Det finns dock böter för cyklister oxå ;) --> http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/Bilaga-01-Trafikforordningen-2007-678pdf/
    Där har du något att gotta dig i!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails