Regnet öser ner utanför fönstret och så var det även i torsdags på väg hem från jobb. Regn har jag dock inte mycket emot, man blir ju ändå svettig av den hyfsat långa turen, dessutom är det ofta i stort sett vindstilla när det regnar. Något som man inte kunde säga under turen hem från jobb igår. Det verkade inte blåsa speciellt mycket, men när man kom ut på slätten mellan Hjärup och Åkarp kände man av den rejäla motvinden. Det är alltså precis som vanligt på denna sträcka, som är helt saknar all form av vindskydd på flera kilometers avstånd. Nackdelen med öppen jordbruksmark när man cyklar; fördelen är ju att det är hyfsat plan mark.
Idag i Sydsvenskan kan man läsa lite olycksstatistik för Malmö när det gäller cykelolyckor. Under en period mellan januari 2008 och juni 2010 skedde 623 olyckor. D.v.s. lite mer än en olycka varannan dag. Tittar man på statistiken sker en femtedal av olyckorna på ett ganska begränsat område i Malmö, nämligen mellan Triangeln i norr till Södervärn i söder och mellan Pildammsparken i väster till korsningen Nobelvägen-Amiralsgatan i öster. Känner man till Malmö och hur och var cykelstråken ligger, är statistiken egentligen inte så förvånande. Det är mycket bilar som kör genom Malmö inom detta område och dessutom är det ett av de områdena i Malmö med flest cyklister. Detta är också det som trafiksäkerhetsutredaren i Malmö stad, Hossein Ashouri, nämner som en av de troliga anledningarna till att området är extra drabbat. Malmö stad har gjort många förbättringar av cykelvägar och cykelbanor de senaste åren och staden har blivit väldigt bra att cykla i, även om det finns många ställen där man kan göra ganska mycket mer. Dock kan man göra i princip hur mycket förbättringar som helst utan att det hjälper så länge folk inte är försiktiga och följer de trafikregler som finns.
En av de största bidragande faktorerna till att cykelolyckor inträffar är att cyklisterna är oaktsamma och inte följer trafikreglerna. En annan faktor är att många cyklister inte verkar veta hur man beter sig som cyklist i trafiken, något jag skrivit om tidigare, så som att hålla till höger, räcka ut handen och se sig för innan man svänger. Det är egentligen helt otroligt att så enkla saker, och egentligen helt logiska och självklara, är en av de största orsakerna till att folk skadas i trafiken. För mig handlar det om ren självbevarelsedrift, men även om min respekt och hänsyn till min omgivning. Enligt Hossein Ashouri, är en av de vanligaste anledningarna till olyckor att ” – De börjar trampa så fort de ser den närmaste bilisten få rött, ovetande om att det fortfarande är grönt från andra hållet”.
Well. Jag säger det igen, försök följa trafikreglerna när ni cyklar. Visst är det frustrerande ibland när det inte är en bil i sikte och cykel-ljusen visar rött för att man inte tryckt på en knapp, då struntar jag också i det ibland. Jag tror att för att folk ska vilja och kunna följa trafikreglerna när dom cyklar måste reglerna bli tydligare och saker måste bli mer genomtänkte, som t.ex. att man inte ska behöva stanna och trycka på en knapp för att det ska slå om till grönt. Man behöver sällan gå av bilen för att trycka på en knapp vid ett trafikljus, varför ska en cyklist göra det då? Det finns dock en sak som cyklister måste bli bättre på och visa var de ska och hur de tänker, andra trafikanter kan inte läsa deras tankar.
Nu ska jag ut i regnet och hoppa i vattnet med dottern!
Cykla lugnt!
Hej!
SvaraRaderaSjälv bedriver jag en liten civil olydnadsaktion genom att vägra trycka på knappar när jag passerar korsningar med cykel. :) För det är ju precis som du säger: Man behöver sällan gå av bilen för att trycka på en knapp vid ett trafikljus, varför ska en cyklist göra det då?
Jag gillar olydnadsaktioner som din Nils. Och ska sanningen fram kör jag ibland på samma sätt, men det kan jag ju inte säga här. ;)
SvaraRaderaPS. Vill du slänga iväg ett mail till mig Nils2? DS.
Det är bra att du uppmanar folk (cyklister mfl) att följa trafikreglerna. Trist bara att man som cyklist ofta blir negativt särbehandlad.
SvaraRaderaMan förväntas att slaviskt respektera varenda lilla trafikregel hur idiotiskt den i praktiken än må te sig i den enskilda situationen. OK, samma krav ställs på tex bilister.
Men ... då det blir dags för trafikplanering ses cyklisten som en icketrafikant; cykelvägar kan sluta i intet, cykelvägar kan upptas av diverse hinder utan vidare hänvisning eller hänsyn, korsningar kan vara direkt hotfullt planerade gentemot cyklister osv osv. I de sistnämnda fallen förväntas cyklisten vara flexibel och liksom strunta i sin trafikantstatus och bara se sig som en individ som försöker ta sig fram så gott det går.
Om trafikplanerarna, vägverket, de kommunala väghållarna mfl visade att de verkligen ser cyklisten som en trafikant, kanske cyklisterna lättare skulle kunna förmås att se sig själva som dito, med de rättigheter och skyldigheter som hör till trafikantstatusen!
En liten berättelse från verkliga livet:
Jag cyklar till jobbet tidigt (ca kl 6) en morgon. Gatorna är ganska tomma och jag närmar mig en korsning där trafikljusen är något lynniga då det gäller att registrera cyklar som trafik. Jag brukar stanna, men denna morgon orkar jag inte med den byråkratiska idiotin, och kör direkt istället för att vänta på en bil som utlöser ljussignalen så den blir grön från mitt håll. Korsningen är mycket ofarlig. Från höger finns endast en stump in på ett industriområde där allmän trafik i stort sett är otillåten, och från vänster är det tomt så långt ögat når på den spikraka vägen. Polisen stoppar mig och sätter 1500 kr i böter. Mer än hela min skrala dagsförtjänst går åt h-e (jag är låginkomsttagare). Grabben som bötar mig förstår inte vilken skada han gör - jag är mycket sympatiskt inställd till hans yrkesgrupp och inser att de har ett svårt jobb i vårt hårt brottsdrabbade stad. Jag upplever det som att han plockar billiga poäng genom att böta en svenne som inte försöker slingra sig och som mycket sannolikt kommer att betala (jag gjorde det också), istället för att tex sätta åt de direkt livsfarliga kryssningsrobotar som kallas EU-mopeder som framförs av dödsföraktande unga män utan någon som helst respekt för han och hans kolleger. Eller så kunde de jaga bilbrännare, mordbrännare, misshandlare, rånare, våldtäktsmän andra svin som gör livet surt för oss vanliga hederliga människor i vår stad.
Jag betalar polismannens lön och jag är bitter, men jag förstår att systemet inte funkar så jag skyller på inte killen som bötfällde mig även om jag vet att om han vore mera erfaren skulle han kunna låta saken ha en annan gång.
Tack för din kommentar "Snuten".
SvaraRaderaKlart man ofta blir särbehandlad som cyklist och tittar man runt lite i infrastrukturen ser man att cyklister inte alltid har behandlats som trafikanter. Dock tror jag (och hoppas) att det håller på att ändras. Jag tror däremot att det finns ganska många som sitter inom trafikplaneringen som inte riktigt har koll på cyklister och cykeltrafik. Man vet helt enkelt inte hur man ska behandla cyklisterna i trafiken gentemot bilister och fotgängare. Detta är ju förmodligen inte något generellt bland trafikplanerare dock.Men att dom måste börja tänka mer cykel är givet med tanke på hur mycket antalet cyklister växer och om politikerna verkligen menar allvar med att dom vill att folk ska börja cykla måste dom också agera därefter.
Tack för att du delar med dig av din historia. Intressant och otroligt tråkigt. Vid sådana tillfällen cyklar jag utan tvekan mot rött, även i situationer som jag och Nils2 nämner ovan. Att polisen bötfällde dig är ju inte fel, precis som du säger. De kan ju inte tumma lite på reglerna när de vill, det hade inte slutat bra, men jag är helt med dig att regelverket är upp åt väggarna i många situationer och borde ses över.
Problem du tar upp med att cyklister bryter mot lagen existerar men enligtmig beror de helt och hållet på synen på cyklister och cyklism i samhället.
SvaraRaderaMan har inga rättigheter som cyklist och det finns inga klara regler om hur och var man ska cykla.
Jag cyklar dagligen i Köpenhamn och följer alla lagar och regler, de är tydliga och enhetliga och ger till och med mig som cyklist företrädde över bilar i vissa situationer, fantastiskt!
När jag kommer till Malmö är det KAOS, jag förvandlas till stålmannen och härjar loss. Det GÅR INTE att cykla laglydigt i Malmö, det är en omöjlighet. Jag har försökt men det går inte. Jo kanske om man vill spendera 50 % extra tid och 5 km extra lång väg för att ta sig mellan punkt A och B.
Alla löjliga kampanjer för att få cyklister i malmö att vara laglydiga är meningslösa så länge som man behandlar dem som icke önskvärda i trafiken.
Bra blogg, håller med dig i mycket men inte alla!
Tack för din kommentar Hans-Olof.
SvaraRaderaVisst är det lite av anarki i Malmö. Precis som det är hos bilarna. I Malmö är väl trafikreglerna rekommendationer, eller?
Jag tror absolut att det är som du säger. Cyklister ses inte som ett naturligt inslag i trafiken, man ser inte heller cykeln som ett fordon som faktiskt tar sig fram väldigt fort (många gånger snabbare än bilar i en stad). Jag tror absolut man måste bli tydligare vad som gäller för cyklister, men även vilka rättigheter man har som cyklist. Men nedprioriteras ofta, vilket är konstigt eftersom politikerna med näbbar och klor kämpar för att få fler att cykla. Du har en bra poäng i det du säger.
Tack för att du gillar bloggen och det är bra att du inte håller med om allt. Det är så diskussioner och utveckling sker.