fredag 5 mars 2010

Graderna kryper neråt igen på termometern här i Skåne. -4.5 grad i morse när jag gick upp, men nu är solen uppe snart är det över över nollan igen. Trevligt! Enligt meteorologerna är det i varje fall vår. Dygnsmedeltemperaturen har legat över noll grader sju dagar i sträck i Falsterbo, Malmö och Lund, vilket gör att det betecknas som vår. Gött får man väl säga. Då ser man i varje fall att våren närmar sig.

”Brist på cykelbanor och cykelparkeringar gör livet svårt för Skånska cyklister”. Ja, så skriver Skånskan i en artikel igår. Detta är något som Region Skåne har för avsikt att ändra på och det görs en gemensam satsning av kommuner i både Skåne och Danmark. Projektet som delvis är EU-finansierat kallas ”Öresund - världens bästa cykelstad”. Igår var det konferens om det hela på Malmö Högskola där regionrådet Mats Persson (FP) presenterade projektet. Mats är en cyklande politiker vilket är otroligt bra. Han föregår med gott exempel och dessutom vet han förmodligen vad han pratar om eftersom han själv håller till ute på cykelbanorna. Något som jag verkligen efterlyser oftare, oavsett vad man diskuterar. Ofta lyser det igenom att politiker och makthavare inte riktigt har kontakt med den ”verklighet” de pratar om.

Hälften av alla resor som görs, som är under 5 km, görs fortfarande med bil. Det måste verkligen ändras och det säger också Mats Persson. För mig är det helt ofattbart. Det tar ju nästan längre tid att gå ut till bilen och starta den än vad det tar att cykla en kilometer. Sen ska vi inte prata om den ekonomiska aspekten på det hela. Att det går fortare att cykla i stan, i princip oavsett sträcka, är uppenbart när man själv börjar göra så. Detta har jag skrivit om tidigare och det är bara att prova själv om man inte tror på mig eller teknikprylar på nätet. Alla försök till att försvara bilkörande i de centrala delarna av en stad är helt förkastliga och går inte, med en logisk diskussionsföring, att få till något bra. Det handlar om ren skär lathet och okunskap.

Åter till projektet i Öresund. Projektet kommer att ha 18 miljoner kronor i potten. Vid en första anblick känns det ganska bra och det låter onekligen som ganska mycket pengar. Är det egentligen det? Inte enligt mig. Med tanke på att man ska bygga två cykelgarage, ett vid Triangeln och ett i Hyllie, så blir det inte mycket pengar över. Dessutom, om man gör en snabb överslagsräkning är 18 miljoner c:a 9 km cykelväg (enligt siffror från vägverket). För att inte vara för kritisk så ska jag medge att jag i nuläget inte har riktigt koll på vad man tänk använda pengarna till, kanske är det så att det ska gå till olika kampanjer för att ändra folks beteende och vanor, då kan det vara en bra hög med pengar. Jag kommer absolut sätta mig in bättre i projektet och förhoppningsvis även rapportera om framsteg. Hur som helst så är det väldigt trevligt att man börjar ta cykeln som transport medel på allvar.

Nu, ut från cyberrymden och tillbaka till våren!

5 kommentarer:

  1. Bilkörningen i stan sker av bekvämlighet, känslomässiga skäl och ohejdad vana.
    Därför behövs modiga politiker som vågar sätta stopp och införa andra lösningar. De är värda allt stöd från oss medborgare som bryr sig.
    Såg du förresten dokumentären Cities on speed på SVT? Avsnittet om Bogotà, Colombia är riktigt intressant för en cykelvän. Antanas Muckus är helt enkelt.... otrolig som borgmästare.

    SvaraRadera
  2. Jag missade dokumentären Ivan. Får se om jag kan titta igenom den på SVT-play. Det finns absolut ljusglimtar bland borgmästarna i världen. En jag gillar lite är Gavin Newsom, borgmästare i San Francisco, som jag skrev om tidigare (http://malmolundpacykel.blogspot.com/2010/01/miljoresan.html)

    Jag håller med om att det behövs modiga politiker, men kanske framför allt politiker med lite visioner. Dom har ett stark stöd från många medborgare, förmodligen fler än vad dom/vi tror.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    "Öresund som cykelregion" känns en aning jippobetonat kan jag tycka. Visst är det trevligt att cykling får uppmärksamhet, men tyvärr är det också ett symptom på cyklingens svaga ställning. Det ska inte behövas "projekt" för finansiera satsningar som borde vara del av kommunens ordinarie budget.

    SvaraRadera
  4. Hej Nils.
    Jag håller med om att det inte borde behövas ett projekt för något som skulle vara finansierat redan i kommunens eller regionens budget/budgetar, men jag ser ändå projekt som detta som ett steg i rätt riktning.

    Precis av samma anledning till att det egentligen inte skulle behövas en "Internationell kvinnodag" eller en organisation som heter BRIS. Tyvärr finns det en viss tröghet när man har med samhället och människor att göra, vilket gör att man måste starta någonstans och sedan kämpa hårt i motvind och uppförsbacke för att komma närmare målet.

    Men jag håller med dig. Det borde absolut finnas en större del av budgeten i våra kommuner som går till cyklingen i städer. Man behöver inte vara ett geni för att inse att så som det ser ut idag kommer inte hålla i så många generationer till.

    SvaraRadera
  5. Hej

    Ansökan till öresund som cykelregion ligger uppe på www.oresundsomcykelregion.nu. Där kan man se vad som ingår. Inga garage eller infrastruktur för då skulle som sagt pengarna inte räcka långt. Snarare massa annat för att lyfta cyklingen.

    Jonas

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails