I sydsvenskan idag uppmärksammar man Lund kommuns nya verktyg, Resejämföraren 1.0, för att räkna ut hur mycket man tjänar på att ta cykeln i stället för bilen.
Det mest intressanta som som slår mig när man läser artikeln är att oavsett avståndet mellan två punkter i Lunds stad, så går det tidsmässigt snabbare att cykla än att ta bilen eller bussen. Givetvis visar det sig också att kostnaden och miljöpåverkan är väldigt mycket lägre än både bil och buss.
Dock är det lite skumma vägar som väljs för cykel, vilket i och för sig kan vara att vänta när det automatiseras. Detta gäller speciellt inne i Malmö om man ska ta sig från Erikslust till Ideon. Då tycker jämföraren att man ska cykla på de stora gatorna inne i centrala Malmö, nej tack, jag vill komma fram utan att dö på vägen.
Kommentarerna på artikeln är samma som jag ofta får angående min blogg. Att man har långt till jobb eller att man inte hinner för man ska lämna eller hämta på dagis. Absolut, så kan det vara och ibland är det berättigat med bil, även om jag tror att många argumenterar för bilen i fall där man egentligen hade tjänat på att ta cykeln. Att det är bekvämare med bil? Jo, förvisso är det sant ibland. Speciellt vid denna årstiden eller när regnet står som spö i backen. Det är rätt trevligt med cykel också kan jag säga. Frisk luft, fina vyer (oftast), musik i öronen, vara lite för sig själv eller cykla ihop med någon, känslan av att faktiskt göra något gott, dels för sig själv och dels för samhället och naturen.
Hur som helst. Trevligt initiativ från Lunds kommun. Nu ska dom bara se till att förbättra för cyklisterna så att det går ännu fortare, är mindre farligt och mer belönande än att ta bilen inom stan.
kartan bygger på en open street map applikation (likt wikipedia) där användarna redigerar och lägger in sina rutter med en gps.
SvaraRaderadär få rutter är inlagda kan det hända att programmet väljer en bilväg. för största säkerhet; underhåll cykeln, använd skydds- och synbarhetsutrustning samt försök använda cykelvägnätet i så stor utsträckning som möjligt.
Anders Söderberg
Tack för det Anders. Jag anade att det var så med tanke på vad Ylva sa i artikeln om att verktyget blir bättre med tiden om fler användare lägger in rutter. Gillar verktyget är om det inte 100% tillförlitligt. Det ger en bra bild av hur mycket bättre det är med cykel för miljö, hälsa och plånbok.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaUnder min studieperiod cykelpendlade jag Malmö-Lund. Jag testade att knappa in start och mål i Resejämföraren och rutten blev nästan exakt så som jag cyklade. Bra gjort av Resejämföraren!
Det stämmer att Resejämföraren leder ut en på stora vägar i Malmö - i mitt fall Nobelvägen. Men jag tycker inte att det är fel. När man cyklar på vägen har man bilar närmre inpå, men å andra sidan syns man bättre och slipper skymda korsningar och konstiga cykelöverfarter. Personligen är jag inte alls övertygad om att cykelbanan är säkrare än vägen.
Tack för kommentaren Nils2.
SvaraRaderaDu har absolut rätt i det du säger. Jag cyklar också ofta på vägarna, mycket för att man syns bättre, men också för att cykelbanorna inte är byggda för cykelpendlare av vår kaliber, utan följer vägarna och rättas efter dessa. Det gör också att cykelbanorna i många fall blir lite farliga. Två bra exempel är Kungsgatan i Malmö där man cyklar över många små gator, cykelbanan är ojämn och slingrar sig väldigt, dessutom är man skymd för bilisterna i många avseenden. Ett andra exempel är cykelbanan som går längs gamla vägen där man måste korsa bilvägen flera gånger, bl.a. i Arlöv, sen i Burlöv om man inte vill cykla en väldig omväg, sen i Hjärup igen och ytterligare en gång i Lund. Jag håller med dig om att cykelbanor inte alltid är säkrare, men det är det jag hoppas man kan och kommer göra något åt i framtiden. Att cyklar och bilar på ett bättre sätt kan samsas om utrymmet.
Som bilist glömmer man ofta att räkna in tid för parkering, rutskrapning, tankning, påfyllning av spolarvätska, väntan på service o dyl.
SvaraRaderaGenom Arlöv (från polisstationen bort till rondellen vid Burlöv Center) brukar jag cykla på vägen eftersom cykelbanan är underdimensionerad och gör märkliga 90-graders knyckar vid varje korsning. Även genom Åkarp (från Erikshjälpen till Lillgården) händer det att jag på vägen eftersom jag mer än en gång varit nära att bli påkörd av bilister som kommer från tvärgatorna.
SvaraRaderaApropå cykelbanor som byter sida så måste man byta sida fyra gånger om man cyklar från Malmö till Lund. Först i Arlöv, sedan i Åkarp, sedan i Hjärup, och slutligen vid infarten till S:t Lars-området. Den som ska in till Lunds centrum måste byta sida en femte gång där Stora Södergatan börjar. Som cyklist får man stå ut med mycket :-)
Nils2:
SvaraRaderaJag känner igen vartenda ord du skriver om cykelvägen. Jag använder faktiskt också vägen på just dom ställena, även precis utanför Åkarp också (vid plantskolan) där någon har tänkt till och gjort cykelbanan c:a 12 cm bred med ett metallräcke på en sidan och en stor vildvuxen häck på andra.
Skönt att det är fler än jag som har funderingar över cykelbanan mellan Malmö och Lund. Som jag skrivit tidigare så gillar jag att det finns en cykelbana och är glad över det, men det hade varit ännu bättre om man faktiskt hade haft en BRA cykelbana också. Hade den varit bättre hade det gått snabbare och varit lättare att cykla mellan städerna och man kanske hade kunnat få fler att överväga cykelpendling i stället för bil.
Skulle vara intressant att veta hur många det är som cyklar mellan Malmö och Lund (eller någon kortare sträcka mellan byarna) så man hade kunnat ha med det i en skrivelse till kommunerna (vilket det arbetas på).
Kanske vi ses på vägen Nils!