måndag 15 februari 2010

Väg eller cykelbana?

Snön faller utanför fönstret. Man är inte riktigt van vid det här i Skåne, men det är ju trevligt med lite riktig vinter för en gång skull. Sitter här med träningsverk efter en lång löprunda igår. Tjockt med snö på vissa ställen gjorde det riktigt jobbigt, men man får väl se det som lite extra krydda till träningen.

När jag var ute och sprang igår reflekterade jag lite över kostnaderna för att bygga vägar och cykelbanor. Jag insåg att jag faktiskt inte har en aning om hur mycket det kostar att bygga en väg, och för den delen inte heller en cykelbana.

Jag hittar några exempel på vägbyggen när jag surfar runt lite på vägverkets hemsida. Hösten 2010 kommer man börja bygga E4 Sundsvall, vilket beräknas kosta c:a 3 miljarder för 22 km väg. Ett annat exempel är Förbifart Stockholm, som beräknas kosta strax under 28 miljarder kronor. Det är hisnande summor som är lite svårt att greppa. Jag hittade också en liten hobbyuträkning som gällde Förbifart Stockholm, som säger att för den summan skulle man kunna bygga c:a 28000 km cykelbana. DET hade varit en bra investering ute i Sveriges kommuner.

En annan sak som man kan reflektera över när det gäller kostnader för att ta bilen i stället för cykeln hittar man inom vården. Idag är hälften av alla vuxna män, drygt en tredjedel av alla kvinnor och vart femte barn överviktiga eller feta. Förutom de individuella kostnader detta medför i sämre välmående har det också otroliga effekter för samhällsekonomin. De direkta kostnaderna inom vården för behandling av dessa problem är c:a 3 miljarder om året.

Detta är helt galna siffror som inte borde få finnas i ett samhälle som Sverige år 2010. Det är nog dags för människor att tänka om (vilket man absolut ser en trend till att de gör), men framför allt är det dags för de styrande att börja ta hänsyn till, och ansvar för, effekterna av att ständigt öka tillgängligheten av vägar och gator i tätorterna. Kanske dags att lägga lite mer procent av budgeten för infrastruktur på cykelbanor i stället för att plöja ner den i asfalten som täcker åkerjorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails