fredag 22 oktober 2010

Cirkus en drar vidare kring tveksamt domslut.

Bilden är från artikeln i Sydsvenskan som refereras till i texten

Idag var det gött att cykla i Malmö. Idag hade jag t.o.m. cykelhjälm på mig. Eftersom mina två senaste inlägg formligen fyllt min inkorg på mailen och en fler kommentarer än vanligt hamnat här på bloggen tänkte jag känna efter om jag kände mig säkrare. Nä, givetvis gjorde jag inte det, men som vanligt var det skönt med hjälm som vindskydd och solskärm. För idag blåste det riktigt go’ Skånevind. Trots detta var cykelbanorna fulla, ändå från förskolan där jag lämnat min dotter och hela vägen till jobb. Kul att se. En annan sak som var kul att se, som faktiskt förvånade mig lite, var att folk räckte ut handen när de skulle svänga och dessutom tittade sig över axeln.

Man kan idag läsa i tidningarna att fallet med Andreas Grass fortsätter. Cyklisten i Lund som fick böta när han blev påkörd av en bil. Bilföraren smet, åtalades, men fallet lades ner eftersom inte bevis fanns. Att smita från en olycka är inte bara ett av de värsta brotten i trafiken, det är dessutom sjukt omänskligt, omdömeslöst, ansvarigt och formidabelt korkat. Smiter man ska man f-n inte ha körkort heller!

Det sista stycket i Sydsvenskan talar sitt klara språk hur fel domen mot Andreas är, varför jag skarpt gillar att Andreas går vidare med detta. Jag står bakom honom till 100% och jag vet att de flesta av mina läsare också gör det, även de som inte ser sig själv som cyklister.

I sista stycket står:

”Enligt huvudregeln i trafikförordningen ska cykelbana användas när sådan finns. Undantag kan göras, men det gäller enligt tingsrätten främst när det finns en dubbelriktad cykelbana på vänstra sidan och cyklisten har för avsikt att snart svänga åt höger.”

Okej. Läser man detta kan man förstå att rätten tolkar domen som de gör. Dock kan jag inte säga att det är glasklart. Som jag påpekat många gånger innan måste trafikförordningen förbättras, moderniseras och göras om. Reglerna för cykel är luddiga och kommer ofta som undantag till biltrafik. Det är inte konstigt eftersom Sveriges hela väginfrastruktur är byggd efter bilen eftersom bilen alltid har setts som en frihets- och statussymbol. Så var det, men så är det till viss del fortfarande, men cyklandet ökar med stormsteg och fler cyklister vill man ha från politiskt håll så väl som från medborgarhåll. Därmed måste man se över reglerna och modernisera dessa. Som det ser ut nu är det inte konstigt att cyklister inte vet vad som gäller. Inte ens vi som sysslar mycket med cykelfrågor är på det klara med vad som gäller alla gånger och skillnader i tolkning förekommer ofta.

Vem är det som står för trafikförordningen? Vem har mandat att ändra i den?

Nåväl. Det ska bli intressant att följa Andreas på hans resa och det finns många som backar upp honom.

Cykla lugnt!

6 kommentarer:

  1. Andreas Grass fick ingalunda böta för att han "blev påkörd av en bil". Han fick böta för att han i strid med gällande trafikregler cyklade på vägen när det fanns en cykelbana.

    Det är inte en ursäkt för Andreas Grass brott att bilisten inte kunde dömas.

    Det är inte heller en ursäkt för Andreas Grass brott att han är tävlingscyklist och anser sig ha rätt att använda Lunds gatunät som tävlingsbana eller att han anser att det finns för många andra cyklister, gångtrafikanter m fl "hinder" på cykelbanorna i Lunds innerstad.

    De gällande trafikreglerna säger klart att cyklister ska använda cykelbanor om sådana finns och man inte har någon rimlig anledning att sykla på vägen. Reglerna gäller oavsett om man är tävlingscyklist, cykelbud m m och inte anser att man vill anpassa sin hastighet till de hinder som kan förekomma i en stadskärna.

    Vill man att reglerna ska se annorlunda ut får man verka för att reglerna ändras.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Bock, jag gissade att du skulle skriva här. ;)

    Du har rätt!
    Det är absolut ingen ursäkt för Andreas brott att bilisten inte kunde dömas. Det tyder på att det är något annat fel och säger inget om Andreas.

    Inte heller att han är tävlingscyklist. Jag är pendlare och hatar verkligen Lycralooken och har ingen snabb racer-hoj. Ändå är jag säkrare på vägbanan än på cykelbanan eftersom fotgängare lallar där, många cyklister inte kan reglerna och många cykelbanor är sinnessjukt dåligt planerade och underhållna.

    Om man har en rimlig anledning att cykla på vägen är en tolkningssak och får tas från fall till fall, vilket i sig är otroligt korkat. Om jag cyklar i 30km/h (vilket jag definitivt inte alltid gör) på en 30-väg finns det inget som säger att jag inte kan göra det. Bilarna får inte köra fortare ändå och gör dom det bryter de mot lagen, fast det händer ju aldrig(?).

    Vill man att reglerna ska ändras så får man verka för det, absolut. Ta en titt runt på bloggen och kolla runt lite på nätet hur många vi är som gör just det och skaran växer förvånansvärt fort. Folk börjar inse att bilar inte direkt hör hemma i de centrala delarna av en stad och att cykeln är ett otroligt transportmedel. Ska bilarna bort helt? Absolut inte!

    SvaraRadera
  3. Hihi förlåt att jag är så förutsägbar!

    Jag har absolut inget alls emot att man tar bort bilarna från de centrala delarna av städerna.

    Trots att jag är bilist så har jag alltid varit för begränsningar av biltrafik i innerstan (särskilt i Lund men även på andra håll) och även för vägtullar.

    Men jag är också emot att vissa cyklister (cykelbud och tävlingscyklister och några till) far fram i hastigheter som inte alls är anpassade efter förhållandena i innerstäderna. De utgör - likväl som bilarna - en risk för gångtrafikanter, andra cyklister och alla andra som rör sig i innerstaden.

    SvaraRadera
  4. Hehe, well, det var väl ingen högoddsare.

    Då är vi på samma spår. Dock tycker jag att alla ska få en plats i trafiken, även tävlingscyklister och budare. Dock håller jag med om att man får anpassa sig efter rådande förhållanden. Jag cyklar ganska snabbt när jag pendlar, men BARA där det kan ske riskfritt.

    När det gäller tävlingscyklister. Det finns en anledning till att t.ex. Danmark har lyckats bättre inom cykelsporten än Sverige. Det handlar om tradition, precis på samma sätt som synen på cyklister i trafiken. Därmed inte sagt att det berättigar galen träningscykling på olämpliga ställen.

    SvaraRadera
  5. Bock du är verkligen omtänksam. Det låter som om cyklister kör ner och ihjäl folk. Det finns inte. Cykelolyckor handlar om att bilar/bussar/tunga fordon kör över cyklister. Gärna i korsningar där de ser dålig och ofta glömmer blinka. Så sluta fjanta med att "omtänksamhet" skulle vara din utgångspunkt. Du är helt enkelt trött gammal människa som hellre kör bil och där vill vara en paragrafryttare..

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren Anonym.

    Jag tror inte alls Bock menar att det som att cyklister kör ner och ihjäl folk. Det finns tyvärr en hel del cyklister som utgör en stor fara för både sig själv och för andra trafikanter. Dock är det ofta cyklister och något tyngre fordon är inblandade i en olycka. Frågan är dock hur många cyklister som krockar med andra cyklister eller med fotgängare. Den statistiken (om det finns någon) har säkert ett STORT mörkertal eftersom det förmodligen sällan leder till några större skador, helt enkelt för att cykeln är ett väldigt säkert färdmedel.

    Omtänksam kan man ju dessutom vara även om man kör bil varje dag, oavsett vart man ska. Jag har, ur trafiksäkerhetssynpunkt, en omtänksam bilist vid min sida än en icke tänkande cyklist.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails