fredag 12 mars 2010

Framtiden ligger bakom oss, eller?

Igår blev det varken cykel till jobb eller buss. Det var glashalt och stadens invånare gled fram längs husväggarna som Bambis på hal is. Det var dock otroligt kul att se att det var ungefär lika många som vanligt som valde att ta cykeln, något som för t.o.m. mig var lite galet.

Jag har, som läsarna av den här bloggen kanske förstått, en vilja att man ska cykla mer och åka mindre bil (har egentligen inte sagt så mycket om kollektivtrafik). Bilar kostar, förorenar, tar plats och förfular staden. Detta betyder dock inte att jag är naiv och blåögd och tror, eller vill, att alla bilar ska upphöra att existera. Bilen är ett bra transportmedel på längre sträckor, annars hade den förmodligen inte varit så utbredd som den är idag, dock hade jag gärna sett en bil som inte drivs på fossila bränslen. Jag har tidigare skrivit om Karin Svensson Smith som lovordar cyklingen och vill minska biltrafiken, underbart bra. Jag håller många gånger med ”miljöpolitikerna” (avsett politisk tillhörighet), men ibland blir man konfunderad. Enligt Ekot och Miljöaktuellt har Miljöpartiet har gått ut och sagt att man vill lägga ner bilforskningsföretaget Fouriertransform, ett bolag som är en del i regeringens satsning på att utveckla bilindustrin. Miljöpartiet säger att

” De pengarna behövs för att stödja framtidens transportslag, inte satsa på det som hör dåtiden till. Vi vill stödja tåg, spårvagnar, vintersäkra spårfordon. Sådant som behövs om man ska klimatomställa och folk ska ha fungerande och pålitlig kollektivtrafik”

Detta är något som Sofia Arkelsten (m) och Lars Hjälmered har kritiserat och säger att "Miljöpartiet för en politik mot bilar. Vi för en politik emot utsläpp" Men för all del, bilar kan man faktiskt fundera på om de inte tillhör dåtiden, men att ersätta bilar med spårbunden trafik är för mig också lite dåtid. Det är väldigt oflexibelt, om än mer miljövänligt. Jag håller med om att man absolut måste utveckla spårbunden trafik i Sverige enormt mycket, men att stänga ner forskning som kan göra vår bilpark renare, hållbarare och miljövänligare känner jag är lite väl drastiskt eftersom det inte är så att bilarna kommer försvinna över en tioårsperiod eller mer. Min kära fader som jobbade inom oljeindustrin i c:a 30 år hävdade under lång tid att oljeindustrin var en verksamhet som har framtiden bakom sig. Detta håller än idag och kan absolut appliceras på de flesta av våra transportsätt.

Jag är annars ganska radikal i mitt tycke när saker ska förändras, men klimatfrågan och miljöfrågor är ofta så infekterade att man måste vara mer diplomatisk än radikal. Min magkänsla säger mig att detta är ett sådant tillfälle. Speciellt om man tänker och reflekterar över de kommentarer som uppstår när någon i media nämner orden ”sluta kör bil” och ”cykla” i samma mening. Folk är inte där, om än på god väg. Ge folk möjligheten att vilja ändra sig, från att ta bilen till att hoppa på cykeln eller tåget,genom att indirekt inte ge något val. För så brukar det väl fungera?

2 kommentarer:

  1. Haken med Fouriertransform är att bolagets finansiering är öronmärkt. Pengarna ska gå till "fordonsklustret", dvs den gamla fordonsindustrin i Västra Götaland. Det gör att satsningarna riskerar hamna på projekt som syftar till att bibehålla bilens position som rullande vardagsrum. Kan exempelvis en innovativ cykeltillverkare erhålla finansiering av Fouriertransform? Skulle inte tro det. Fouriertransform borde ombildas med uppdraget att främja utvecklingen inom hållbara transporter. Pengarna ska absolut inte vara öronmärkta åt "fordonsklustret".

    SvaraRadera
  2. Nils2.
    Jag håller med dig om att det inte är speciellt bra att pengarna är öronmärkta till den "gamla" industrin. Som jag skrev i inlägget efter detta skulle jag hellre vilja se mer pengar till nya och innovativa lösningar på transportproblematiken. Då tänker jag mig inte inom den spårbundna trafiken enbart, men absolut en utbyggnad av t.ex. järnvägsnätet. Tåg är ju förutom miljövänligare dessutom ganska trevligt och socialt.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails