tisdag 16 februari 2010

Väg eller cykelbana 2.0

Temperaturen börjar sakta krypa uppåt och igår kväll var den runt nollan. Började fundera på om jag kanske skulle ta årets första cykeltur till och från jobb, trots snön och isen. I morse beslöt jag mig för att inte göra det utan att ta cykeln till bussen i stället. Det var riktigt svin kallt! Tur man inte tog cykeln de 5 milen fram och tillbaka idag. Hade varit brutalt.

Igår skrev jag lite om kostnaderna för att bygga vägar i Sverige, kontra att bygga cykelbanor. Jag kände att jag bara hade lite lösa grunder att stå på och bestämde mig för att skriva till Vägverket och fråga. Redan idag fick jag ett mail med svar och det stärker min ståndpunkt ytterligare.

För det första beror priset väldigt mycket på hur omständigheterna ser ut där vägen ska byggas.

"Många och långa broar eller tunnlar, stark kupering, dåliga grundläggningsförhållanden och komplicerade omgivningar (tätort) är exempel på faktorer som ökar kostnaderna"

Fair enough, inget konstigt med det. Dock fick jag lite siffror som visar något "slags medelvärde" på kostnaderna och sessa inkluderar allt, d.v.s. själva byggandet av vägen, planering och projektering. För en motorväg (2+2 körfält) är kostnaden c:a 45 mkr/km och för en 2+1-väg utan planskilda trafikplatser är det c:a 20 mkr/km. Jag fick även kostnaderna för byggandet av cykelvägar, 2 mkr/km. Detta betyder att man kan bygga 1 mil cykelväg för samma peng som 1 kilometer 2+1 väg eller 2,5 mil cykelväg för 1 kilometer motorväg. Tar man den sträckan jag cyklar till jobb, mellan Malmö och Lund, blir kostnaderna följande (lite förenklat):

Malmö - Lund ~20km

Motorväg (E22): 20km * 45mkr = 900 mkr

2+1 väg (ungefär som gamla vägen som man cyklar längs):
20km * 20mkr = 400 mkr

Cykelväg (som bitvis finns hjälpligt): 20km * 2mkr = 40mkr

Skulle man t.ex. bygga en cykelväg mellan Malmö och Kristianstad (c:a 10 mil) skulle detta kosta: 100km * 2 mkr = 200 mkr
Alltså kostar en motorväg mellan Malmö och Lund, i snitt, 4,5 gånger så mycket som en cykelväg diagonalt över hela Skåne. Tar man därtill kostnader för sjukvård i form av övervikt och fetma eller andra välfärdssjukdommar och dessutom kostnaden i form av miljöpåverkan så hamnar vi på...

... ja, jag vill faktiskt inte ens tänka på hur många miljarder det handlar om. Hur man som kommunal- eller regionalpolitiker (inte riksdagspolitiker heller för den delen) kan motivera ett ständigt utbyggande av vägnätet för bil och relativt sätt inte lägga något på utbyggnaden av cykelinfrastrukturen är för mig en gåta. Åter igen, en gåta. Tycker nog jag återkommer till denna slutsats. Kanske dags att börja ifrågasätta andra områden i samhället också?

Nåja. Vi har det bra i Sverige och man måste ju ha något att klaga på, för saker var väl bättre förr? Eller blir det bättre inom en överskådlig framtid? Den som lever får se...

Hepp!

2 kommentarer:

  1. Motorväg är oftast samhällsekonomiskt olönsam, det har även Vägverket konstaterat.
    Men för att vara dj-lens advokat för ett ögonblick så kan man förstås räkna investering per personkilomoter (pkm). Om 2+1-vägen används av minst tio gånger så många personer som cykelbanan så blir den billigare per pkm. Å andra sidan kan man säkert komma fram till att en kombination av 2+1 plus cykelbana för 22 Mkr per kilometer är det mest effektiva. 2+1 har dessutom fördel av sin flexibilitet - i ett framtida peak oil-scenario kan man ganska enkelt ställa om en fil till permanent bussfil, extra cykelbana eller något annat.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Ivan. Som vanligt har du en oerhört genomtänkt åsikt. Jag delar den med dig och kan absolut se flera fördelar med att bygga vägar. Det jag skulle vilja se mer av i framtiden är precis det du pratar om, att man kombinerar vägar med cykelbanor. Kanske är det som du säger 2+1 plus cykelbana som är mest lönsamt. Framför allt tror jag det hade underlättat och förkortat restiden för cyklister om man byggt cykelvägar längs bilvägarna.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails