Den 30/5 klockan 18 - 20 har Malmö Lund på cykel ett seminarium angående den kommande supercykelvägen mellan Malmö och Lund. Syftet är att cyklisterna ska kunna berätta för politiker och trafikplanerare vad de vill se på och kring en supercykelväg.
Seminariet kommer sändas live här på bloggen genom Bambuser. Jag tackar så hemskt mycket för dett aoch till er läsare som inte kan eller vill komma på seminariet säger jag bara håll till godo!
Jag fick tyvärr förhinder med kort varsel. Vem är det som pratar runt 6:30? Det låter väldigt lovande med att se över sättet man ser på plats i staden för fordon :)
SvaraRaderaIdén med dush (32:00 ca) är riktigt bra också. Det finns dusch malmö c, borde inte vara omöjligt att ha något liknande system när man kommer in till Lund. Kanske till och med lägga det vid tågstationen i Lund? Fler än cyklister som kan få användning för det då.
Tack Christian för att du framförde min synpunkt. Jag pendlar för närvarande till Rydsgård, på tågstationen där sker det minst en gång per vecka att någon slängt en glasflaska på cykelvägen. Kommunen sopar undan en gång i vecka kanske, men glassplittret ligger där ändå stora delar av tiden. Jag är orolig för att det kan bli liknande problematik vid obemannade regn/vindskydd längs cykelvägen. Bättre då med en bemannad cykelverskat-kafé kombination i närheten av Åkarp kanske - då minimeras den risken.
Tack så mycket för att mötet anordnades och för att man kunnat lyssna även om jag inte kunde vara med :)
Petter, det var synd att du inte kunde vara med, men så är det ju ibland. Jag tackar Joakim från Bambuser väldigt mycket för att man dels kunde se det live här på bloggen, men även för att det nu finns här i efterhand. Jag hoppas att detta inte var det sista seminariet, men vi får se i framtiden...
SvaraRaderaMycket bra iniativ och kul att se att det var så välbesökt!
SvaraRaderaNär det gäller vindskydd är buskar visserligen bra MEN glöm inte oss som cyklar året runt. Buskar utan blad är inget bra vindskydd!
Jag förstår inte vad folk har emot mopeder på cykelbanorna. Det är snarare något bra, de ger bra drag att ligga bakom.
Även om en cykel highway låter jättebra borde de akuta delarna på nuvarande cykelväg lösas genast. Vad sägs om att få vettiga skyltar och slippa trotoarkanter inne på S:t Lars tex?
Angående cykelställ så är mina kriterier, gott om plats, lätt att låsa fast cykeln i stället (helst utan att böja sig) och att stället ska fungera för flera typer av cyklar (tex. racer cyklar med smala däck). AFB har lyckats bra med detta på Dephi. Något som kan vara värt att kolla på.