Tidigare har jag lagt ut lite förslag som på sträckningar av den kommande supercykelvägen mellan Malmö och Lund. Dessa sträckningar och idéer lades fram av ett antal företag, T-kartor, Sweco, Thyréns, WSP, Ramböll och Trivector, som var med på ett idéseminarium den 7 april som Karin Svensson Smith och Karolina Skog anordnade. I dagarna har ytterligare ett företag gett sig in i det hela och kommit med ett förslag. Deras presentation är väldigt snygg och genomtänkt, men så har de också haft en liten fördel av att kunna tjuvkika på tidigare förslag. Tänk vad en liten cykelblogg kan ställa till med.
Nåväl, jag har fått presentationen och sträckningen och den syns på bilden här nedan. Lägg till denna sträckning till de andra och tyck till. Nu gäller det att vi verkligen lyfter fram de bra sakerna i de olika sträckningarna och sågar bort de ”sjuka grenarna”. Jag kommer inte heller denna gång säga om jag tycker denna sträckning är bra eller dålig, men det vill jag att ni gör. Denna gång är det Atkins som har gnuggat tankeknölarna.
Såhär i efterhand lägger jag upp en bild till från Atkins. Den symboliserar på någon sätt deras sätt att tänka har jag fått berättat för mig. Om inget annat gillar jag tanken i det jag ser och det är snygga färger att ha här på bloggen. ;)
Cykla lugnt!
Finns det någon tillhörande text som beskriver hur de tänkt sig att göra med korsningar och liknande längs vägen?
SvaraRaderaJag fick en pdf med deras presentation. Tyvärr hann jag inte vara med när dom presenterade det så jag vet inte vad som sades till bilderna. Om jag ska ta lite citat så tycker jag dessa passar ganska bra:
SvaraRadera"Gröna vågen
Låt trafiksignalerna anpassas
efter cyklisterna och deras hastighet för att motverka onödiga stopp. Cyklisterna prioriteras över bilisterna längs med Malmö- Lunds cykelhighway."
"Transparenta vindskydd
Cykelbanan är exponerad för väder och vind. Bygg vindskydd på utsatta partier. Utforma dessa så att de ej skymmer vackra utblickar."
"Väderskydd
Längs med cykelbanan placeras
ett antal väderskydd med tillgång till vatten, slangautomater, pump, kaffeautomat
etc."
Jag lägger upp en bild till i inlägget som enligt Karin och Karolina symboliserar deras tänk väldig bra.
Varför delar vägen sig och blir två en bit i mitten?
SvaraRadera@petterwr: Det är en mycket bra fråga. Jag vet inte, man jag gissar att det är två alternativa sträckningar.
SvaraRaderaFörslaget är rätt likt Trivectors, man slipper cykla läng motorvägen en bit och det verkar vara den största skillnaden.
SvaraRaderaObemannade kaffe och slangautomater tycker jag verkar vara en ganska dålig idé. Hur ska man förhindra vandalism och inbrott i automaterna?