onsdag 9 februari 2011

Gör DIN röst hörd, var med och påverka!


Gott folk! Nu är det dags att göra våra röster hörda.

Dagen då Karin Svensson Smith utnämndes till årets cykelpolitiker 2010 ringde hon upp mig och berättade att den cykelhighway som hon och de hennes pratat om mellan Malmö och Lund inte var på skoj, utan något de kämpade hårt för att uppfylla. Jag har haft lite sporadisk kontakt med Karin och igår lämnades ju motionen om denna cykelbana in. Jag har nu pratat med Karin igen och hon är fast besluten om att lyssna på oss cyklister; våra erfarenheter, våra önskemål, våra tankar och våra reflektioner.
Jag cykelpendlar själv mellan Malmö och Lund och även inom Malmö och börjar få ordentligt med erfarenhet av vår cykelinfrastruktur. Jag har också i skrivandet av denna blogg samlat på mig otroligt mycket åsikter, erfarenheter och tankar från er läsare.

Nu är det dock dags för alla att göra sin röst hörd. Jag vill gärna ha era tankar och reflektioner över hur ni skulle vilja se att en cykelhighway såg ut. Vad är viktigt att tänka på? Vad måste finnas? Vad får absolut inte finnas? Ska sträckningen vara som idag, eller finns det en annan smartare lösning? Jag tar gärna emot tankar från alla, inte bara cykelpendlare mellan Malmö och Lund. Ni som har bloggar och har twitter får gärna samla på er lite tankar eller länka vidare för att verkligen få in idéer och göra denna highway till den bästa möjliga.

Spåna fritt och plocka ur er säck med erfarenheter. Antingen kan ni lägga en kommentar direkt här till inlägget, eller om det är mycket eller ni vill vara lite mer anonyma, skicka era tankar till min mail, joreduff(at)gmail.com

Jag sammanställer allt jag får in (oavsett om jag delar åsikterna eller inte) och tar med mig detta till Karin.

Cykla lugnt!

5 kommentarer:

  1. Jag cyklade lite i Vellinge i sommar och blev extremt imponerad av deras cykelvägar. De är inte bara välskyltade, de har även kilometerangivelser! Detta är nåt som skulle vara väldigt bra att ha mellan tätorterna.
    Sedan vill jag helst få bort fotgängarna från cykelvägarna. De är extremt irriterande. Speciellt när de har hund med sig.

    SvaraRadera
  2. Kanske en fyrfilig väg? Med plats för både snabba och långsamtrullande fordon. Troligen kommer det också behövs en fil för gående som kommer vilja använda vägen...

    Tror inte på att räta ut en väg så att det blir en lång raksträcka. Vindskydd i form av mur/plank tror jag inte heller på eftersom det skulle bli sjukt deprimerande, man vill ju se landskapet när man cyklar. Har för mig att det tidigare nämndes något om ros/nyponbuskar? Det låter farligt med tanke på vad taggarna kan ställa till med.

    SvaraRadera
  3. * Separat från gångbanan (delar hellre väg med bilar än åker slalom bland fotgängare)
    * Undvik korsande av bilväg
    * Ordentlig bredd så det går att köra om långsammare cyklister riskfritt
    * Stora tydliga skyltar med destinationer samt km angivelser
    * Någon informationstavla här och där med cykelvägar utmärkta för lättare navigering för ovana

    SvaraRadera
  4. Bättre cykelbana Malmö-Lund låter som en bra grej.

    Jag håller med "Anonym" om separat gångbana, jag skulle gärna se att man hade cykelbana på båda sidorna av vägen och att man där ska välja den i rätt körriktning. Ofta möter man cyklister som kör två i brädd och på "felsida" så man tvingas svänga ut i diket.

    Vägar som korsar cykelbanan är oftast en anledning till att jag personligen försöker undvika cykelbanor så långt som möjligt. Bilisterna kollar inte efter "trafikanter" på cykelbanan utan kör rakt ut över cykelbanan för att sedan kolla i fall det kommer någon på vägen. Jag skulle för övrigt vilja se någon studie som visar på var cyklister är mest utsatta för olyckor. Det skulle inte förvåna mig i fall det är just där cykelbanorna korsar små vägar, och cyklisten hade kunnat undvika olyckan genom att på vägen i stället.

    //Fredrik

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarerna. Jag tycker era tankar är mycket bra och de är värdefulla. Det är samma saker som kommer åter många gånger, vilket gör att det är många som står bakom. På så sätt finns det också möjlighet att påverka.

    Jag villa ha mer tips, tankar och reflektioner. Ös på vänner!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails