onsdag 19 januari 2011

Årets politikerpris från Svensk cykling.

Bilden är från Sydsvenskan, fotograf Yvonne Johansson



Idag utsågs den politiker som under föregående år gjort mest för att lyfta fram cyklingen och för att förbättra för cyklister i Sverige. Förra året gick priset till Anneli Hulthén.

I år gick priset till Karin Svensson Smith, som enligt mig är en mycket värdig vinnare. Jag har skrivit om Karin tidigare på bloggen, bl.a. om en super-cykelväg mellan Malmö och Lund.

En sådan cykelväg skulle betyda mycket för de som cykelpendlar mellan dessa båda städer. Vi är ganska många som cyklar denna sträcka och vi verkar bara bli fler och fler. Om man skulle få till en riktigt smart lösning på en sådan cykelväg, kan man kanske kapa 10 - 20 minuters restid enkel resa. Detta skulle innebära att tidsargumentet för att ta cykeln mellan Malmö och Lund blir ännu starkare än tidigare och alternativen med kollektivtrafik och bil börjar blir riktigt löjliga.

Jag gratulerar Karin till priset, som jag personligen tycker man ska vara väldigt stolt över. Bra jobbat Karin och jag hoppas få se mycket mer av detta avbetet i framtiden.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails