fredag 28 januari 2011

Postens "livscykel", motiv för energieffektivitet

Idag är det en riktigt fin morgon i Malmö. Det är klar himmel, helt vindstilla och c:a 5 grader kallt. Turen på cykeln med dottern där bak var riktigt härlig och det verkade lillan också tycka. Det pratades om månen, stjärnor som varit uppe hela natten och flaggor som inte vaknat (eftersom de inte flyger). Till skillnad från igår, när jag inte lämnade på förskolan, har jag nu vaknat till liv och känner mig riktigt effektiv. Igår steg jag upp, käkade lite, kokade kaffe och började jobb, vilket gjorde att jag var seg hela dagen. Hur var det nu det gamla uttrycket var? ”En cykeltur om dagen är bra för magen.”

Genom blogg-grannen Köpstoppsbloggen hittar jag en riktigt rolig sak. Posten kommer med en ny frimärksserie. Det är en serie som gjorts utifrån förslag som kommit in till Posten. Är jag då frimärkssamlare kan man undra? Nä, så är det inte, men motiven på frimärkena är cyklar! Tydligen är cyklar ett väldigt populärt förslag och många vill se något som är miljövänligt och hälsosamt på frimärkena.

Posten har också verkligen förstått det fina med en cykel. Läser man i deras Bulletin så lyfter de fram flera fördelar med cykeln, fördelar som jag till 100% hakar på och ofta skriver om här. De saker Posten tar upp är att cykeln är ett utmärkt transportmedel som kan anpassas till alla och dessutom ger bra motion som stärker hälsan. På kortare resor är cykeln miljövänlig till skillnad från t.ex. bilen. Dessutom är cykeln oftast mycket mer praktisk i städerna eftersom den är snabbare, i princip bullerfri, släpper inte ut några avgaser och tar mycket mindre plats, både under körning och vid parkering. Dessutom, är cykeln otroligt energieffektiv, faktiskt det mest energieffektiva transportmedlet. Den mängd energi som finns i en liter bensin (säg att det räcker till 10-15 km) kommer en cyklist 550km (!) på. Jag visste att cykeln är energieffektiv, men SÅ effektiv visste jag inte. Cykeln blir bara bättre och bättre i mina ögon, härligt!

Barbro Sjöberg som är projektledare och har styrt över en mängd frimärksutgåvor berättar att projektet har haft namnet ”livscykeln” under arbetet och att de ville visa ”vanliga” cyklar. Serien börjar med en trehjuling som barn använder och slutar med en trehjuling för vuxna, ”livscykel” helt enkelt. Genialt! Förutom cyklar, finns det också en sak på varje frimärke som visar en pinal från en cykel, som t.ex. ett kedjeskydd eller en cykelpump.

Riktigt kul ide Posten och riktigt fina frimärken. Kanske skulle man skaffa ett gäng? Vill ni läsa mer titta i Postens Bulletin och läs på Köpstoppsbloggen.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails