onsdag 12 januari 2011

Blixthalka även på cykelbanan

Snön börjar sakta men säkert smälta bort i Malmö och Lund och temperaturen har börjat krypa upp lite. Det innebär alltså att det nu börjar bli en klassisk skånsk vinter med 2 plusgrader, småregn, snålblåst och underkylt regn med påföljande halka. Det är med andra ord svinkallt och riktigt grått och tråkigt, precis så som folk verkar gilla det eftersom det är mycket klagande på den ljusa vita snön som gör allt lite tystare och lite lugnare. Nåja, det finns ju en del fördelar med att snön försvinner, det blir ju t.ex. mycket lättare att ta sig fram med cykel. I morse var det kul att se att cykelbanorna återigen var ganska vältrafikerade. På vägen hem var det dock en annan femma, det var ruskigt halt och det var nästan lite läskigt i vissa svängar.

Samtidigt som detta väderskifte sker kan man läsa i dagens tidningar att saltet i Malmö börjar ta slut och att man nu måste gå över till att använda sand. Jag har inte riktigt förstått varför man öser ut salt när det ligger en massa snö på vägarna som ändå bara blir till snömos som är halt och jobbigt att gå i. Det hade väl varit bättre att låta snön packas lite och sanda på det, saltet ”hinner” ändå inte smälta all snö förrän det är förbrukat och runnit iväg. Dessutom låg temperaturerna nere på mellan -6 och -12, vilket betyder att saltet inte funkar i vilket fall som helst. Saltet skulle dock behövas nu när det är en eller två plusgrader och underkylt regn. Det är nu den berömda blixthalkan kommer och då skulle saltet sitta fint. Vad ska man göra nu? Sanda motorvägen? För min del på cykelbanan har det inte så stor betydelse om det ligger salt eller sand, bara snön blir packad eller borttagen. Det som är värst för mig som cyklist är om snömoset får ligga kvar, det blir spårigt och det fryser till. Det är det en mardröm att cykla.

Nu är jag ingen expert på snö- och halkbekämpning, jag är ju trots allt skåning, så detta är mina tankar och reflektioner. Är det någon som kan, på ett trovärdigt sätt, upplysa mig mer?

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails