tisdag 15 februari 2011

Gästbloggare: Av egen kraft - Till Sveriges sju ytterligheter

Idag var det -3 grader, grått och den vanliga stormen i Malmö. Tur att jag inte skulle bege mig till Lund idag utan bara behövde ta mig genom Malmö. Men, som vanligt var det uppfriskande och jag kände mig vaken och pigg när jag kom fram. Idag blir det ett inlägg från en gästbloggare. Denna gången är det Birger Winsnes som skrivit ner lite tankar kring cykling. Birger är också författare av boken "Av egen kraft - Till Sveriges sju ytterligheter", som ni hittar här ute till höger på bloggen.

Tack Marcus för en utmärkt blogg. Allt som väcker debatt kring cykling är positivt.
Förmodligen har jag blivit inbjuden som gästbloggare för att jag är en urgammal kompis till Marcus pappa men också för min 565 mila cykelfärd genom Sverige sommaren 2008. Jo, jag lyckades faktiskt som första person ta mig till Sveriges sju ytterligheter av egen kraft.

Tack även till Karin Svensson Smith och alla ni andra som kämpar för ett utbrett cyklande med alla dess fördelar.

När autostradan mellan Malmö och Lund byggdes 1953 var det som ett komplement till järnvägen och den ökande privatbilismen. Jag tror inte att man i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig hur det skulle se ut på våra vägar snart 60 år senare.
Fler och fler vägar har byggts och breddats i takt med den ständigt ökande motorfordonstrafiken. Förvisso har det också anlagts en del cykelbanor, men ingen kan inbilla mig att dessa byggts för att i huvudsak hjälpa cyklisterna. Nej, de har byggts för att ”bli av med” cyklisterna så att motorfordonen skall kunna komma fram ännu bättre.

Nu är det hög tid att vända på resonemanget. Bygg cykel/gångvägar i första hand och vägar för motortrafiken där det blir plats över och finns pengar kvar att bygga för. Jag tycker mig se en början på denna tanke i resonemanget kring en cykel highway mellan Malmö och Lund. För övrigt tycker jag också, som någon föreslagit, att velostrada är en mycket lämpligare benämning. Mellan Frankrikes Atlantkust och Svarta Havet finns en skyltad cykelled kallad EuroVelo 6. När den är helt utbyggd skall man kunna ta sig fram på cykelbanor hela vägen. Tänk om vi kan bygga till ”vår velostrada” från Smygehuk till Treriksröset.

Det är två saker som är särskilt viktiga med cykelbanor. För det första att de korsar så få vägar som det bara är möjligt och för det andra att de underhålls. En liten grop i asfalten är mycket värre för en cyklist än för en bilist.

Varför ta bilen när man kan cykla hälsar Birger Winsnes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails