fredag 4 februari 2011

Häst och cykel, framtidens transportmedel?

Idag blir det jobb hemma, så inget cyklande idag vad det är planerat. Lika bra det eftersom det är en grym, kall och hård Skånevind idag. Uscha! Men det blir nog en löptur trots allt, det kryper ju lite i benen om man måste sitta inne hela tiden!

Jag läser en massa bloggar och tre bloggar jag gillar skarpt är Coruncopia, Flute och Kvantitativt. De gubbarna, männen, killarna, herrarna, ja, jag vet inte. Kanske det är samma person eller så… I vilket fall som helst. De har underhållande och skarpa inlägg som rör Peak oil och faktiskt hållbarhet generellt.

En sak som de skrivit en del om är en pryl som bl.a. vi svenskar har som en status-symbol, hästar. Idag läste jag hos Kvantitativt att man på Irland byter bort sina hästar eller helt enkelt släpper ut de fritt. Bara att göra detta kan jag diskutera i en vecka när det kommer till hästens välbefinnande, men också vad detta kan göra mot det ekosystem som människan är så hårt knuten till. Att släppa ut 20000 hästar fritt i naturen bara sådär kan ha förödande effekter. Är det så att man är så hårt belånad att man inte klarar av att föda sina djur och sedan släpper ut dom är man illa ute. 20000 hästar gör stor skada och skulle detta förändra det lokala ekosystemet kan det få konsekvenser på de ekosystemtjänster vårt samhälle är så beroende av, som t.ex. vattenrening och matproduktion. Skulle detta ske är nog ens skrala ekonomi det minsta bekymret.

Hästar på Irland är en galen statussymbol, långt mer där än här i Sverige. Dock är det inte så att det inte finns mycket hästar i Sverige. Faktiskt är det så att det finns fler hästar än kor i Sverige, vilket är helt bisarrt med tanke på att hästarna i detta fall i princip enbart är en ”pryl” eller ett ”husdjur” och inte arbetshästar (vilket jag gissar det finns några av). Jag hoppas verkligen inte att man släpper ut hästarna när ekonomin börjar vackla i Sverige, vilket den kommer göra, var så säkra. Sverige är som vanligt bara lite efter resten av världen eftersom många här är duktiga på att sticka huvudet i sanden och dessutom ser Sverige som någon slags navel i världen.

Eftersom denna blogg inte handlar om ekonomi och hästar så kan jag inte låta bli att fundera över alternativen. Jag skriver och funderar mycket över den hållbara staden och hur transporterna i en sådan ser ut. Då kan jag inte heller undgå att få funderingen över varför man släpper ut hästar eller säljer dom för en spottstyver (15 euro), när de egentligen är en oerhörd resurs. Tänk själv. Sälj bilen, gräsklipparen och traktorn. I stället får du en häst som käkar gräset med munnen och ger dig den bästa gödningen du kan få i andra ändan, du spänner den framförcykeln och får då en billig och ÄNNU effektivare variant av en ”elcykel” eller helt enkelt låter hästen jobba lite genom att plöja eller transportera eller… ja, du förstår vart jag vill komma. Inte nog med att hästen kan vara praktisk, dessutom slipper du lånet på bilen, bensin och reparationer. Du får frisk luft och slipper parkeringsavgifter. Du slipper köpa blåkorn och kan få en billigare elräkning (eftersom din gräsklippare går på el, för bensin hoppas jag VERKLIGEN, för din skull, att du inte använder).

Nåja. Jag skulle nog inte byta min cykel mot en häst, men tanken är tilltalande.

Cykla lugnt!

2 kommentarer:

  1. Och gatorna, men framför allt cykelbanorna fulla med hästbajs. Nej tack. Fortsätt cykla du!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Björn.

    Jo, så kan det ju givetvis bli, men hästgödsel är en av de bästa gödningarna du kan få, vilket inte är fel om man nu spekulerar i saker som Peak Oil och Peak fosfor. Du får det helt fritt och utan större bekymmer.

    Dessutom är det inte sämre än att ha cykel- och gångbanor fulla med hundavföring, fimpar, hala plastpåse och krossat glas. Alltså, det skulle inte göra så stor skillnad med lite hästgödsel också. ;)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails