onsdag 9 februari 2011

Fullt ös mellan Malmö och Lund

Igår var det full storm i Malmö. Cykelturen till jobb gick fruktansvärt lätt och fort med vinden i ryggen. Hem var det en annan femma med en brutal motvind. Dock finns det ju många platser med lä inne i stan, även om det också finns mycket ställen med skumma kastvindar. Hur som haver så funkar det lika bra som vanligt att cykla och man får väl se det som lite extra träning.

Jag hade dock funderingarna över hur det var ute på de öppna ställena mellan Malmö och Lund och hade nog en känsla av lättnad att jag inte skulle cykla till Lund igår. Som en hand i handsken kom miljöpartiets motion igår om en ordentlig cykelbana mellan Malmö och Lund, det som dom kallar cykel-highway (ordet velostrada som jag fick i en kommentar av en läsare är för mig mycket mer attraktivt).

I en artikel skriven av bl.a. Karin Svensson Smith (2010 års cykelpolitiker) och Karolina Skog kan man läsa att man vill plantera vindskyddande buskage längs den nya cykelvägen. Jag dristar mig till att säga att det nog är väldigt välkommet hos cykelpendlarna eftersom vinden är obarmhärtig ute på de öppna sträckorna. Förutom vindskyddet skulle dessa planteringar även bättra på den biologiska mångfalden och de fördelar detta för med sig. Som ekolog ,och egentligen mer kunnig inom detta område än något annat, välkomnar jag givetvis planerna på planteringar mer än något annat.

Ytterligare en tanke som för mig är ganska tilltalande är möjligheten att återigen visa oss moderna och lite nytänkande i vår Region. När Autostradan byggdes mellan Malmö och Lund var detta den första Sverige och den var riktigt modern. Nu är den inte så imponerande längre, kanske är det dags för något nytt som verkligen ligger i tiden och även i framtiden, något som t.ex. en velostrada mellan Malmö och Lund.
En annan, för oss cyklister viktig sak är att cykelvägen blir rak, har bra beläggning, bra belysning, inte har en massa skumma omvägar, farliga överfarter och trafikljus som inte följer trafikrytmen. Dessa saker är ganska lätta att komma runt om an bara tänker till lite innan man börjar gräva och jag tror nog det kan bli bra om man får tro det man kan läsa om motionen:

Kravet är att cykelvägen mot Malmö blir rakare och bredare, får bättre belysning och att korsningar med bilvägar byggs bort.

Ytterligare en sak som är viktigt att tänka på är att man fixar till infarterna till både Lund och Malmö. I Lund får man cykla en ganska störig omväg inne i Sankt Lars och i Malmö kommer man rakt in till Malmös sämsta cykelbana genom Kirseberg, detta efter att man knölat sig runt hela Sege-karusellen. Enligt mig borde även tankar kring hur man binder städerna till cykelbanan vara med i planerna, annars missar man halva poängen. Speciellt eftersom det tar ungefär lika lång tid att cykla igenom städerna idag som det tar mellan dom, och då har vi inte velostrada mellan idag. Dessutom verkar ju inte gatorna i Malmö (och Lund för den delen) vara särskilt bra underhållna. Det blir dyrt att reparera, men cykelbanor är som vi vet MYCKET billigare än vägar.

Well, den som lever får se vad som händer och jag följer med spänning det hela.

Ha en bra dag och cykla lugnt!

3 kommentarer:

  1. Hej, i ett blogginlägg argumenterar jag för att vi nu har en historisk chans att korta och förbättra sträckan mellan Hjärup och Lund.
    http://olssonbetalar.blogspot.com/2011/02/borja-med-lund-hjarup.html

    SvaraRadera
  2. Hej Marcus!

    Kunde man inte pröva att belägga velostradan med ett nytt fossilfritt material. Själv har jag inget emot packat fint grus, men jag veta att många föredrar asfalt. Ibland kan det dock kännas lite fel att bygga väg av asfalt och sen hävda att man reser koldioxidneutralt.
    Finns det inget annat?
    Hörde på radion imorse om ett projekt i Tyskland om ett försök med ett glasmaterial som dessutom hade solceller under ytan.
    Lät rätt ok.
    /Jojje

    SvaraRadera
  3. @Mats: Tack för kommentaren. Jag gillar din tanke att dra cykelvägen längs järnvägen. Dock vet jag inte om det skulle hjälpa en pendlare mellan Malmö/Arlöv/Burlöv/Åkarp nämnvärt, eftersom man hade varit tvungen att cykla in om Hjärup. Kanske om man hade dragit cykelbanan hela vägen från Malmö till Lund. DET är faktiskt en tanke som man kan ta vidare och fundera över.

    @Jojje: Tack för kommentaren. Du har en poäng i vad du säger. Asfalt är ju lite si sådär. Tyvärr måste jag nog sälla mig till skaran som föredrar asfalt. Pendlar man 5 mil om dagen blir det tungt med grus och sand. Det räcker men sanden dom öst ut i halkbekämpningen. Hade man kunnat hitta ett alternativ som åtminstone var hyfsat nära asfalt hade jag varit på. Jag gillar också idéen med solceller på cykelbanan. Det måste till mer sådant tänk över lag i vårt samhälle.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails