fredag 21 januari 2011

En rejäl cykelväg mellan Malmö och Lund

Idag är det riktigt grått och trist i Malmö. Jag jobbar hemma, så cykeln står och vilar idag. Den enda turen på cykeln (hittills) var och lämna lillan på förskolan. Lite måste man ju röra på sig innan man segar ihop framför datorn och börjar beta av dagens arbetsschema.

Här om dagen utsåg ju Svensk Cykling den politiker som gjort mest för cyklingen under 2010. Inte helt otippat fick Karin Svensson Smith priset. Som man har sett i media och som jag har skrivit här tidigare, vill Karin tillsammans med Karolina Skoog bygga en ”cykelhighway” mellan Malmö och Lund.

Om vi börjar med ordet highway, så är jag inte så förtjust i det. Inte för att det är på engelska, utan för att det översatt betyder motorväg eller landsväg och oftast förknippas med motorfordon. Kanske supercykelväg är bättre? Jag vet inte. Någon som har något bra förslag?

Nåja, namnet är kanske inte så viktigt. Att cyklingen behöver mer tanke och beaktande i Sverige är jag övertygad om. Det finns så mycket att vinna på att få fler att cykla. Det gäller inte minst ur ett miljöperspektiv, men även ur ett hälso- och ekonomiskt perspektiv. Kort och gott, för att vi ska kunna ställa om till ett hållbart samhälle måste Sverige dra upp huvudet ur sanden och inse att vi måste komma vidare och inte stå kvar på samma punkt, vilket vi gör idag. Det gäller att vidga vyerna och börja se helheterna. Vi har för länge sedan passerat Peak Oil och cyklingen blir en livsstil för fler och fler, men ändå är det ofta motvind för cyklister. Varför har inte cyklister samma rättigheter som bilister i trafiken? Och varför finns inte förmånscyklar när det finns förmånsbilar? Är det för att Sverige står med huvudet i sanden och inte vill se nya lösningar. Plötsligt kommer det nog bli lite kallt om rumpan när vi står där med byxorna nere och inser att vi kanske skulle gjort något när chansen fortfarande fanns?

Nu åter till cykelbanan mellan Malmö och Lund. Det är många som nyttjar denna sträcka. Det är en helt ok cykelväg, inte på långa vägar bra, men det är en cykelväg. Den är inte anpassad för att cykelpendlare, inte på något sätt faktiskt, och ur säkerhetssynpunkt är den inte heller speciellt bra om man jämför med många andra cykelleder. Vind är det gott om på slätten. Sträckorna Burlöv – Åkarp, Åkarp - Hjärup och Hjärup – Lund är brutala vid minsta lilla vind.

Vad kan då göras? Som sagt, det finns mycket, men kanske kommer det bli lite mindre motvind för cyklingen i vår region i framtiden. Vi har politiker med viljan och det finns projekt som jobbar ganska bra med cyklingen.

Min fråga till er är nu, vad skulle du vilja se för förändringar mellan Malmö och Lund när det gäller cykelinfrastrukturen? Konkreta förslag, idéer, reflektioner, tankar och visioner. Allt välkomnas! Jag ska försöka sammanställa det jag får in och ta med mig när jag pratar med berörda personer. Ta chansen att påverka du med. Lägg era tankar som kommentarer eller som ett mail till mig.

Ha en bra dag och cykla lugnt!

9 kommentarer:

  1. Varför inte Cykelstradan?

    Jämför med http://sv.wikipedia.org/wiki/Autostradan

    SvaraRadera
  2. Cykelstradan... Ja, varför inte. Bra namn!

    SvaraRadera
  3. I dag har vi cykelbanor (i bästa fall).
    Varför då helt enkelt inte cykelväg? Du har ju redan skrivit det.
    Den är alltså större och med bättre framkomlighet. Jmfr motorväg.

    SvaraRadera
  4. Anonym, du har en poäng, varför helt enkelt inte bara cykelväg? Hur skulle en sån utformas för att det skulle vara riktigt bra då?

    SvaraRadera
  5. Vad sägs om velostrada? Är också en variant på autostrada. Jag gillar inte heller ordet highway men bara de bygger en supercykelväg mellan Malmö och Lund får de kalla den vad de vill :-)
    Jag tycker definitivt att man ska ha olika namn på olika typer av cykelväg:

    - Cykelbana: i direkt anslutning till gångbana. Även GC-väg (kombinerad gång och cykelväg) och ett målat cykelfält i gatan är en cykelbana.
    - Cykelväg: är en fristående cykelbana skild från både bilväg och gångbana.
    - Velostrada: extra bred och rak cykelväg. Inga branta backar och många planskilda korsningar. Vindskydd, bra belysning och övertäckt på vissa ställen.

    Genom att dela upp cykelvägarna i olika kategorier vet cyklisten vad han/hon kan vänta sig av vägen. Givetvis måste det vara skyltat precis som motorvägar/motortrafikleder.

    När det gäller velostradan Malmö-Lund tycker jag att den ska gå på den östra sidan av Lundavägen. I båda ändar måste städerna fixa bättre/snyggare infarter till centrum. I Malmö handlar det mest om beläggningen på cykelvägen men i Lund är det helt galet att man måste leta sig genom Sankt Lars för att komma till city. Alla korsningar med andra vägar bör göras till velostradans favör. På vissa ställen går det att göra planskilda korsningar men i övrigt bör velostradan vara upphöjd så att korsande trafik får ett naturligt farthinder.
    I ljusreglerade korsningar vore det bra med radarstyrda trafikljus som känner av när det kommer en cyklist.
    Pumpstationer med tak kan byggas ihop med busshållplatser längs vägen.
    Vindskydd av olika slag är bra men det får inte bli för instängt. Många (kvinnor) känner sig otrygga på cykelvägar som inte har någon koppling till bilväg/bebyggelse.

    Hoppas nu att det blir en cykelhighway nån gång!

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren Cykla i Malmö.

    Det vår mycket bra tankar och upplagt på ett bra sätt. Du har samma idéer och tankar kring detta som en hel del av oss, jag tar med mig detta.

    När jag jag läste din kommentar nickade jag igenkännande framför allt angående infarterna till städerna. Dom är verkligen under all kritik.

    SvaraRadera
  7. "Supercykelväg" tycker jag är riktigt bra som benämning! "Velo-" är känt uteslutande för oss cykelnördar och "-strada" känns ganska perifert och för mina tankar till olycksstatistik vilket kanske inte är så bra :)
    /amfr59

    SvaraRadera
  8. Vi i Centerpartiet Solna bidrar med "cykelhuvudled" i namntävlingen. :-)

    SvaraRadera
  9. Tack för kommentaren Magnus. Cykelhuvudled kan ju absolut funkar. Det verkar som supercykelväg (efter super cycle highway) funkar bra i folk mun här nere nu. MEN, jag anser att namnet egentligen inte har så stor betydelse, det absolut viktigaste är att det byggs en mellan Malmö och Lund och att fler ställen tar efter i en snar framtid.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails