fredag 18 december 2009

Vintern har slagit sina klor i Skåne

Så kom vintern till Skåne i år igen. Helt otroligt och folk förstår som vanligt ingenting utan glider runt på sina sommardäck och i sina lackskor. Komiskt och förgyllande av dagen som vanligt! Jag har satt cykeln i källaren, för att cykla 2,5 mil i snöväder gör jag inte, dock går cykeln bra till bussen.

Träffade igår en vän från Spanien som är på COP15 i Köpenhamn. Vilken cirkus det där är och som väntat verkar våra ledare inte komma någon vart. Är det verkligen någon som är förvånad?

Läste en intressant artikel i Sydsvenskan idag, skriven av Pontus Braunerhjelm. Där skriver han att enligt OECD kommer världens bnp öka med 250% mellan åren 2012 och 2050. Om man däremot skulle vidta åtgärder för att minska utsläppen och därmed bromsa upp den globala uppvärmningen, skulle det kosta motsvarande en 4% minskning av BNP under samma period. Det låter kanske inte så bra, men det som får mig att höja på ögonbrynet är att det faktiskt är ungefär samma minskning som kreditförlusterna under finanskrisen kostade två år.

Det som är mest skrämmande med det hela är att man fortsätter prata om hur man ska styra upp samhället så att man ska komma ur krisen. Frågan jag ställer mig är när man ska förstå att man inte kan bygga ett samhälle på marknadsliberala mekanismer och sedan tro att det inte kommer komma en ny finanskris när nästa lågkonjunktur infinner sig. Nu harklar sig vissa kanske och säger att "du kanske inte vet vad du pratar om" eller "det där kan du inte säga när du inte förstår marknaden och nationalekonomin". Det är rätt, jag kan inte nationalekonomi och jag förstår verkligen inte marknaden. Vad jag däremot förstår är att det verkar som om våra kära ledare inte förstår det heller. Jag förstår också att, visst kommer det kosta mycket pengar om vi ska kunna ändra vårt sätt att leva till ett mer hållbart samhälle, men att det kommer kosta så ofantligt mycket om vi inte gör något åt problemen. Men detta är ju bara lite åsikter från en doktorand i biologi som med trötta ögon varje dag läser om hur våra ledare bråkar och smider ränker, medan rapport efter rapport visar vart hän det barkar.

Det positiva i allt är att cykeln verkar komma åter och att det minsann också är en bra strategi för att leva ett bra liv med mycket välmående. För att avsluta det hela hittade jag ett trevligt citat av Hugo Chávez: "If climate was a bank, it would have been saved already".

Ha en snöig och underbar dag!

Hepp!

2 kommentarer:

  1. Lita till din intuition! Nationalekonomi är en synnerligen inexakt vetenskap och det finns många seniora ekonomer som sedan 60-talet förutsett dagens situation. För att inte tala om John Stuart Mill på 1800-talet.
    Om du är intresserad läs gärna mitt inlägg:
    http://cykelidag.se/2009/12/15/russin-och-tillvaxt-julkonfekt/

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails