tisdag 8 december 2009

Jaha, klimatmöte var det.

Så har man åter suttit på cykeln de 2,5 milen till jobb. Idag var nog den tyngsta dagen hittills i min cykel-pendlar-karriär. Vad det beror på? Tja, jag vet inte. Jag var lite trött i benen efter löpningen igår, det var ett tag sedan jag satt på cykeln nu (en vecka kanske) och lite motvind. Men det är bara en massa konstiga undanflykter. Nä, det var jobbigt punkt. Det betyder att det kommer kännas lättare nästa gång och det är en angenäm tanke.

Denna vecka är det klimatmöte i Köpenhamn. Som skåning skulle man kanske ta sig över sundet och titta på alla människor, men jag vet inte det. Jag kanske också skulle följa mötet och skriva lite om det, men jag vet inte det heller. Ska jag vara helt ärlig så har jag inte så mycket förhoppningar på det här mötet. Visst är det bra att våra politiker träffas och diskuterar frågorna, men som vanligt kommer dom nog ha ganska svårt att komma överens.

Min bestämda uppfattning är att klimatproblemen, eller egentligen miljöproblemen i stort inte kan lösas på enbart en politisk nivå. Det finns för mycket pengar och makt att spela om och för lite incitament. Jag tror tvärt om det är otroligt viktigt att "folket" (om man får kalla alla människor det) måste lära sig leva lite med mer naturen och får en bättre förståelse för hur våra ekosystem hänger ihop och var konsekvenserna av våra handlingar blir.

I helgen hade jag en otroligt trevlig och givande diskussion med min sambos kära fader. Jag insåg att inte ens de i min närhet riktigt förstår vad evolutionen innbär, vad utvecklingsläran egentligen handlar om. Detta är absolut inget unikt för honom har jag märkt, utan det är något alla "vet" vad det är, men inte riktigt förstår det. Detsamma gäller för vår miljö. Jag tror absolut människor är medvetna om att vi påverkar miljön negativt, det är ju bara att titta sig omkring lite, men jag tror inte riktigt det finns en förståelse för vilka konsekvenser våra handlingar får. HÄR tror jag vi måste börja bena när det gäller att skapa ett hållbart samhälle (vad det nu innebär). När människor börjar inse detta, kommer det också finnas ett tryck på våra politiker att faktiskt handla och åtgärda många av de problem som faktiskt är ganska enkla att ordna.

Nu är det dags för lite arbete! Kanske blir fler inlägg idag. Känner att min hjärna arbetat på högvarv under cyklingen.

Hepp!

2 kommentarer:

  1. Så sant! Köpenhamnsmötet leder förhoppningsvis till nya insikter och förståelse hos deltagarna, alltid en positiv effekt även om andra resultat utebild.
    Tror själv att hållbart miljöarbete måste kopplas till inre utveckling, att lyssna och känna samhörighet med barnen, andra människor och naturen.

    SvaraRadera
  2. Ivan, jag tänker som dig att det förhoppningsvis leder till mer eftertanke med ett stort möte om miljö. Om inget annat så matas folk fulla med det genom medierna och för att följa en gammal devis, "all publicitet är bra publicitet". Vad det gäller att få till ett hållbart miljöarbete är jag helt med på din linje, känna mer samhörighet med sin omvärld, människor som natur (om man nu verkligen ska göra den indelningen).

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails