Idag står cykeln hemma. Bestämde mig ganska tidigt i år att cykeln skulle få stå när temperaturen gick ner till 0 eller under. Största anledningen var och är att lungorna känns en hel del efter 2,5 mils cykling i kallt väder. Men vem vet, rätt som det är sitter man väl på sadeln igen.
Idag skriver Svenska cykling på sin blogg om deras undersökning som dom gjort tillsammans med Föreningen Bilfria leder. Här tittar dom på hur mycket de olika regionerna i landet planerar att satsa på cykeltrafiken de kommande tio åren. Läsningen är både intressant, glädjande och nedslående. Det finns många regioner som gör ett bra jobb (eller i varje fall har incitament att göra det), medan det finns andra som är en ren katastrof och faktiskt en ren skandal. I den positiva listan ser man Jämtland, Gotland och Västernorrland på topp och det ska dom ha en stor eloge för. I botten, på skammens platser, hittar man regioner som Stockholm och Göteborg. Stockholm satsar minst, faktiskt så lite som 17 kr/invånare, vilket endast är 5% av den totala infrastrukturkassan. Jämför man detta med t.ex. Skåne som ger tre gånger så mycket. Den fullständiga rapporten finns tillgänglig och man kan även läsa den korta artikel DN har om rapporten.
Det mest skrämmande med att hitta Stockholm och Göteborg längst ner på listan är att dessa regioner är de mest folktäta i Sverige och också de städer där det finns mest möjligheter att utöka cyklandet. Att det kan vara svårt att motivera folk i landsbygden att börja cykla till jobb kan jag ha en viss förståelse för då det kan handla om långa sträckor, dock finns det inget som motiverar en stad att inte satsa på cykelpendlare.
Min egen reflektion kring detta när jag cyklat är min förundran över att man på många ställen underlättar för bilisterna medan cyklarna för hänga med på ett hörn med någon patentare som i bästa fall funkar hyfsat. Detta gäller framför allt mina observationer i Malmö. I Lund gjorde man för länge sedan det lätt att cykla och i princip omöjligt att köra bil inne i centrum. Till Malmös försvar måste man säga att de satsar mycket på cyklisterna och många nya cykelvägar har och håller på att byggas. Lund har under lång tid setts som "cykelstaden", men jag måste nog säga att Malmö har kommit i kapp och faktiskt t.o.m. gått om. Bra jobbat Malmö!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar