söndag 23 januari 2011

Ny cykelparkering i Malmö med plats för 2000 cyklar

Ett helginlägg är inte det vanligaste på denna bloggen, men idag känns det berättigat. Det ser ut att kunna bli en fin söndag i Malmö idag. Idag hoppas jag att få tid över för att fixa cykeln lite. För att använda den så mycket som jag gör tar jag inte hand om den som den förtjänar. Vintern har gått hårt åt den och den ser riktigt bedrövlig ut. Det blir till att tvätta av den lite, justera växlarna, lite olja på rörliga delar och spänna bromsvajrar. Finns det ytterligare tid idag ska jag sticka iväg och titta lite efter en cykelkärra. Hade varit praktiskt när jag lämnar och hämtar på förskolan och även för att storhandla och slippa ta bilen.

I december 2010 öppnade Citytunneln i Malmö för trafik. Detta innebar att Malmö fick något om kan liknas vid en tunnelbana, men just nu är det väl egentligen bara en järnväg som går under jord, under Malmö. Det är en ganska spännande tanke i sig och det som enligt mig är en av de mest imponerande sakerna med Citytunneln, är att allt skedde i tid. Det var t.o.m. så att bygget var lite före planeringen vid något tillfälle, inte något som tillhör vanligheterna idag. En av stationerna är Triangeln som har två uppgångar, en uppgång som kallas norra och en som kallas södra. Det har varit ganska mycket prat om att det ska byggas ett stort cykelgarage vid en av uppgångarna och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte följt den diskussionen särskilt väl eftersom det ofta är ganska mycket snack och planer kring cykling som sedan sällan blir av. Jag har nog tagit för givet att det kommer sluta i ett gäng cykelställ som slängs ut där de är som minst i vägen för bilarna.

Jag måste dock ändra min uppfattning radikalt nu och verkligen börja tro på att det finns en genuin vilja hos politikerna i Malmö att föra fram cykeln. I fredags eftermiddag fick jag från Karolina Skog, kommunalråd i Malmö, skickat till mig lite info angående cykelparkeringen som faktiskt ska byggas vid södra uppgången. I förslaget kan man läsa att det finns c:a 35000 invånare inom 1 km som har tillgång till denna uppgång och väldigt många fler som har tillgång till den på cykelavstånd. Man beräknar att c:a 37000 på- och avstigande resenärer kommer att använda sig av stationen när Citytunneln har varit igång några år. Detta berättigar mer än väl en fungerande cykelparkering vid stationen, om inget annat eftersom den ligger mitt i centrala Malmö. Dessutom vet vi ju alla att inne i de centrala delarna i en stad FINNS det verkligen inget annat transportmedel att argumentera för än just cykeln. Cykelparkeringen ska vara i markplan och i förslaget ingår följande för en cykelparkering; plats för 2000 cyklar, café/kiosk, offentliga toaletter och loka med cykelservice. Tre fjärdedelar av ställen ska vara tvåvåningsställ under ett transparent tak och resten ”vanliga” ställ utan tak. Tittar man på ritningarna finns det en tanke bakom detta som ger god insyn och bra med ljus i hela anläggningen. Vidare kommer det finnas plats för specialcyklar som t.ex. lådcyklar, cykelkärror och tandemcyklar. Det planeras också luftpump, förvaring och verktyg.

Jag måste säga att cykelparkeringen känns väldigt genomtänkt och faktiskt har man utgått från cyklisterna i detta fall, sen får vi ju se om det verkligen blir så bra när man väl sätter det i verket. Det finns ju alltid saker man tummar på till slut, men jag har en känsla av att detta kommer bli riktigt bra.

Beslutet om parkeringen ska tas i början på nästa vecka så än finns det ju lite vi kan säga till om. Kanske inte några större förändringar, men små detaljer som vi cyklister funderar över och känner är viktiga. Själv hade jag ju gärna sett ett nytt landmärke i form av ett mini-Turning Torso. Dels för att det skulle sätta Malmö på kartan ytterligare, dels för att det är j-gt häftigt, men framförallt för att det inte tar så stor plats. Ytan den planerade cykelparkeringen tar är ju ganska stor och skulle kunna minskas ganska mycket, speciellt eftersom man idag pratar mycket om att förtäta staden.

Nåja, jag tycker Malmö är på rätt väg än så länge. Nu vill jag veta vad du tycker! Vad skulle du vilja se i anslutning till cykelparkeringen? Vad ska de tänka på när dom bygger det hela? Tips, råd, tankar, frågor, reflektioner välkomnas!

Ha en bra dag och cykla lugnt!

4 kommentarer:

  1. Tycker det är väldigt viktigt med säkerheten. Det ska gå att låsa fast cykelramen med bygellås, inte bara cykelställ som man kör in framhjulet i. Har redan blivit bestulen på en cykel i Malmö och parkerar nu enbart cykeln när jag kan låsa fast den ordentligt, om det så må vara i staket, stolpar eller soptunnor.
    Blev rejält missnöjd när jag såg de futtiga cykelställen vid Triangelns norra uppgång, ett paradis för cykeltjuvar...

    SvaraRadera
  2. Låt Malmö bli nya Amsterdam. Jag blir bara jätteglad åt all cykelsatsning i denna underbara stad.

    SvaraRadera
  3. Hur kan Malmö stad vara så urdåliga på allt som har med cykling att göra när det bara tar 20 min att ta sig till Köpenhamn? Så hur usla att det är skrämmande, världens bästa cykelstad med tåg inom 20 min och de klarar inte av ett skit.

    Cykelparkeringen skulle varit klar INNAN de nya stationerna öppnade. Hur svårt kan det vara. Nu är det totalt värdelöst. Helt jävla värdelösa cykelställ som står och dräller där tjuvarna kan härja som de vill.

    Den nya cykelvägen som går längs den ombyggda vägen förbi akutmottagningen mellan södervärn och pildammran är så jävla usel så jag spyr. Vem fan byggde den och varför. Jag vet inte hur jag ska börja med att kritisera den, den är så usel. Så jävla farlig och dåligt planerad och den blev byggd 2010-2011 VAKNA malmöstad, vad i hela jävla friden är detta för något?

    Den är bara på ena sidan och den går i samma nivå som gångbanan som ligger NÄRMST bilvägen så att cyklisterna får fara fram 1 20-30 kr/h precis vid staketet där bilar/ambulanser svänger in till akutmottagningen samt infarten till MAS. Hallå, hur fan tänkte ni här. Det är en jävla trafikfara, bilisterna har ingen möjlighet att se cyklisterna och cyklisterna får cykla JÄVLIGT långsamt om man ska överlev. Hur många olycker kommer att ske här varje år, tur akutmottagningen ligger nära! Hur svårt är det? Lägg cykelvägen på varje sida i egen nivå precis bredvid väggen, precis som i Danmark. Åk över och titta i Köpenhamn.

    SvaraRadera
  4. Janne, tack för kommentaren.

    Har var det ord och inga visor. Jag kan förstå din frustration, definitivt. Jag kan inte heller förstå varför det ska vara så svårt att ta efter vår närmsta granne, K-hamn, som dessutom funkar så bra.

    Vad det gäller cykelvägen förbi akuten ställer jag mig, precis som du, frågande vem som planerade och byggde den. Den är så fel ur så många synvinklar att jag inte ens har orkat skriva om det här på bloggen. Det är också en anledning att jag aldrig tar den vägen, och gör jag det cyklar jag på gatan bland bilarna där det är mindre risk för mig att hamna i en olycka. Detta är definitivt något jag ska ta upp nästa gång jag träffar en stadsplanerare som har hand om cyklingen i Malmö.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails