måndag 28 juni 2010

Mycket på allt, lite på trängsel


Så var man tillbaka i vardagen igen efter en veckas semester och nu är träningen inför Broloppet över, vilket betyder cykeln till jobb. Ska bli skönt så man kan bli lite effektiv igen på kontoret. Att åka buss och köra bil gör att man blir väldigt seg och slö i effektiviteten. Man behöver VERKLIGEN röra på sig.

Idag i DN man kan läsa vidare i den pågående debatten om cyklingen gör någon skillnad eller inte. För ett ta sedan visade forskare på KTH att det var marginellt som cyklingen minskade på trängseln i Stockholm. Idag fick de mothugg av bl.a. Karin Svensson Smith och Jonas Thörnqvist (trafikplanerare på trafikverket med cykling som specialitet). Jag har skrivit om detta tidigare och min åsikt om detta borde vara ganska klart med tanke på bloggen jag driver.

Det som jag tycker man helt missar i debatten om cyklingen om man endast pratar om trängsel eller utsläpp är de enorma hälsoeffekter cyklingen innebär. Både när det gäller utsläpp av giftiga ämnen och partiklar, men även när det gäller t.ex. buller (för att inte tala om den sinneslöa uppfinningen, lövblåsaren). Dessutom är det sällan, eller egentligen aldrig, som en cykel dödar eller skadar en annan människa. Något som tyvärr inte kan sägas om motordrivna fordon (må det vara bilar, motorcyklar, skotrar etcetera).

I artikeln idag hade de också länkat till en mycket intressant karta som visar hur oerhört lite man tjänar på att ta bilen jämfört med cykeln inne i centrala delarna av en stad. Att folk säger att cyklister är bilhatare är ett trubbigt argument. Jag gillar bilen, den är bekväm, men man kommer aldrig ifrån att cykeln är överlägsen bilen inne i stan. Försöker man sig på det argumentet är man bara extremt lat. Ytterligare en sak som Jonas Thörnqvist säger, som jag också brukar framhålla som ett av mina absolut starkaste argument för att cykla till och från jobb, är att cykeln är tillförlitlig och man vet exakt när man startar och när man kommer fram. Något man sällan kan förutspå när det gäller bil och kollektivtrafik (speciellt inte tågen i Skåne).

Well, jag fortsätter cykelpendla och ser fram emot att på cykelbanan möta de personer som fattat poängen med cykeln som transportmedel.


Bloggat till artikeln:
Cornucopia, Stockholmsvänstern, Folkpartiet i Nacka.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig, Marcus!

    Fortsätt trampa på - det är tydligen inte bara vi i Folkpartiet i Nacka som är ute och cyklar :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Haralampos. Jag blir glad av att läsa positiva åsikter om cykling även från högersidan. Det känns som om cyklingen helt plötsligt har blivit något politiskt skiljetecken, när politiken egentligen är helt oviktig när det gäller cykling och hälsa. Cykla är inte kontroversiellt och hälsa vill alla ha en bra. Dom går hand i hand, det insåg man redan i början av 1900-talet när Hans Kraus kopplade ihop motion och hälsa. Det är inte svårt att se om man lyfter blicken från navel-luddet.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte ditt resonemang om att du inte är lika effektiv när du inte rör dig. Du har ju cyklat mindre för att du löptränat mer! Är inte löpningen en fysisk motionsaktivitet?

    Annars var det roligt att upptäcka och läsa din blogg. Jag har inte lika långt som du men pendlar mellan Staffanstorp och Lund, 11 km enkel väg, så jag cyklar 4-5 gånger i veckan. Beroende på löptävlingar så måste jag ha vila från cyklingen ibland. Förstår inte hur man kan välja att buss- eller bilpendla när det finns cykel./Micke

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren Micke.

    Absolut är löpningen fysisk aktivitet. Det jag menade är att de dagar jag cyklar till jobb är jag vaken och alert när jag kommer fram och är väldigt effektiv under hela dagen. Kör jag bil eller åker buss är jag ofta ganska seg när jag kommer till jobb och det tar en stund innan man kommer igång. Under dagen får jag dock aldrig riktigt samma effektivitet som de dagar jag cyklat. Antar att det är för att man får röra på sig och att kroppen blir ordentligt syresatt innan man ger sig i kast med kontorssysslorna.

    Kul att du gillar vad du läst, tack! Staffanstorp - Lund verkar vara en bra cykelväg. Har inte provat den själv, men har hört bra om den. Och jag håller med, buss- och bilpendling är helt värdelöst jämfört med cykeln.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails