onsdag 9 juni 2010

Är verkligen cyklar så skrämmande för folk i bil?

Jag kör bil själv och har gjort det sedan jag fick körkort. Jag cyklar också en hel del och har gjort det sedan barnsben. När jag kör bil är jag alltid uppmärksam på andra bilister, samtidigt som jag är uppmärksam på cyklister och gående, mina medtrafikanter. När jag cyklar är jag uppmärksam på andra cyklister, samtidigt som jag är uppmärksam på bilister och gående, mina medtrafikanter.

Men av någon anledning verkar det som att cyklar och cyklister är otroligt skrämmande för bilister. Igår läste jag i Skånska dagbladet om en cyklist som blir åtalad efter det att han blivit påkörd av en bil. Anledning? Han cyklade på vägen när det fanns en cykelbana. Men för H-E! Polisen som gjort en utredning säger:

”Cyklisterna som använder cykelbanan är helt skyddade och därför finns det ingen anledning för dem att cykla på körbanan, enligt polisen, som även påpekar att stadstrafiken är som mest intensiv vid 16.30.”

Det må hända att cyklisterna är helt skyddade på cykelbanen, men var det så att alla cyklister var skyddade från varandra också? Kanske var det ine lämpligt för cyklisten att cykla på cykelbanan för han höll för hög hastighet och inte kunde försäkra sig om andra cyklisters säkerhet. Detta är en av anledningarna till att jag ofta cyklar på gatorna i stället för på cykelbanorna. Det kan också vara så (vilket är fallet på många ställen) att cykelbanan helt enkelt inte lämpar sig för vissa typer av cykling, t.ex. snabb cykelpendling.

Enligt utredaren kan man inte:

”…åberopa trafikförordningen, som föreskriver att en cyklist som visar särskild försiktighet får färdas på körbanan om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Grundregeln är annars att cyklar ska framföras på cykelbana om sådan finns.”

Varför cyklister enligt denna förordning, som verkar helt uppåt väggarna i ett samhälle där cykel som transportmedel växer enormt, måste visa särskild försiktighet när man cyklar på vägen är för mig en gåta. Sist jag kollade var det väldigt få bilister som blev skadade av en cyklist. På andra hållet kan jag däremot visa minst två fall om dagen. Det är bara att öppna en dagstidning och titta.

Nä, det är enligt mig riktigt åt h-e. Jag håller med om att cyklisten kan åtalas om denna brutit mot trafikreglerna (som bör vara desamma för bilar och cyklar på vägbanan), men om detta inte skett tycker jag inte att man ska gå efter en trafikförordning som är framtagen i ett baksäte på en gammal bil.

Vi får passa oss så att vi inte hamnar i samma situation som i Black Hawk i USA där cyklar nu är förbjudna på vägbanorna!

Cykla lugnt!

5 kommentarer:

  1. HELT j-a vansinnigt, men samtidigt får en som jag som cyklar (förhoppningsvis) fortare än 30km/h inte cykla på cykelbanor. Då är jag hänvisad till körbanor. Polisen i Skåne (och Uppsala för de är lika tokiga) har uppenbart för lite att göra.

    Mvh
    Admin / Cykelbloggar

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blev väldigt trött när jag läste det. Precis som dig cyklar jag fortare än vad man bör göra på en cykelbana (inte inne i stan dock) och är därmed hänvisad till vägarna. Men jag vet inte om man ska göra det längre. Kanske ska man äventyra andra cyklisters säkerhet i istället. Det är ju ganska synd om bilisterna, dom är väldigt utsatta i trafiken.

    SvaraRadera
  3. Detta visar på ett strukturellt problem i samhället. Bilen tas för givet och är normen. Bilen tillåts ta stor plats (1,70 m bred och 4,5 m lång), bullra, stinka och tära på jordens ändliga resurser. Dess fördelar framför andra trafikslag (att torrskodd och snabbt kunna nå platser långt borta) anses av samhällskollektivet så stora att miljöaspekter och trafiksäkerhetsaspekter får stå tillbaka.
    Jag tror att lösningen på längre sikt är att påverka trafik- och samhällsplanerarna och politikerna om den snabba cykeltrafikens fördelar och vilka krav som den ställer på utformning av gaturum, trafikplaneringen och lagstiftningen. Dagens cykelbanor byggs med välmening, men beslutas och planeras av politiker och tjänstemän som inte har snabbcyklismen för ögonen Målgruppen är väl snarare barn och gamla på standardcyklar och med målpunkt 1-3 km och snitthastighet 15 km/h. Jag tycker därför att lagen borde ändras så att det blir tillåtet att cykla på vägbanan även om det finns cykelbana, att även cyklister ska ha företräde på samma sätt som fotgängare vid passage över väg, att gatorna utformas smalare så att mer plats ges åt cykelbanor och gångbanor och det därför blir långsammare och därmed mindre attraktivt att köra bil. Radikalt, ja visst, men rätt.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren Anonym. Jag håller med om precis vartenda ord du skriver. Det enda som jag kanske inte är helt övertygad om är att politiker och stadsplanerare inte är medvetna om problemet. Jag tror absolut att de är medvetna om den "snabba cyklismen", problemet är att det är ytterligare en grupp att ta hänsyn till. Sen kanske det är lite fel att dela upp cyklisterna. Moderna cyklar är mer lättcyklade och kan gå snabbare, vilket jag tror man kommer se mer och mer av. Ska man dessutom få folk att cykla på alla sträckor under milen är det ett måste att man kan cykla fort.

    Radikalt att att göra smalare gator och mer plats för andra trafikanter? Jag tycker inte det. Det är ett annat sätt att tänka, det är ett sätt att få nästan halva befolkningen i en stad tillgång till det dom använder, cykelbanorna. Det är på tiden man slutar tänka bil när man planerar, speciellt eftersom man vill förtäta städerna och som du säger, bilar tar plats.

    SvaraRadera
  5. Olyckan skulle nog inte hänt om de inblande lekt trafikpoliser.........
    Två kolsupare så att säga...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails