onsdag 2 juni 2010

Att cykla mellan Malmö och Lund

SÅ har då äntligen sommaren kommit till Skåne. Det var på tiden. Var ute idag och gled runt lite på cykeln i solskenet. Riktigt gott var det. Det blev kaffe vid Stapelbäddsparken med skate som underhållning.

Efter att nu skrivit om cyklande, cykelpendlande och infrastruktur ett bra tag så har jag fått lite uppfattning vad många av mina nyanländande läsare söker efter på nätet. Den absolut vanligaste sökfrasen på Google sedan kommer hit är ”Malmö Lund cykel” eller ”cykla Malmö Lund”. Det förekommer också sökningar som handlar om tiden det tar att cykla. Så, nu tänkte jag göra en liten ”lathund” för folk som funderar på att börja cykelpendla mellan Malmö och Lund på cykel (och till orterna där emellan också för den delen).

Cykelväg:

Det är cykelväg hela vägen mellan Malmö och Lund. Den är relativt bra, men det finns en del ställen som är lite sämre, t.ex. måste man korsa vägen 4 gånger, vilket gör att man tappar rytmen. Men det kan man leva med. Resten av upplevelsen uppväger detta med råge (därmed inte sagt att man inte borde göra något åt detta). Skyltning behövs i princip inte eftersom det är en lång cykelväg från A till B. Det finns inget ställe man cyklar fel på om man inte verkligen svänger av cykelbanan. Det enda stället där man kan cykla fel är vid Burlövs center, där man ska igenom en liten tunnel för att komma under vägen. Detta är i samband med att man tar en liten omväg runt en stor rondell. Ett annat alternativ som en del gillar bättre är att helt enkelt cykla på vägen tillsammans med bilarna genom rondellen. Orterna man passerar är Arlöv, Burlöv, Åkarp och Hjärup (omvänd ordning om man kommer från Lund). Inne i Malmö är det väldigt individuellt hur man cyklar beroende på var man ska, men de flesta hamnar på cykelbanan längs Lundavägen genom Kirseberg. Samma sak gäller inne i Lund. Från S:t Lars är det uppför oavsett var du ska, men cykelbanorna är helt ok, dock rekommenderar jag inte att cykla genom centrum eftersom det är 100% kullersten och tar mer kraft än att cykla runt om.


Visa Malmö - Lund på cykel på en större karta


Tidsåtgång:

Otroligt individuellt beroende på var man startar och stannar i Malmö och/eller Lund. Tiden är också väldigt beroende på väder och vind (sträckan mellan Åkarp och Hjärup är inte nådig när det blåser på eftersom det är öppna fält så långt ögat når). Tiden beror också mycket på vilken form man är i och hur fort man kan/vill cykla. Från Värnhemstorget i Malmö till centrum i Lund tar det mellan 45 och 50 minuter. Cyklar man från Rönneholmsparken i Malmö och upp till Kårhuset i Lund tar det mellan 50 och 60 minuter. Den sist nämnda sträckan är ungefär 2,5 mil enkel resa. Sträckorna som tar längs tid och tar mest kraft är inne i städerna p.g.a. trafikljus, stopp-tecken, andra cyklister, bilar etcetera.

Utrustning:

För att cykelpendla krävs ingen speciell utrustning. Min erfarenhet för mig att vilja ha ganska många växlar på cykeln. Inte för att jag använder mer än kanske 5 – 7 av dom 27 jag har, men stegen mellan växlarna blir mindre, vilket gör att man lättare hittar ett motstånd som passar. Jag har mött många som ”bara” har 5 och 7 växlar vilket funkar utmärkt (en vän till mig cyklade mellan Malmö och Rom med 3 växlar). Kläder efter väder. Jag kör med funktionsställ som håller mig varm och en skaljacka om det behövs. Regnbyxorna ligger alltid i ryggsäcken. Hjälm har man om man känner för det. Jag har det för det skyddar en del mot vind och sol, samtidigt som jag ser det som en billig livförsäkring. Jag använder inte alltid hjälm när jag bara cyklar i stan, men alltid när jag pendlar (eller ska på fest, håller frissan på plats). Vattenflaskan har jag alltid med, man behöver den påfyllningen.

Bra att veta:

Man blir ganska settig, så kan man spola av sig när man kommer fram är det bra. Man ska också tänka på att man kommer ”umgås” med många andra cyklister på cykelbanorna och det är ofta andra cyklister som utgör en ”fara” för en eftersom många inte ser sig för eller räcker ut handen för att visa var de ska. Detta är något jag blivit otroligt noggrann med sedan jag började cykelpendla. Det är så enkelt, men det gör cyklingen så mycket säkrare och lättare. Visa hänsyn och ta hand om varandra på cykelbanan. Då flyter det på bra och det blir en trevlig upplevelse. DET är något som jag känner är utmärkande för de cyklister som jag vet pendlar mellan Malmö och Lund.

Hur upplever du din cykelpendling mellan Malmö och Lund? Fler tips och trix?

9 kommentarer:

  1. Har ofta tagit vägen förbi Uppåkra kyrka och genom Nordanå, då man känner sig närmare naturen. Där är det öppnare så man bättre kan ta vara på medvinden. Fördelen med vägen genom Arlöv är att där går det bussar (buss 130) som man kan ta om det dyker upp svårare problem.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Kristján.
    Jag har tidigare hört andra som tagit den vägen och säger att den funkar bra att cykla, men att man då får cykla på just vägar. Jag tror bestämt att jag ska prova en dag. Tack för tipset! Och som du säger, att buss 130 går längs cykelvägen jag beskriver känns som en extra säkerhet om något skulle hända med cykeln eller kroppen.

    SvaraRadera
  3. Måste säga att jag är rejält irriterad på Burlöv (eller Bulröv som min pappa sa när jag var liten). Det är slingrigt, man ser stundtals bara några meter framför sig. Det springer runt en massa människor på cykelvägen och dessutom är jag irriterad på att de inte kan fixa till cykelvägen där man korsar den mellan Åkarp och Burlöv. Men annars är det ljuvligt. Jag cyklar i motsatt riktning som du och att inleda dagen med att glida ner genom den vackra St Lars-parken i Lund är en fröjd.

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar Björn.
    Jag håller med dig i vad du säger. Jag känner också ganska mycket irritation både i Burlöv och Arlöv just på grund av de slingriga banorna, detta eviga korsandet av vägar och samkörning av cykel- och gångbanor. Ibland tar jag vägen, den är rak och kostar mycket mindre energi och ork, men det vet man ju inte om man vågar längre efter att cyklister har visat sig vara åtalsbara om man inte håller sig på cykelbanorna.

    Men visst är det en ljuvlig väg att cykla i stort. Den timmen på cykeln om morgonen gör underverk för hela dagen!

    SvaraRadera
  5. Hej
    Jeg er enig med Björn også. Burlöv är en farli cykelbane - jag velger ofte vägen istellet - men da blir jag tutat till från bilister.
    Kanskje vi skal lämna inn noe til komunen?

    hälsningar Dorte (norskan)

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren Dorte.

    Jo, Burlöv är verkligen otroligt dåligt att cykla igenom. Jag har länge tänkt skriva ihop något till kommunen, men inte fått tiden till det. Burlöv har precis lagt om asfalten på cykelbanan så jag vet inte hur troligt det är att dom gör om det. MEN, gör om gör rätt är annars något man kan hävda.

    SvaraRadera
  7. Inför stundande cykelpendling så provcyklade jag hem från Malmö igår. Jag kan inte annat än hålla med övriga, sträckan från Malmö C till centrala Arlöv är inget bra. Hoppas velostradan blir av, det hade varit grymt!

    SvaraRadera
  8. Tack för kommentaren David. Ja, man får verkligen hoppas att velostradan blir av, men min känsla efter att ha pratat med Karin Svensson Smith är att det kommer bli det. Det kommer bli riktigt trevligt!

    SvaraRadera
  9. Hittade precis hit men tänkte att jag skulle bidra. Jag tar vägen via Lomma ut mot Malmö då jag cyklar från Värpinge. Fick för mig att testa lundavägen vid ett tillfälle och till en början funkar den bra, men sen blir man tvungen att byta sida och åka igenom dessa mindre orterna där man måste sakta ner och visa hänsyn till fotgängare osv så man förlorar en del tid. Föredrar då Lommavägen där enda hindret är att ta sig förbi Lomma, men det går ganska smärtfritt och resten av vägen är ju bra.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails