lördag 30 januari 2010

10 cm nysnö var inget problem för en cyklist

I går kväll snöade det ordentligt i Malmö. Det i kombination med den Skånska blåsten gjorde att även vi i den yttersta södern nu har ett rejält snötäcke. I morse hade jag lite ärende ner i stan och kände att det kanske vara läge att göra ett litet statement, mest för mig själv, och ta cykeln. Sagt och gjort, fram med cykeln och på med hjälmen.

Döm av min förvåning, men det funkade utmärkt att cykla i Malmö trots all snö. Vägar och gator var katastrof. Dom gick inte att cykla på, men cykelbanor och trottoarer var i princip snöfria. Bra jobb av snöröjarna, som för övrigt verkar får för lite beröm för det jobb dom gör.

Jag tror att en anledningen till varför cykelbanor och trottoarer var i så bra skick är för att bostadsbolagen och borättsföreningarna tar sitt ansvar och röjer ordentligt runt sina hus. Här har inte kommunen sitt finger med i spelet i direkt mening. Min första tanke när jag var på väg hem och bestämde mig för att skriva lite här var att jag skulle ge Malmö kommun beröm för deras insats. Men, ju mer jag funderar på det, desto mer övertygad är jag att det inte är kommunen som gör detta jobb.

Två saker talar mot kommunen i detta fallet. För det första det usla skick gator och väg är i. Det är inte ens plogat på gatorna. De gator man kunde cykla på var de där bilar och cyklar kört och bildat spår i snön. Den andra saken är det kommunala bostadsbolaget MKB. Sämre snöröjning får man verkligen leta efter. MKB går ut med att dom inte saltar, utan enbart använder sand vid haltbekämpning. Detta tycker jag i och för sig är bra, då jag inte är någon jätteanhängare av vägsalt. Det MKB dock inte verkar förstå är att det hjälper inte att bara sprida ut sand utan att röja snö. Utanför MKB's hus är det tjockt med snö som är ganska löst packat och ovanpå det ligger lite sand. Det funkar inte riktigt bra. Sätter man foten på det sjunker man ner och gruset försvinner. Halkbekämpning, nja, inte direkt. Dåligt, dåligt, skärpning, skärpning.

Nu är det tillbaka till familjen och helgen!

Hepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails