tisdag 19 januari 2010

AVATAR

Igår fick jag äntligen fram cykeln och tog mig genom Malmös snötäckta gator för att se film. Det var otroligt skönt, men lite småhalt på sina ställen. Tunna däck och snö/slask/is är ingen bra kombination, men skam den som ger sig. Det hela ger ju bara en extra dimension och lite äventyr i vardagen.

Filmen som sågs var AVATAR 3D. Hade dragit ner mina egna förväntningar ganska mycket eftersom filmen är otroligt mycket sett och kritikerrosad. Jag blev inte besviken. Otroligt bra film. Fantastiska miljöer och bra handling. Att filmen sen hade ett ganska politiskt budskap under ytan gjorde väl saken inte sämre. Det mest klara budskapet och parallellen till "vår värld" var väl uttrycket "We have to fight terror with terror". Jösses, var det Rumsfeld som skrivit den manusraden eller?

AVATAR är den första filmen på länge som faktiskt också gjorde mig lite ledsen och uppgiven. Jag har sett det skrivas att AVATAR är starkt anti-imperialistisk och jag har även hört många som dragit paralleller med Mellan östern krigen. Absolut. Jag kan läsa in detta i filmen. Det finns egentligen inget att invända mot det. Min egna personliga tolkning, det jag såg visas på filmduken, var människans oförmåga att lära sig av historien; människans oförmåga att leva i harmoni med sin omgivning, må vara andra människor, djur eller natur. Man ser dagligen hur vi mer och mer utarmar vår natur genom att skövla skogar, skjuta och förvisa djur och utrota växter. Man ser varje dag hur människor kommer länge och länge ifrån varandra och närmre sin egen lilla girighet som bara växer i takt med ignoransen för omgivningen.

Nä, man ska kanske inte ge upp och se det negativt. Det är väl bara att kämpa på, ta nya tag och försöka vända trenden så gott man kan.

AVATAR är en fantastiskt bra film och jag är glad att det är så många som sett den och jag hoppas att fler kommer att göra det. Jag hoppas också att de flesta av världens ledare någon gång ser filmen.

Nu blir det mer forskning i min population för att se om vi kan förstå inavelsproblematiken lite bättre.

Hepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails