måndag 13 juni 2011

Malmö och Lund visar Stockholm (cykel)vägen.


Dags för lite nyhetsuppdateringar här på bloggen. Det var ett tag sist, men när det dukas upp på ett bord med vit duk kan man inte låta bli att skriva lite. Det är DN som skriver om Stockholms nya insikt. Stockholms politiker har äntligen vakant upp och insett att man måste göra något åt trafikproblemen man har i staden. Kanske är det t.o.m. så att man börjar inse att man inte kommer lösa trängseln med Förbifart Tokholm? Nä, vad tänker jag nu på, ett sånt projekt kan ju bara lyckas, eller?

Nåväl, nu har i varje fall Stockholm insett att det är dags att göra något. Vad ska man då göra, jo, men sneglar mot Malmö och Lund bland annat. Jag kan inget annat än att tycka det är riktigt trevligt faktiskt. Malmö framförallt jobbar ganska hårt för att förbättra för cyklisterna och jag gissar att Lund gör detsamma med tanke på att dessa två städer blev utnämnda till årets cykelkommuner av Cykelfrämjandet tidigare i år. I Stockholm har man börjat använda t.ex. cykelboxar som de stora cykelstäderna har haft ganska länge. Enligt DN gäller också att ”Alla politiker är överens om att framtidens trafikinfarkt inte kan lösas med fler bilar, vägar och parkeringar.” Trevligt, trevligt. Det bästa med detta är att det som händer i Stockholm brukar smitta av sig på andra städer så småningom. Det är också bra för det kan få Malmö och Lund att jobba ännu hårdare för cyklingen, som en av trafikplanerarna sa under en presentation, ”vi har blivit utsedda till Sveriges cykelstad, men det är en karamell vi inte ska suga så länge på”. Bra där!

Ytterligare saker som händer i huvudstaden är att man börjat prata om att man ska få, som cyklist, köra mot enkelriktat och rött ljus, under vissa förutsättningar. Detta är helt galet radikalt för att vara i Sverige. Är det bra eller dåligt låter jag vara osagt tills jag funderat och undersökt saker ytterligare.

Som vanligt är det otroligt festligt hur mycket känslor cykelfrågorna rör upp. Som vanligt är kommentarsfält och antalet bloggar på ämnet större än för något annat. Cykling är viktigt, inget snack om det.

Vad säger du? Köra mot enkelriktat? Köra mot rött?

2 kommentarer:

  1. I Stockholm finns det många som är stockkonservativa. Sitter i köer dagarna i ända och hoppas att "Förbifart Stockholm" skall lösa problemet.......om 10 år!!! Exempelvis var det artikel om köeländet för dem som bor ca 5km från centrum. Läs igen 5km från centrum. Det tog en timme för ett sträcka som annars tar sju minuter. Alltså går det fortare att gå!!! Men bor man i ett område likt Fridhem då SKALL man ta sin bil till jobbet fast det går fortare att gå!!! Givetvis finns det både buss, spårvagn och T-bana att tillgå. Övergår mitt förstånd. Stockholm ligger VÄLDIGT långt efter andra städer som Malmö, Lund, Linköping, Norrköping m.m. Stella Fare, allt är förlåtet, kom tillbaks!

    SvaraRadera
  2. Som Stockholmare måste jag säga att Stockholm ligger långt före dessa städer - i innerstaden sker endast 6 % av alla resor med bil. Ingen svensk stad kommer ens i närheten av så låga siffror.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails