måndag 11 april 2011

Supercykelväg mellan Malmö - Lund. Ge mig DINA tankar angående sträckningen!

I helgen har verkligen våren visat sig i Skåne och så även idag. I morse var det 8 grader när jag med brädan på ryggen cyklade ner för en timme i skate-parken. Därefter blev det en njutbar cykeltur genom Malmö till jobb. Dagen avslutades med en cykeltur genom Malmö, från jobb till hem, i c:a 18 grader och solsken.

Det har blivit en del skrivande om supercykelvägen som ska gå mellan Malmö och Lund sista tiden, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är en ganska stor sak som kommer ske inom en hyfsat snar framtid och det är mycket prat om den nu, både i media och i mitt liv. En sak som jag tycker mig ana när jag är med i diskussionerna kring detta projekt är att de inblandade verkligen vill veta vad vi cyklister vill och hur vi vill utforma en sådan cykelväg, så kallad ”crowdsourcing”. Det handlar väl egentligen inte så mycket om färger i asfalten och coola skyltar som hur sträckningen bör vara eller hur man kan bygga för att underlätta för cyklisterna. Det är nämligen det som är prio ett när man drar igång ett projekt som detta, att det ska mynna ut i att det blir så bra som möjligt för cyklisterna. Därför är det också viktigt att vi säger hur vi vill ha det. Jag har en ganska klar bild över vilka problem som finns för cyklister i städerna (och mellan Malmö och Lund för den delen) och det är i princip enbart tack vare er läsare. Det är något som jag är oerhört tacksam över och något som är ett absolut måste om jag på något sätt ska kunna föra vår talan. Utan er input varken kan eller vill jag föra vår talan. Så nu tänkte jag lägga upp lite olika förslag på sträckningar som cykelvägen skulle kunna ha mellan Malmö och Lund.

Förslagen kommer från olika håll och inget av dom är framtaget av mig. Jag kommer inte heller kommentera förslagen i detta inlägg, utan vill veta vad ni tycker om dom och vilka synpunkter, tankar och idéer som finns kring dessa förslag. Detta kommer jag sedan sammanställa och ge till beslutsfattarna för att de ska kunna ta in det i diskussionerna. Återigen vill jag påminna om att de väldigt angelägna om att få höra vår åsikt, så ta tillfället i akt att framföra dina tankar. Det finns för- och nackdelar med alla alternativen och förhoppningsvis kan man hitta en kombination som ger bra utfall.

Alternativ A:

Detta är Sweco som i ett förslag ger en Quick Fix. Det vill säga att fixa till den befintliga cykelvägen genom att identifiera och lösa de problem som finns längs dagens sträckning. Detta kan vara upprepat korsande av Lundavägen, dålig beläggning, onödiga trafikljus, utfarter, kanter etcetera.



Alternativ B:

Detta är Swecos andra förslag. Det är en ny sträckning som man kan samordna med utbyggnaden av järnvägen. På så sätt skulle sträckningen bli extremt gen och det skulle inte bli så mycket backar eftersom marken helt enkelt inte kan luta för mycket när man ska köra tåg.



Alternativ C:

Detta alternativ kommer från Trivector. Här tänker de sig en sträckning på sydöstra sidan av motorvägen. Den är inte så otroligt rak som den skulle bli om man drar den tillsammans med järnvägen utan har lite fler ”böljor”. I detta förslag finns också identifierat var man skulle behöva bygga planskillnader för att undvika korsning av bilvägar.



Alternativ D:

Denna fjärde sträckning presenterades av Öresund som cykelregion/Malmö Stad. Den är likadan som alternativ B och innebär en samordning med järnvägsbyggandet. Det är den gröna, streckade linjen på bilden.



Alternativen är mer eller mindre genomtänkta och det finns som sagt mycket för- och nackdelar med alla. Något som blev väldigt klart under seminariet i torsdags var att något som är viktigt är information längs hela sträckan. Alla talare tog upp London som ett exempel där man har lagt riktigt mycket energi på att göra ett informationssystem kring allt resande, allt från cykel och buss till tunnelbana och fotgängare är med. Det kändes tydligt att det ska finnas vägvisning, avståndsangivelser, pumpstationer, viloskydd, vattenpåfyllning, luft och så vidare. Man pratade också mycket om kartor och anvisningar på nätet som är enhetliga och som även ska finnas tillgängliga på smarta telefoner. Denna information är, enligt mig, av yttersta vikt att man samordnar tillsammans med information från t.ex. kollektivtrafiken eftersom många resor görs med blandade transportmedel. Något som jag inte heller tagit upp här är vindskydden som man pratat om. Dessa pratade man lite om på seminariet och det finns pengar att testa olika typer och sätt att göra det på. Det fanns en del bra alternativ, men vi får se vart det leder. Något som jag tycker är extremt viktigt (eftersom jag är ekolog) är ju givetvis att man försöker göra dessa samtidigt som man försöker öka den biologiska mångfalden. Anledningen till detta är att vinsterna av det skulle vara långt mycket högre än vad de flesta av oss ens kan drömma om, men det är en helt annan diskussion.

Saker kring cykelvägen kan man diskutera i oändlighet, inte minst idag när det finns så mycket teknik att ta hjälp av. I första läget är det dock viktigt att se till att projektet blir av och att det blir en ruskigt bra cykelväg, annars är alla andra diskussioner helt oviktiga.

Så, nu lämnar jag ordet fritt till er läsare, vare sig ni bor i regionen eller ej. Skriv loss i kommentarsfältet och diskutera fritt eller skicka era tankar till mig på joreduff(at)gmail(dot)com.

Cykla lugnt!

27 kommentarer:

  1. Som fd fegpendlare (dvs bara på sommaren) på nämnda sträcka så var en sak som jag då uppskattade att få se lite av naturen. De blommande rapsfälten kring Hjärup gav extra energi.
    Det jag vill säga är att estetiken (och då tänker jag inte på färgglada pumpstationer) är en viktig faktor. Att cykla längs med motorvägen eller järnvägen låter inte så mysigt (att vara bredvid ett x-2000 som passerar i 200km/h tycker inte jag är så kul).

    Personligen förstår jag inte varför det ska vara så viktigt med en massa lull-lull som pumpstationer och vattenpåfyllning m.m. Och informationssystem??? Det är en cykelväg med två riktningar, inte någon hinderbana eller labyrint, hur svårt kan det vara? Jag tycker de pengarna kunde användas till fler cykelbanor, men det är kanske bara jag.
    /fd pendlare numera lundabo.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Finns det någon dokumentation kring förslagen? Exempelvis blir jag nyfiken på Trivectors förslag. Vilka fördelar tänker sig Trivector med den sträckningen?

    En annan fundering: Har cykelbanans bredd diskuterats? En attraktiv cykelbana bör vara dimensionerad så att cyklister kan mötas 2+2 utan att konflikter uppstår. Det kräver en bredd på minst 4 meter. Vilka förslag tillåter 4 meters bredd?

    SvaraRadera
  3. Helt off-topic men vad tycker du om elcyklar? Jag ska byta jobb snart och måste kanske pendla 11 km. Jag är över femtio och har inte världens bästa kondition.

    Anton

    SvaraRadera
  4. Här är förslagen inritade på en och samma karta: Länk

    SvaraRadera
  5. Några spridda tankar:

    * Förslagen där cykelbanan följer järnvägen ser ut att innebära att stora delar av cykelbanan kommer att gå genom industriområden. Vilken betydelse har det för cykelbanans attraktivitet?

    * Trivectors förslag är ca 800 m längre än järnvägsalternativen, men har å andra sidan en mycket inbjudande och naturskön sträckning med utsikt över åkrarna.

    * Hur fungerar resor på delsträckor (exempelvis Burlöv-Åkarp) med de olika förslagen?

    * För mig känns Malmövägen/Stora Södergatan som den naturliga infarten till Lund. Men järnvägsalternativen kommer att gå väster om Klostergården. Är det bra eller dåligt?

    * Finns det något som hindrar att man bygger en supercykelbana med samma sträckning som dagens cykelbana?

    SvaraRadera
  6. Som fd Lunda-bo, numera Stockholmare, kommer jag inte att använda cykelbanan till vardags. Däremot vill jag lobba för att cykelbanan byggs även med tanke på inlinesåkare.
    Det finns få inlinesparadis i Sverige, där Klarälvsbanan är ett inspirerande undantag. Därför sticker vi inlinesåkare utomlands när vi vill träna ett par dagar. Vi är t ex 50 personer från Stockholm Speedskaters som äker till Tysklands inlinesparadis Flaeming Skate om några veckor (http://www.speedskaters.se/?p=5224).
    Malmö/Lund-regionen har exemplariska förutsättningar för att bygga något liknande, eftersom det är platt och gott om jordbruksmark där det finns pittoreska cykelvägar (som kan förbättras).
    Alltså: se till att det blir bra asfalt och så få korsningar som möjligt, så kommer även inlinesåkare att utnyttja banan och regionens turism ökar.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker fortfarande att alternativet längs Lundavägen är det bästa (motsvarande Swecos). Cyklister känner ofta otrygghet när cykelvägen går långt från bebyggt område. En annan fördel med den sträckningen är att det blir lättare att bygga servicepunkter. I vissa fall skulle dessa kunna drivas av en cykelhandlare. Vägvisning och servicepunkter är inte någon onödig utgift utan ett måste för att en cykelhighway ska uppnå sin fulla potential. För det är inte bara hårdhudade åretrunt pendlare som ska använda den. Även cyklister som bara ska köra delar av sträckan måste veta vart man svänger för att komma till sin målpunkt. På sommaren kommer vägen användas av cykelturister som dels behöver vägvisning men även kan behöva stanna för att pumpa eller laga cykeln. Går cykelvägen genom bebyggelse finns möjligheten att turisterna väljer att spendera natten på ett B&B istället för fina hotellet i storstan.

    Förslaget att tänka på inlineåkare är inte dumt men passar kanske inte för sträckan Malmö-Lund. Där är det nog bättre att titta på banvallen mellan Malmö och Staffanstorp.

    SvaraRadera
  8. Jag är nog inne på samma spår som Cykla i Malmö: Nuvarande sträckning utmed Lundavägen bör behållas.

    Nuvarande cykelbana har använts länge och vi känner väl till dess förtjänster och brister. Jag tycker att man ska åtgärda bristerna och behålla det som fungerar bra. Sträckningen utmed Lundavägen hör till det som fungerar bra och bör således behållas.

    Att bygga en helt ny cykelbana med ny sträckning löser säkert många problem - men man riskerar också att skapa nya. Då är det bättre att vidareutveckla det man redan har.

    Angående inlinesåkning så är väl det utmärkt om cykelbanan byggs även för det ändamålet?

    SvaraRadera
  9. Alternativ B eller D. Fort ska det gå och rakt fram utan korsningar eller annat som förhindrar. Hoppas och det är planerat att det ska fixas så man enkelt kommer in till "centrum" från denna "velostrada" som man inte blir dumpad vid utkanten i Lund som det är nu och sedan får försöka trixa sig igenom St Lars efter bästa förmåga.

    Kan kanske kännas trist att cykla bredvid järnvägen men går det fort så slipper man den ganska kvickt. :) Vill man se på naturen så kan man rikta blicken bort från järnvägen eller ta en av de hundratals andra småvägar som finns… eller cykla via Lomma. Meningen med "velostradan" är väl att det ska snabbt att ta sig mellan Malmö och Lund? :)

    Angående att en cykelväg genom bebyggelse så skulle en väg som går jämsides med järnvägen gå genom mer bebyggelse än de andra alternativen. Dessutom mer centralt. Sen kan man som född och uppvuxen i norra Österbotten småle lite åt att det skulle finnas någonstans i Skåne där man är långt från bebyggelse. :D

    Vill man annars prova på hur det är att cykla snabbt bredvid järnväg så kan man ta sig norr om Varberg där det finns en ypperlig cykelväg på västra sidan av järnvägen. Platt som en pannkaka och inte en korsning i sikte. Dessutom orehört vacker natur. Gick lätt att hålla över 35 km/h på den sträckan med full packning på touringcykeln… visserligen medvind och solen i nacken då. ;)

    /Joakim

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig cyklat Malmö-Lund men jag håller med signaturen Cykla i Malmö, det viktigaste är att förbättra nuvarande cykelbana. En helt ny sträckning riskerar att bli underutnyttjad och otrygg om den inte passerar tillräckligt många lokala målpunkter. En helt ny bana kan vara ett bra komplement om den är rakare eller på något sätt mer attraktiv.

    Vill man ha hög framkomlighet för cyklister måste man även ha en ordentlig kant mellan gångbanan och cykelbanan, så att hundar och inlinesåkare håller sig på sin kant. Ett vitt streck räcker inte.

    SvaraRadera
  11. Det är ingen som klagar på att det tar för lång tid att cykla mellan Malmö och Lund. Problemen handlar väl snarare om att cykelbanan är så full av krångliga och ogenomtänkta lösningar att enbart entusiaster står ut med att cykla där.

    Hastigheten är inte oviktig. Men att ha snabb cykelbana som självändamål tror jag är att fokusera på fel saker. Med en klokt och omsorgsfullt utformad cykelbana kommer hastigheten som en trevlig bieffekt.

    SvaraRadera
  12. "Vill man ha hög framkomlighet för cyklister måste man även ha en ordentlig kant mellan gångbanan och cykelbanan, så att hundar och inlinesåkare håller sig på sin kant. Ett vitt streck räcker inte."

    Det beror på. På platser med väldigt mycket gångtrafik kan det var bra med en kant mellan gångbana och cykelbana. I de flesta andra fall tycker jag att kanter begränsar mer än det hjälper.

    SvaraRadera
  13. Tack alla för era kommentarer. Även om det finns mycket att diskutera och ta hänsyn till i frågor som denna så känns det ändå som att det finns någon sorts konsensus för vad "vi" cyklister tycker är viktigt och även hur man bör dra den "nya" cykelvägen. Detta visar också de mail (ett stort tack för dessa mycket bra och uttömmande mail) jag har fått i frågan. Jag ska verkligen försöka göra någon slags sammanställning på detta och lägga upp här. Jag kommer också ta med mig alla kommentarer och mail i framtida möten när det gäller denna cykelväg.

    Fortsätt gärna att kommentera och det kommer upp något mer i tankarna och fortsätt för allt i världen att diskutera frågorna. Utan diskussionen kommer vi aldrig vidare.

    SvaraRadera
  14. Jag får bidra med mina åsikter i frågan.

    Enligt min mening är nuvarande sträckning i huvudsak bra men det finns flera ställen där framkomligheten behöver förbättras. Ett är sträckan från St. Lars Parken till Flackarp där det är Bla. tunnel. 90° kurvor delad väg med lokal trafik och skymd sikt. Ett annat är genom Arlöv där man får köra slalom vid varenda korsande utfart. Det går att bygga bort dessa problem genom att prioritera framkommlighet för cyklister, något som man på någotvis alltid glömmer bort.

    Jag kan inte riktigt förstå Trivectors förslag där tex sträckan Hjärup - Åkarp är väsentligt längre än nuvarande sträckning. Ingen kommer ju att ta den vägen om inte nuvarande cykelbana rivs upp. Vad vinner man på det?

    En cykelväg längs med järnvägen verkar bra men ersätter inte nuvarande cykelbana och behovet av ökad framkomlighet på denna cykelväg. Varför kan man inte ha två bra cykelvägar?

    Jag tycker också att det är oväsäntligt med pump och vattenstationer liksom läplanteringar. Det viktiga är en bra cykelväg där man kan ta sg fram i hög och jämn fart. Bygger man detta kommer fler att cykla. Det är så enkelt.

    mvh

    olof

    SvaraRadera
  15. Redan i lutet av 80-talet när jag var cykelforskare på LTH studerade jag cykelvägen Malmö-Lund och pekade ut de flesta av alla dåliga detaljer som ännu finns kvar.

    När vi på Trivector tog fram vårt förslag så utgick viifrån att man ville bygga en helt egen separat supercykelväg, utan alla dessa hinder och avbrott. Det är inte enkel att lösa allad essa problem i befintlig miljö.

    Men naturligtvis går det att åstadkomma ganska mycket om man verkligen vill åstadkomma förbättring i befintlig sträckning.

    I vårt förslag till hur man bör arbeta finns många tankar om hur man skall samverka med de som cyklar idag, och de som skulle kunna tänkas cykla framöver. Blandannat skulle detta ske genom sociala medier.

    SvaraRadera
  16. Jag har precis börjat cykla Malmö-Lund och vad jag framförallt tänker på är vindskydd Åkarp-Lund, att slippa korsa Lundavägen flera gånger, att hitta rätt i St Lars parken, gropigheter i cykelbanan samt att alla bilister inte respekterar väjningsplikt mot cyklister som befinner sig på huvudled. Annars är det fantastiskt att cykla.

    SvaraRadera
  17. @Zana: Tack för din kommentar. Det du beskriver som ny pendlare mellan Malmö och Lund är precis det som många upplever och som vi verkligen får hoppas åtgärdas när man bygger om. Dessutom gillar jag att du tycker det är fantastiskt att cykla, det ÄR ju verkligen det!

    SvaraRadera
  18. Kanske uppenbart för inbitna pendlare, men man bör också ta hänsyn till att Lund inte är ett väldefinierat mål. Det är stor skillnad på att dyka upp från "supercykelvägen" i Lund centrum jämfört med Ideon (och runt E22:an i allmänhet) där många företag ligger.
    En cykelväg bör grenas av i god tid för att ta hänsyn till olika destinationer. Inte minst med tanke på de olika backar man möter beroende på var man ska..

    SvaraRadera
  19. Jag pendlade varje dag under våren 2009 på cykel från Malmö till Lund. Som tidigare nämnts är området från St.Lars (eller någon kilometer söder om detta där cykelvägen är smal och går genom ett litet villaområde) problematisk.
    Korsningarna över bilvägen är hopplösa. Åkarp är ett stort problem med alla korsande bilvägar, att hitta en bra lösning på detta med nuvarande sträcka tror jag skulle leda till stora protester från de som bor där.
    Plankorsningen strax norr om Burlövs center är också problematisk, de tvära svängarna gör att man inte får någon översikt och måste bromsa inför en uppförsbacke.

    Jag tycker alternativ C kompenserar för alla dessa problem på ett mycket bra sätt. Sträckan söder om Arlöv/Åkarp blir lite ödslig, men inte värre än cykelvägen mellan Särslöv och Staffanstorp och den tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Lite omväg blir det förstås för de som skall in till samhällena emellan, men det tror jag att den ökade hastigheten kompenserar för.

    Att följa järnvägen kan möjligen funka, men det beror på hur nära spåret man kommer cykla. Buller och vinddrag kan bli problem, liksom det mentalt jobbiga i att cykla på en väg som är _helt_ rak. Det kan få vem som helst att ge upp eller tröttna. Försök cykla Staffanstorp-Dalby några gånger och tänk er sedan något ännu rakare. Varje dag. I åratal.

    SvaraRadera
  20. När det gäller extragrejerna så tror jag att ett cykekafé ungefär halvvägs hade varit en jättebra idé. Där kan man stoppa och ta en fika om man cyklar långsamt, få hjälp med att laga punkteringar, hyra en verkstad kanske om man vill meka själv, ja i stort sett allt som finns för bilar på en mack fast för cyklar istället.
    För den nye cyklisten på sträckan kan det bli en naturlig paus och ladda batterierna (eller rent av byta dom om man har en elcykel). För den inbitne pendlaren blir det det smidigaste stället att köpa slang, lyktbatterier, serva cykeln mm.

    SvaraRadera
  21. Behåll nuvarande sträckning men bygg bort problemen tror jag är bäst. En helt nya superväg bredvid järnvägen riskerar nog att bli övergiven.

    Bättre belysning och skyltat att fotgängare ska hålla sig på kanten är en bra början. Sedan förbättrar man den slingriga delen genom Arlöv och Åkarps korsningar. Inne i Lund kan man sedan med fördel dela upp vägen tidigare mot centrum och Ideon.

    SvaraRadera
  22. Gör en quick fix av nuvarande sträckning OCH en supercykelväg. Fler cykelvägar, fler alternativa vägar med eventuella förgreningar däremellan kommer att leda till att fler kommer att använda cykeln både som pendel och nöjesverksamhet. Framtiden ser cykelljus ut!

    Fricken

    SvaraRadera
  23. Har cyklat Lund-Mö några gånger tidigare om åren men aldrig känt mig trygg med att kastas över Lundavägen x antal gånger. Nu har jag kommit igång igen och tänker att jag struntar i att man riskerar livet när bilisterna nonchalerar i att cyklisterna är oskyddade. MEN det är ju eg helt absurt att bilismen prioriteras så tydligt o att cykelåtgärderna mest känns som kosmetika.

    Att lägga en massa pengar på en ny sträcka utmed ett tågspår verkar mkt omständligt och som dåligt spenderade pengar, varför inte använda dom pengarna på att gräva ner bilvägen i tunnel där cykelbanan uppenbarligen (?) måste byta sida. Och givetvis måste alla rödljus bort så att cykelresan flyter hela vägen. Det smala partiet mellan häck och staket är också en enkel åtgärd som borde varit hanterad för länge sen.

    Var diskuteras denna fråga just nu, tips om bloggar/twitter/facebook tas tacksamt emot!

    SvaraRadera
  24. Tack för kommentaren Alvas pappa.

    Du har helt rätt i att det borde kunna göras mer på sträckan. Och jag blir lite förvånad över att räcket vid den smala passagen fortfarande finns. Det räcket är alla jag pratat med, som är i någon position att få bort det, ense om att det är ett av de sämsta partierna på sträckan.

    Frågan diskuteras nog inte så mycket för tillfället, men det kommer och går ju. Förmodligen kommer det segla upp nu när våren kommer och folk börjar pendla igen. Dock har man sagt att man redan i vår ska börja fixa till den befintliga sträckan eftersom järnvägsutbygnaden ligger ganska långt fram i tiden. Vill du ha mer diskussioner och input om cyklisters "rätt i trafiken" kan du följa mig på Twitter, @malmolund och/eller Facebook, Malmö Lund på cykel.

    SvaraRadera
  25. Nu idag är räcket borta!
    Gubbarna stod fortfarande kvar och såg extremt upptagna ut strax efter 8 men alla rester av räckena var iaf borta.

    SvaraRadera
  26. ani... GUD va skönt. Att det skulle ta sådan tid att få bort det. Men skönt att det äntligen är borta. Finns en bild på det?

    SvaraRadera
  27. Hade inte tid/ork/sinnesnärvaro nog att plocka fram telefonen och fota i morse, får se om jag kommer ihåg det nu i eftermiddag.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails