onsdag 6 april 2011

Cykelquiz och cykelhighway

Som vanligt i Skåne så blåser det idag. Medvind till jobb, vilket med stor sannolikhet innebär motvind hem. Tur det är jobb inom Malmö idag så man slipper de öppna vidderna mellan Åkarp och Hjärup.

Jag är ju halvt om halvt involverad i ett projekt inom ”Öresund som cykelregion” som handlar om att man vill öka cyklisters medvetenhet om vilka regler som gäller när man cyklar. Det är regler som att man ska räcka ut handen när man svänger, ha belysning, lämna företräde när man kör ut på en väg o.s.v. Lägligt nog har Sydsvenskan idag en quiz som handlar om just regler när man cyklar. Det är bara fem frågor, men ändå. Som tur är hade jag 5 av 5 rätt, vilket hade varit oerhört pinsamt annars.

I morgon är det dessutom dags för nästa projekt som jag är lite engagerad i, super-cykelbanan mellan Malmö och Lund, eller ”cykel-highwayn”. I morgon är jag inbjuden till ett idéseminarium kring hur denna ska byggas. Eftersom jag är med där som någon slags representant för cyklisterna så vill jag gärna ha input från er läsare. Jag tror jag har ganska bra koll på hur folk vill ha det, vad som skulle underlätta för cyklister och vilka utmaningar det finns i ett projekt som detta. MEN, man kan aldrig få för mycket input, så har ni tankar eller reflektioner som dela gärna med er, antingen i en kommentar här på bloggen eller som ett mail till mig på joreduff(at)gmail(dot)com.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails