torsdag 7 april 2011

Idéseminarie om supercykelväg mellan Malmö och Lund

Idag startade dagen med en cykeltur i ösregn genom Malmö till stadshuset. Det var nämligen dags för idéseminarie om supecykelvägen (som den nu ska kallas) mellan Malmö och Lund. Jag hade blivit inbjuden av Karolina Skog och Karin Svensson Smith, som dragit ihop det här för att få fram idéer och tankar kring hur ett projekt som detta ska kunna byggas. Inbjudna var också cykelplanerare från Malmö och Lunds gatukontor, representanter från T-kartor, Sweco, Thyréns, WSP, Ramböll och Trivector. Där fanns även forskare från LTH och en representant från Trafikverket.

Mötet gav bra med energi och en hel del bra förslag på hur man skulle kunna bygga en rejäl cykelväg mellan Malmö och Lund. Från ett möte som detta gäller det dock att fortsätta och konkretisera vad som kom fram. Framförallt togs en sak upp som jag ständigt tänker på och propagerar för. Det funkar inte att prata, ha möten och göra fina förslag, det gäller att göra det också, att handla och agera, att ta beslut. Jag är av den bestämde åsikten att det är bättre att ta ett beslut som kanske är fel och som man sedan måste ändra, än att inte ta ett beslut alls. Att inte ta beslut innebär att det blir velande och ständig utredning, vilket leder till att saker går i stå och till slut faller bort. Ett klassiskt fel i många organisationer och framför allt i utredningarnas högborg, Sveriges politik. Det var med stor lättnad jag hörde Trivectors VD Christer Ljungberg, som för övrigt har mycket bra tankar, börja sitt föredrag med något i stil med att ”jag tycker det är samma saker som sägs idag som när jag var mest aktiv inom området, det är dags att vi gör något nu”. Detta är något som jag ständigt stöter på, inte minst när man pratar om hållbar utveckling och miljö/klimatfrågor. Det är en j-a massa möten, seminarier och workshops; det sägs samma sak och det är samma människor man träffar. Är det inte dags att man börjar samla ihop spridda aktörer och faktiskt börjar omsätta lite av det man säger i praktisk handling? Teknikerna finns, viljan finns och pengarna finns, men VARFÖR händer det inte mer? Rädsla för att ta fel beslut? Vågar inte vara pionjär? Ja, det är en bra fråga som är svår att svara på.

En sak som jag fastnade vid var det projekt som T-kartor gjort tillsammans med Transportation for London. Där har T-kartor tagit fram en enorm mängd informationsmaterial i form av kartor ute på gatorna i London. Inte bara traditionella kartor, utan även smarta integrerade kartor, kartor som är strategiskt placerade i London och interaktiva kartor för internet och smarta telefoner.

Ytterligare en sak som fäste sig var hur tydliga alla var med att detta måste vara ett transparent projekt där de som faktiskt cyklar ska kunna säga sin åsikt. Bara att vara inbjuden som bloggare och cyklist kände jag var väldigt värdefullt och jag är otroligt tacksam för det. Jag tror dessutom att jag, precis som ni läsare som ger mig fantastiskt bra feedback, sitter inne med en kompentens och en kunskap kring de här frågorna som kanske ibland saknas när ingenjörerna gräver ner sig i ritningarna. Inget ont mot ingenjörer nu, men jag tror på en mångfald av kompetenser som kompletterar varandra och det gäller inte bara i projekt som detta.

Jag hoppas kunna få tag i de presentationer som jag lyssnade på idag och sammanställa de förslag och tankar som fanns på sträckningen för supercykelbanan för att sedan lägga upp det här. På så sätt får ni se och ta ställning till vad ni tycker, OM ni vill ta ställning, vilket givetvis inte är något självklart. Dessutom tar jag såklart, som vanligt, också emot tankar från människor som inte cyklar sträckan mellan Malmö och Lund, men ändå sitter inne med värdefulla tankar och kunskaper. Jag tar till och med, med varmt hjärta, emot åsikter och tankar från folk som inte cyklar alls och/eller inte gillar tanken med att bygga ut cykelnätet mer, det är också otroligt värdefull information.

Nu får jag suga lite till på den här karamellen och återkomma när mer information finns, för den kommer och den kommer komma upp här så fort jag mäktar med. Så håll utkik!

Cykla lugnt!

Uppdatering 110408: Sydsvenskan skriver om seminariet igår.

6 kommentarer:

  1. Kul att du som cyklist var med - men var var cykelfrämjandet och övriga aktörer - och kommer det att finnas ett sätt för cyklister att få sina röster hörde när bilisterna ofta skriker högre. En sak som jag vill gärna ser i hela sverige är en lag ändring (eller ändring i hur befintliga tillämpas)i likhet med den som finns i Holland. Att det är bilisten som alltid har väjningsplikt mot cyklisten(och gående för den delen) där stigar korsar vägar och att det är ALLTID bilisten som antas har kört vårdslös eller oaktsam när det göller krock med cyklister. se t.ex denna (på 4:30 )
    http://www.youtube.com/watch?v=ypy07XFArmI
    och som i frankrike där man automatiskt förlorar körkortet om du skada en cyklist.
    /liz

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet- Ljungberg heter jag. HAr också skrivit en bloggpost om detta nu!

    SvaraRadera
  3. @Christer: Tack. Jag ber om ursäkt för namnet. Sent på kvällen efter en lång dag slår det lätt slint i huvudet. Trevligt att träffas idag, önskar jag hade haft tiden att prata lite med dig.

    @Liz: Ja, det var bra. Och jag tror det finns en ambition att lyssna mer på cyklisterna idag. Dessutom är vi fler och fler som börjar skrika att något är fel i vårt trafiksystem, så, precis som du hoppas jag verkligen att man ser över regelverket. Precis som du säger finns det ju många länder där bilen i princip ses som ett vapen och kör du ihjäl något kan det rubriceras som mord. Jag vet inte om det är lite väl magstarkt, men absolut behöver cyklisternas prioritet höjas.

    SvaraRadera
  4. Jag ser två stora problem som måste övervinnas:

    1. För bästa flyt bör sträckan gå på samma sida av Lundavägen hela vägen. Det räcker inte att piffa till befintlig sträcka med färgad asfalt när man måste byta sida stup i kvarten. Jämför med bilvägar/motorvägar där det bara är att köra rakt fram. För att kunna bygga ny cykelväg på den sida där det idag inte finns någon krävs ingrepp i framförallt bilvägarna. Bästa alternativet är förmodligen den östra sidan vilket leder oss till problem nummer två.

    2. Är Burlövs kommun intresserade av att upplåta utrymme till en cykelväg på östra sidan av Lundavägen? Det planeras bostäder på mark där cykelvägen skulle gå. Går det att få Burlöv att planera in en cykelhighway i de planerna?

    Jag håller tummarna för att dessa frågor går att lösa så att Sveriges viktigast cykelprojekt blir av!

    SvaraRadera
  5. "Cykla i Malmö", att det ska bli en väg utan en massa korsande som det är idag ska jag jobb stenhårt för. De är också fullt medvetna om att det är ett av de största problemen med dagens sträckning. Det finns lite olika förslag på hur den nya ska dras när den byggs, men alla kommuner den går genom verkar vars helt med på banan. Förslagen på sträckningar ska jag försöka sammanfatta och de kommer komma upp här på bloggen för att alla som vill ska kunna ge sitt bidrag och få tycka till. Jag kommer behöva så mycket input jag kan få, av så många som möjligt i detta.

    SvaraRadera
  6. Vägkorsningarna måste göras på ett sådant vis att bilister har möjlighet att överblicka både cykel och bilväg samtidigt. Det bör även vara stoppskylt för bilister eller trafikljus i korsningarna.
    Om vägen blir så bra som jag hoppas kommer cykelhastigheterna bli betydligt högre än vad bilister är vana vid. Om de inte tvingas stoppa är risken stor att de kör ut på cykelvägen i tron att vi inte kommer så fort..

    Här är ett typiskt exempel på en jättebra korsning bortsett från insvängningen (bilden är från Östra Farmvägen/Sorgenfrivägen):

    http://maps.google.com/maps?ll=55.5949,13.028458&spn=0.000971,0.002411&t=h&z=19&lci=com.panoramio.all&layer=c&cbll=55.5949,13.028458&panoid=JQYEMDwAxaMRxG9zB6_XBA&cbp=12,313.97,,0,26.23

    Bilen måste bromsa in på grund av upphöjningen men eftersom cykelvägen är insvängd så stoppar bilen mitt på cykelvägen för att se när han kan komma ut bland bilarna. Nästanolyckor händer för min del flera gånger i veckan i just den här situationen där bilar plötsligt dyker upp och stannar på cykelvägen..
    Om cykelvägen hade varit utsvängd mot den parallella bilvägen istället hade bilisten kunnat stoppa och titta innan han kom ut på cykelvägen. Hade det dessutom stått en stopskylt för bilisten hade det varit perfekt :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails