måndag 24 maj 2010

Dags för kommunerna att bekänna färg i ny undersökning

Efter gårdagens artikel i SvD så skriver de idag om hur cykelfrågan kan ha en inverkan på valet i år. Alla partier verkar inse att det är ganska så många som cyklar nu och att det bra blir fler, alla utom moderaterna. Men det är väl ingen som är förvånad över det heller. Nåja.

Årets kommunvelometer har kommit från Cykelfrämjandet som undersöker hur ett urval av Sveriges kommuner lyckats med sina cykelsatsningar. Det är verkligen blandad kompott, men en sak är kul att se, att Malmö hamnar på plats nummer två, strax efter Varberg och precis innan Göteborg. Bra jobbat Malmö kommun!

Det som Malmö främst har lyckats med och som drar upp betyget mycket är information och kampanjer som ska främja cyklingen i staden, men även cykelpolitiken verkar vara en stark sak i Malmö. Man har varit duktiga på at utvärdera och följa upp sina satsningar de senaste åren, något man får full pott för. Målen för cyklingen håller på att revideras och kommer att antas under 2010. Något som också nämns om Malmö är att c:a 80% av alla cykelvägar har fått vägvisning, vilket är väldigt bra. Utan vägvisningen kan det ju bli ganska klurigt att hitta ibland. Speciellt på sträckningar som går på smågator genom villaområden och parker.

Något som Malmö dock behöver jobba mer med och som de har gemensamt med kommunen på första plats, Varberg, är infrastrukturen. Den är väldigt dåligt utbyggd och här behöver man ta ett rejält tag. Jag är dock försiktigt optimistisk här eftersom Malmö har varit duktiga på att följa upp och utvärdera, vilket kan komma att leda till att de satsningar man gör kommer att hamna på rätt ställen och åtgärder och utbyggnad kommer ske på ett genomtänkt sätt där man fokuserar på cyklisterna. Dessutom verkar det som om att Malmö redan har börjat satsa, då de får bra betyg på de satsningarna som gjorts under 2009.

Kanske är det så att Malmö-politikerna har lyckats med konststycket att se helheten och inte som sina ”kolleger” i t.ex. Stockholm som inte alls verkar förstå vad det är som håller på att hända.

Jag måste också passa på att nämna Landskrona som också var med i undersökningen och hamnade i stort sett i mitten på det mesta. Kommunen får betyget att saker funkar och de satsar lite på utbyggnaden av infrastrukturen, men saknar mål och information för och omkring en satsning.

Ytterligare en kommun som måste omnämnas är Helsingborg. De var inte med i undersökningen, men har fått utmärkelsen Årets cykelfrämjarstad 2010 med motiveringen ”tack vare kommunens målmedvetna och ambitiösa arbete på att förbättra framkomligheten och säkerheten för cyklister”. Bra jobbat och ett stort grattis till att vara med på noterna när framtiden närmar sig!

Åter till skrivandet denna gråa dag! Hepp!

4 kommentarer:

  1. Intressant är att malmömoderaterna går till val på att "öka framkomligheten för bilarna". Undrar hur det ska gå till i en stad där all yta mellan husen redan är asfalterad?

    SvaraRadera
  2. Jo, det är lite intressant, men inte förvånande. Precis som sina partikamrater i Stockholm har dom navelsträngen fast vid ratten. Och jag som du, tycker det skulle vara intressant att se hur det skulle gå till. Det är ju vägar och gator överallt som det är och det blir ju knappast bättre inne i stan av att bygga nya motorvägar utanför.

    SvaraRadera
  3. Jag är lite skeptisk till att man fokuserar så mycket på information och kampanjer. Visst, dessa behövs säkert men till syvende och sidst är det "hårda" faktorer som trafikreglering, infrastruktur och sånt som avgör. Målet bör vara att det ska vara enklast att cykla, når man detta kan man slå sig för bröstet. Just Malmös betyg verkar ju välförtjänt, det låter som om jag borde resa ner för ett studiebesök.

    SvaraRadera
  4. Ivan. Jag håller med dig om att det är "hårda" faktorer som räknas i slutändan. Dock tror jag information och kampanjer kan göra stor skillnad om man använder dom på rätt sätt. I Malmö tycker jag verkligen att dom har lyckats. I höstas delade som t.ex. ut reflexvästar till cyklister i kampanjen "Syns du inte, finns du inte". Sen dess ser man fler och fler som använder just reflexvästar. Detsamma tycker jag har gällt andra kampanjer dom haft.
    Du är välkommen ner på ett studiebesök. Jag visar dig gärna runt lite på cykelvägarna.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails